Att ett spel eller en bil är nysålt i Sverige behöver inte betyda att det bra, man kan hitta bra spel i utlandet, men ju längre österut (t.ex. Polen) eller söderut (t.ex. Italien) man kommer så är det generellt en mkt stor kvalitetsskillnad på hur spelen ser ut. Vi här i Norden tar överlag hand om våra saker på ett helt annat sätt än dom i Polen, Ungern, Italien, Spanien m.fl. + att det röks kopiöst i dessa länder vilket sätter sina spår.
Jag började importera bilar från utlandet 1985 och det var BMW och Mercedes som var alltid mkt sämre än dom här hemma, men billigare. Vart man än gick till tyska handlare så var bilarna dåligt skötta med några få undantag - idag är det kanske annorlunda.
Flipperspel från Polen och Italien kan oftast inte alls mäta sig i den fina välskötta kategorin som spelen i Sverige som oftast inte ens har minsta tendens till röklukt.
Jag har i flera år skrivit svensksålt vad gäller även flipperspel och tycker att det uttrycket passar synnerligen bra vad gäller flipperspel i positiv bemärkelse.
Det finns säljare av bilar som skall vara 'käcka' när man ringer på t.ex. en Audi och så frågar man om den är importerad, så säger säljaren: - Ja, det är väl alla Audi. Hur jävla korkad får man vara? Dom vet mkt väl vad jag menar, men likväl så skall dom svara på det viset och det svaret betyder till 99% att bilen är importerad i efterhand, vilket inte betyder att den är dålig, men det är ändå ngt man som köpare vill veta.