Frispel

sedan 2001

AFM funderingar...(romversioner)

Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jag har många gånger förundrats över de monsterpoäng vissa av er har fått på AFM. Själv jobbar jag på och har några gånger kommit upp i strax över 85 miljarder och har som mest tagit död på 211 marsianer.

NU har jag kommit på vad jag måste göra för att kunna spela på samma vilkor som kungarna av Attacken!
JAG MÅSTE UPPDATERA ROMEN!

Jag lirar ju för guds skull på v1.0!
Jag började fundera när MIC smaskade in 12 RTU. Det är ju inte lätt eller ens möjligt på v1.0 ju pga SuperJets. Eller?
Att fortsatt ha SuperJets tänd efter en RTU på samma kula är ju grymt mycket hjälp på vägen!

Vad är det mer som skiljer romarna?


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Nja, det är ju inte bara positivt poängmässigt med nyare rommar (bumperbugg & dirty pool) dom minskade ju även taket för TA-värdet så jag vette katten vilken som är bäst poängmässigt. Nu har jag ju aldrig varit i närheten av 2-siffrigt RTU, så jag är nog inte rätt man att svara på vilka poäng som accellererar över ett spel ändå :-D


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ahhh ok! Får avvakta och se om någon vet mer. Tänker byta rommar och se om det blir någon skillnad. Att ha klart SuperJets och Conquer Mars är ju en bra bit på väg!
Ska bli intressant att se om det blir enklare eller inte att få monsterpoäng.
Återkommer i ämnet efter att ha bytt och spelat en del.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Citera
211 marsianer
Är inte alls illat jobbat!har lyckas ta 347 utan att gå på dom när jag tog scoret!Men poängen ligger ju inte på marsianerna!Tror inte rommarna skiljer sej så avsevert så mycket!Lite småbuggar som är uppdaterade?Lyckas man ta första rulen så är det ganska lätt att ta sig till nr 2 när man slipper slaska tefatena;-)Lyckas man kanske sen att kombinera en TA direkt efter rulen eller en multiboll när man har victory lapsena så smaskar pointsena iväg rejält,Bygg upp TA till 250 å Victory lapsen till 500 så rullar allt på :-)Just det!1.0 versionen fick man inte behålla TA-pointsena man byggt upp på första varvet har jag för mej!Detsamma gällde väl VL?Eller var man tvungen att hålla VL-kulan i liv så länge man kunde å fick börja om på noll om man tog nästa VL!Hmm jag har redan glömt av detta!Spelade lite 1.0 versionen alltid förr,Nu har jag 1,1 på mitt eget å man glömmer fort?
« Senast ändrad: oktober 19, 2008, 06:26:26 av mr mic »


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 276
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag kör version 1.13h.

Vad gäller super jets så får man som sagt behålla den tänd efter avklarad RtU om den var igång innan man körde igång RtU. Det är väl kanske inget problem att ordna super jets, en TA brukar ofta räcka, men problemet blir ju uppenbart i version 1.0 när super jets är aktiva och lampan släcks efter avklarad RtU. Då kan man ju inte rulea 2 ggr på första bollen t ex.

Första gången man startar TA börjar poängen på 50M och ökar som vanligt. Andra gången börjar värdet på 75M, tredje 100M osv (så trodde jag att det var i alla rommar?? har jag fel här??) oavsett om man fick noll träffar eller lyckades maxa värdet (250M) på den förra TA:n. Fr o m den 9:e TA:n och framåt så har man alltså 250M i startvärde. Annihilation jackpot däremot tror jag inte har ngt tak. Den verkar man kunna pumpa upp hur högt som helst?

Victory laps har ett startvärde på 150M (man får alltså 5 "gratisträffar" på plattan) istället för 100M som i de tidigare versionerna och maxar på 500M. Man får behålla det värde man har byggt upp efter första om man lyckas ta två RtU på SAMMA kula. Men bara under den kulan. Ny boll (eller extraboll) och VL-värdet resetas till 150M igen efter avklarad RtU.

På video mode har man alltid chans att få extraboll. Jag har dock aldrig lyckats få mer än två video modes under en runda. Läs gärna Lars andra inlägg i den tråden om hur super jets och video mode hänger ihop.

(edit: stavning)
« Senast ändrad: oktober 19, 2008, 19:13:10 av Peron »
I´ll be back!


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Vilka övriga skillnader är det mellan 1.13h och 1.1 förutom VL-värdet och alltid EB-chans under video mode?
« Senast ändrad: oktober 27, 2008, 18:08:07 av JOE »
Född med tur.


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 276
    • Visa profil
  • Stad: Falun
1.13h har inte stöd för pengar/myntsil (vilket känns lite som att det kvittar när man har det som hemmaspel) utan endast free play.

Lite bugg-fixar och andra grejer också tydligen. Hittade den här sidan som beskriver skillnaden mellan 1.13h och 1.1.
I´ll be back!


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ska man köra 1.1 eller 1.13?
www.pinballhighscores.org så är ju de flesta poängen tagna på 1.1.
Kanske är bäst att köra den för att det ska bli så jämförbart som möjligt.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Att 1.13H har icke-slumppåverkade rewards för SoL i tournament mode kan ju vara en liten fördel om man ska jämföra scores (om man kör TM).


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Verkar som att spelet blir aning mer lättscorat med 1.13 tack vare fler extra bollar (video mode och rolloverlanes)

Mera Gracetime för martians, högre martian value, mer poäng för VL och att RtU inte slutar förrän sista bollen runnit.

Hur som helst verkar det ju vara ett mycket roligare spel i TM. När SoL funkar ungefär som Merlin på MM i TM.

Ska nog uppgradera min rom så jag kan ta lite högre scorer.
Född med tur.


Tags: