Frispel

sedan 2001

AFM ---- stolthet och frågor!

Videot

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
Okej, stoltheten kanske inte är så mycket att orda om, men undertecknad var sistlidna Augusti total newbie och tyckte att Cactus Canyon var ett rätt utmanande flipper:)
Men ikväll blev jag för första gången GC på det lokala AFM med 16,3 miljarder! Det går framåt...

Frågan lyder: vilket mode tycker ni är svårast att klara - av de som ska göras för att starta Rule the Universe? Själv har jag aldrig lyckats tända Super Jackpot eller Super Jets (men det senare var jag bara två träffar ifrån nu. Kan nämnas att bumprarna är rätt glappa på spelet i fråga).
Skulle vara intressant att veta vad ni andra tycker!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Funkar spelet som det ska (vilket "ditt" spel uppenbarligen inte gör) så löser sig super jets av sig självt. Super Jackpot är inte heller så svårt. Så för mig brukar det i regel vara attack mars som är den sista...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Videot: På "ditt" ex kan du ju fulspela lite genom att låta kulorna rinna under Multibollarna för att få Super Jets snabbare. Kulorna skjuts ju upp i bumprarna igen om du låter dem rinna. Håll bara koll på när ballsavern tar slut.

Håller med Svante annars: mars är nästan alltid det sista som blir kvar.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Och då gäller naturligtvis den gyllene regeln: Innan du startat en multiboll: SÄNK "FORCEFIELD" INNAN DU STARTAR MULTIBOLLEN!


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2228
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mars är svårast även om jag brukar ha problem med 5-Way Combo.Häromdagen hade jag iofs tagit allt utom Martian Attack! En bragd i sig att inte ha startat den.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Här kommer lite åsikter från en som kanske är på en liknande nivå i spelskicklighet (Swittan, Svante å MCR räknas nog inte dit :-P).

1. Visst, Mars brukar vara svårast. Om du inte tycker det beror det med högsta sannolikhet på att spelets drop-target under tefatet är trasigt (förenklar tefats-bashandet...fusk).

2. Till skillnad från herrarna ovan kan jag även meddela att Superjackpot kan vara ett litet helvete att få ibland. Det är antagligen en stor fördel om du kan hålla kulor på en flipper för att sen fokusera på svåra skott från den motsatta flippern: Lock-rampen och höger-rampen är väl dom som tenderar att gäcka dom flesta.

3. Svante tjatar om den gyllene regeln hela tiden, att sänka forcefield innan man startar någon multiboll. Kan meddela att det kan vara lättare sagt än gjort. Flip...hoppsan jag missade vänster ramp och fick sista locken istället... Men visst, det bör väl vara målet att följa den gyllene regeln.



//Från en som fortfarande strävar efter sin första RTU...


Videot

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
Oj...verkar som om Attack Mars verkar vara svårare än jag trodde. Det gick på totalflyt den där kvällen, jag bara höll kulorna i spel och räknade inte ens hur många tefat jag sprängt. Plötsligt så stod där "Destroy Mars" - 9 hits remaining. Så då fjuttade jag i kulan nio gånger till...tyckte det gick ovanligt lätt. Vad menas med att drop-targeten kan vara trasig? Den finns där, men eventuellt glappar den eftersom den var helt nerfälld under Destroy Mars, men bara då! Ska de va så?

Jag kan tillägga att jag har tränat och blivit rätt bra på tefatsskott, men jag är totalt värdelös på ramperna! Får jag in den i lock-rännan är det nästan alltid bara tur. Detta förklarar snabbt varför super-jacken är ett extra stort bekymmer för mej:)

En annan gyllene regel som alla säkert redan känner till är ju annars att aldrig skjuta för hårt på "The Forcefield", för då kan kulan försvinna innan man ens hinner se vart den är på väg...


PS. "Mitt" exemplar av spelet har några lustiga skavanker - förutom att det nog inte finns ett AFM i landet som är ställt på högre ljudvolym är den mest markanta att "plastbrickan" som går som ett U runt tefatet har slagits av under marsianen till vänster om the forcefield. En gång studsade en hård rikoschett upp och la sej fast där - precis under marsianen. Hade det funnits plast där hade den inte kunnat komma in, men nu låg den där som ett nylagt ägg - fastklämd. Det fanns inget att göra än att hämta personal för avlägsnande av toppglaset - med förlorad omgång som följd. Great. Fick iallafall några krediter som kompensation.

BTW, är det nån annan som stött på BD-automaters spel (Norrbotten med omnejd)? De är dåligt efterhållna i många fall, och flera spel har liknande "bollfällor". T ex en lös kabel på "Monster Bash" som hängde ner från rampen just till höger om bumprarna stannade effektivt upp bollen tills man tiltat loss den. Roligt att spela då, för där MÅSTE ju bollen passera rätt ofta, fast det fixade de efter "bara" ett par veckor. Träkanten på scoopen kommer nog däremot aldrig att gå att laga!

Kom visst ifrån ämnet lite, men jag tycker fortfarande att det passar under AFM-Frågor:)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Drop-target SKA vara nedfällt under "Attack Mars"-sekvensen. Annars ska det väl endast vara nere precis när man ska skjuta sista skottet på varje tefat.

Fick AFM-suget nu...har inte spelat så mycket senaste månaden...

hmmm tentaplugg eller AFM, tentaplugg eller AFM, tentaplugg eller AFM, tentaplugg eller AFM...hmmm

:-)


RobbseBoy

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Bro
Gör det inte LDK!
Tänk på din framtid!
Låt inte tentapluggandet förstöra dina chanser att bli en eventuell sm-mästare i höst!
:-D


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hehehe...

Bara ett litet problem...det skulle nog inte ses som schysst ifall en av domarna/arrangörerna i SM deltog i tävlingen! :-D

För min del spelar det ju i å för sig ingen roll eftersom jag inte är något mer än en spelmässig medelmåtta... :-)

Men visst...jag ska inte äventyra min framtid med tentapluggande. "The earth is under attack, an attaaack frooom Maaaaars!!!"


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 991
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
I mitt tycke är Super JP och 5 way combo svårast eftersom de kräver att man siktar rätt på kort tid (innan multiball:en tar slut).
Attack Mars är mest en utdragen historia som kräver uthållighet och aktivt skjutande.

Citera
Träkanten på scoopen kommer nog däremot aldrig att gå att laga!

 


Helt omöjligt är det inte: AFM-bilder
Hade dock lite tur med att få tag i ett inte så slitet exemplar.


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
AFM är et av mina favoritspel. Tror att de e ganska många gillar det. Jag brukar nog oftast ha kvar attack mars oxå. Men den är nästan aldrig något problem att klara. Värre är det dom gångerna man av nån anledning inte lyckats ta 5-way combon eller superjackpoten. I övrigt undrar jag lite om vad folks rekord är på AFM. Själv har jag aldrig lyckats komma över 100 men varit över 50 en himlans massa ggr. Rekordet var 87 om jag inte minns fel.


Videot

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
OK...det hålet gick att fixa rätt fint. Fast det jag tänkte på sitter på ett Monster Bash och är ca 3 gånger så slitet som "före"-bilden på länksidan...AJ!:)


Tags: