Frispel

sedan 2001

Alternativa spelformer för flipperspelande

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tänkte vi kunde samla ihop dom alternativa spelformer som är kända, samt inkludera nya, i den här tråden. Alternativa spelformer är ju alla spelformer som inte följer det vanliga spelförfarandet...

-----------------------------

Dessa varianter har setts i samband med olika tävlingar:

Parflipper - En person per flipperknapp.

Enhandsflipper - Man får bara använda en av händerna till bägge flipperknapparna (den andra handen i fickan eller på ryggen)

Bäst på en minut (eller två minuter) - Efter den utsatta tiden måste man släppa spelet (poängen räknas efter bonuscount)

Närmast poängen - Den som kommer närmast en i förväg utsatt poängnivå (vanligtvis en ganska lågt satt nivå) vinner. Normalt sett är tiltning ej tillåten, men spelaren får självklart släppa kulan när som helst.

One Ball - Högst poäng genom att bara spela en enda kula (inga extrabollar)

Blindflipper (Tommy Mode Pinball) - Nedre delen av spelplanen är övertäckt, så att man inte kan se flipprarna.

Triple - Tre personer spelar omgången ihop och spelar en kula vardera (normalt sett inga extrabollar inkluderade).

Korslagda armar - Spela som vanligt men med armarna korslagda så att du styr höger flipper med vänster hand och vice versa.

Rumpa(?) - Som rundpingis med ett flipperspel. Efter varje komplett skott (ramp, loop, scoop, bash-toy osv) måste man byta spelare. Spelas i lag om minst två. Minns ej riktigt hur reglerna för multiboll var, men jag tror att multibollarna spelas enligt parflippermodellen.

(Har jag glömt ngn?)


-----------------------------

Mer okonventionella och mindre beprövade spelformer:

Handledsflipper (det icke politiskt korrekta namnet är "mongoflipper") - Spela som vanligt förutom att du enbart får använda handloven eller handlederna för att trycka på flipperknapparna (sjukt skum känsla)

Fotflipper - Spelas med fördel som parflipper, fast man enbart får använda fötterna (ja, det inkluderar den manuella plungern :-D). Det går att lira det i singelformat, men det är sjukt svårt och du MÅSTE ha en stadig pall/tunna att sitta på.

Alley Pass-flipper - Man har en normal spelomgång på sig att göra så många alley passes som möjligt. Flest vinner, och ifall det blir oavgjort i antal alley passes är den normala poängen skiljekriterium. En alley pass räknas som komplett endast om man triggar inlaneswitchen på motsatt sida från den aktiva flippern. En variant skulle kunna vara att byta ut alley pass till loop pass.

One Shot - Man har en normal spelomgång på sig att träffa ett visst skott så många ggr som möjligt. Flest ggr vinner, normala poängen är skiljepoäng ifall det skulle bli oavgjort i antal skott. Skottet i fråga ska helst vara någorlunda svårträffat, exempelvis Dead End på TZ, eller höger ramp eller höger loop på TOM.


-----------------------------


Ny idé - Flipperorientering

- Varje spelare har en hel spelomgång på sig, dvs minst tre kulor.
- Den som snabbast klarar av en "snitslad bana" vinner, dvs man klockar hur lång tid det tar för spelarna att klara av banan.
- Om man inte klarar av hela banan får man en sluttid för den "kontroll" man sist klarade (ifall det skulle vara fler som inte lyckas ta sig igenom hela banan).


Ex på bana

TZ

L Ramp
R Orbit
Piano
Dead End-shot (unlit or lit)
R Ramp
Lock


T2

Skull (Drop Target)
R Ramp
R Orbit
L Ramp
Skull (ev. Drop Target, men förhoppningsvis inte :-))


TZ-banan är lite lurig med Dead End-skottet som en av kontrollerna. Banan kan ta flera minuter att ta sig igenom, men det finns även möjlighet att klara den riktigt snabbt om man sätter pianoskottet som en kombo direkt efter Right Orbit-skottet.

T2-banan är väl mer av en "speedballbana" som ska gå ruskigt snabbt att klara av. Speciellt om man använder sig av en loop pass efter Right Orbit-skottet.

Banan måste vara lagom svår, så att man klarar av den en stor andel av försökstillfällena. Den får gärna innehålla combos eller "övergångar" som kräver ngn lite mer avancerad manöver för att klara av det riktigt snabbt.




-----------------------------

Fler förslag på alternativa spelformer?

Kan vara varianter på tidigare nämnda spelformer, eller helt nya idéer. Bara att dela med sig i denna tråd.

(MCR, du hade väl några avancerade spelformatsförslag som du postade på STPB??)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag läste om MCRs poker-flipper och det lät, minst sagt, intressant.

Tydligen kör de något liknande på tävlingen "California Extreme":

Citera

--- No Limit Pinball ---
-- What Is It? --
If you've seen the World Series of Poker, imagine that carried over to
a pinball table. Enter once, and we'll give you a bank of points
(like a 'stack'). Keep playing matches until you're out of points, or
you're the last one standing! We'll give prizes to the last 4
remaining players.


-- When Is It? --


The tournament starts promptly on Saturday at 7:00 pm. It is expected
to run about 4 hours, with a 20-minute break after 2 hours.


-- How to Play --


Each entry is $25 for 200 points in the bank (no, you cannot buy
more). Games cost an increasing number of points over time: starting
with 5 points per player, and increasing every 20 minutes.


At the end of each ball is a round where any player can risk more of
their points -- they can even go 'all in' and risk everything (it's No
Limit Pinball). Any players willing to match ('call') the risk
continue to play the next ball, and the winner of the game takes all
the risked points at the end. ("Second place is the first loser!")


(Once you've played ONE game, you will know exactly how it all works.)


Några tävlingsformer jag hade tänkt föreslå till SM var Lost in the Zone och Rule the Universe tävlingar.

Helst vem som kan klara av komma till Wizard-modet snabbast. Men, för att få lite enklare administrering skulle man kunna köra att den som spelar sig igenom något av dessa modes och har MINST poäng efteråt vinner.

Det går ju i princip att köra på vilket spel som helst, men roligast är det (väl?) om man kör det på något spel ALLA kan väldigt bra.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
No Limit Pinball låter riktigt kul. Kanske ngt att tillämpa på nästa spelträff för Uppsala Pinball...





Citera
Några tävlingsformer jag hade tänkt föreslå till SM var Lost in the Zone och Rule the Universe tävlingar.

Helst vem som kan klara av komma till Wizard-modet snabbast. Men, för att få lite enklare administrering skulle man kunna köra att den som spelar sig igenom något av dessa modes och har MINST poäng efteråt vinner.
Hehe, blir nog inte så många deltagare i såna tävlingar... :-D Men det är ju onekligen en intressant idé.


Gällande Flipperorienteringen:
Lyckades plocka TZ-banan på 44 sek...men ngn som är duktig borde kunna kapa den tiden med 10 sek...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Du verkar ju (liksom jag) ha mycket tid över, LDK :-P, så du kanske kan klocka några snabba LITZ:ar.

Jag vet att jag en gång kom dit (sket i att ha roligt när jag spelade och körde lawlorn-knäckarn, rakt av) och hade ca ..hmm.. det var nog runt 300M (det lär väl gå att ha bra mycket mindre än så iofs?!), tror jag. Jag tror tyvärr att jag gjorde generalmissen att köra en Powerball Mania som sätter stopp för nötandet.

Nu körde jag inte 100% på så snabb LITZ som möjligt , men det var nog inte många minuter det handlade om för att komma dit. Den mesta tiden gick väl åt till att visa animationerna för slotmachine och pianot. Hehe...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Stod och såg ut över mina spel idag, och det slog mig att jag kanske kommit på en ny, fullständigt vansinnig spelform.
Man skulle kanske kunna kalla den "dubbel enhand" eller något sådant. Det bygger på att man har två flipper som står bredvid varandra, och sedan med varsinn hand (lämpligen med korslagda armar) spelar på två spel samtidigt. Bör kräva en hel del simultanförmåga, förutom att det lär vara omöjligt att skaka, och likt enhand bara har en flipper tillgänglig. :-)

Nä, jag lovar, jag ska inte testa själv :-)
Men det finns säkert något as som skulle kunna klara av det finfint :-P
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Sen finns ju även spelformen "Gävle fair play" som brukar tillämpas på deras tävlingar och som går ut på att man tävlar på lika villkår förutom att alla Gävlebor alltid får välja om man vill spela först eller sist och alla som är från Stockholm får alltid starta först... :-P


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Offtopic:

Svante: jag hade inte tänkt svara på det här egentligen, eftersom det känns som ett ganska fånigt inlägg. Men, sen kom jag och tänka på att det ju säkerligen är ganska många som läser det här och kan tro att vi kör med något slags myglande.

Yada-yada-yada... Det känns konstigt att behöva försvara det här. Men, här kör vi då:

Det var en tävling (Gävle Öppna 2005) som vi ville ge en liten fördel till de som hade kvalat innan. En stor del av hela tävlingen är ju kvalet. Vi kom väl fram till att den en av de minsta fördelarna vi kunde ge dem var att låta de som kvalat välja "bana" (som det ju numera heter) först.

Under alla andra tävlingar (eh.. ja.. dvs de månadstävlingar vi haft) är det ingen som helst skillnad för deltagarna.

Anledningarna till att ingen IGB (icke Gävlebo) ens har varit nära att vinna någon tävling här är:

- Först och främst att vi kan spel-exemplaren innan och utan. Det är ju, givetvis, det viktigaste av allt.

- Reidar är en för bra tävlingsspelare när han kan sina exemplar.

Ontopic:
Upptäckte precis att jag hade ett tidtagarur på min mobiltelefon. I morgon ska jag ner och köra lite Rule-the-universe-tids-attack och se vad det går att pressa ner det till.

Dirty Pool lär vara ett nyckelmoment om man vill ha en bra tid.

Har inte så bra koll på vad det kan ta, men jag siktar högt (eller, ja... lågt snarare då) på under, hmmm... svårt att bedöma... 5 minuter iaf.
« Senast ändrad: januari 10, 2005, 03:14:51 av FEZ »


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
en poker variaton av flipper skulle va kul:-)men hur genömföra en sån tävling?har ju själv spelat biljard med kort å kanske sänkt nån kula:-Den del mc-klubbar kör ju poker run där du får köpa ett kort vid olika stationer å sen när du kommer i mål så vinner dom som har bästa giv en hel del priser:-)men hur göra på flipper;-)


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
fez 5 min på rtu så måste allt sitta klockrent:-)själv har jag nog aldrig spelat så men det snabbaste jag fått en rtu på måste nog ändå vara på 20minuter?:-)men säger du att det kanske går så tror jag på dej,meddela mera hur det går:-D


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Offtopic:
Citera
Sen finns ju även spelformen "Gävle fair play" som brukar tillämpas på deras tävlingar och som går ut på att man tävlar på lika villkår förutom att alla Gävlebor alltid får välja om man vill spela först eller sist och alla som är från Stockholm får alltid starta först...
Spelar man inte kvalet får man skylla sig själv. Ser ingen alternativ spelform i det upplägget => Offtopic


Ontopic:
FEZ: Hehe, jo nån gång har jag lyckats starta LITZ:en med endast 400M i bagaget. Ska väl klocka ett LITZ-försök vid tillfälle, men jag kan ju redan nu säga att jag inte är snabb :-)

Och dom där animationerna från slotmachine och pianot tar låååång tid *znark*  

5 min till RTU...låter obegripligt snabbt...så länge håller ju kulan till uppe i bumprarna  när jag spelar ;-)


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LDK: En alternativ tävlingsform som vi åtminstone pratat om i Stockholm är dragster-flipper. Kortast tid till en förutbestämd poäng, helt enkelt. Poängen (tycker jag) ska vara ganska låg, så det går undan, kanske 700M på AFM eller motsvarande.
Gustav GillberG
+46 709826701


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det är ju svårt att bedöma utan att ha kollat tiden någon gång (ang RtU alltså). Normalt är väl kanske en kvart eller så, men det kan nog gå på strax under fem?!

- Slaska sönder de tre första tefaten med en kula.

- Fixa 5 way-combo + öppna tefatet -> Total Annihilation

- Slakta tefat nummer fyra under TA. Släpp multibollen.

- Öppna tefatet -> Multiboll (+ Martian Mball helst) -> Super Jackpot -> Slaska sönder tefatet och ta, tidskrävande Mars med en Dirty Pool.

EDIT: Kom på nu att problemet lär bli Super Jets. Spelar man för snabbt kommer man ju inte att få Super Jetsen. Därför blir det nog nästan omöjligt att komma under fem minuter inser jag nu.
« Senast ändrad: januari 10, 2005, 15:47:17 av FEZ »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
GGG:
Dragster-Flipper låter som en utmärkt idé!


FEZ:
Man får ha ett par riktigt känsliga bumprar då...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Dragster-flipper låter kul, ja. Ett problem kan vara att det är svårt att se poängen på vissa spel. På många spel är det ju rätt ofta annat som visas än "huvudpoängen".

Det kan bli svårt att få några exakta tider om man kör en alltför låg poäng?!

Jag försökte klocka lite RtU idag, och insåg att jag nog vill öva på detta under free-play former istället. Man tappar ju oftast, minst, två kulor på de tre första tefaten då man bara står och slaskar på dem.

Hur som helst, jag spelade på norra hemisfärens slöaste Attack from Mars och det gick inte så väldans snabbt. Men, jag kom till attacken av mars någonstans kring nio minuter. Missade mina dirty pool försök. Hade 5-way-combo och mars kvar då.

Skulle nog säga att under 10 minuter är okej, under 7 riktigt bra, 5 minuter kan kan nog jämföras med 8 blankt på 100 meter.

I alla fall på det exemplar jag spelade på nu.

Jag missbedömde nog tiden lite när jag sa fem minuter. Trodde att en hyfsat snabb RtU skulle ta 7-8 min kanske. Men, det är väl så att tiden går fort när man har roligt och spelar AFM och det är svårt att uppskatta tiden (förresten, Tour the Mansion tar väl ca 4 timmar att komma till, i snitt?).


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 989
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
En variant på dragster-flipper kan ju vara att klara av ett antal förutbestämda mål istället för att nå en viss poäng.

Exv. sänka två tefat OCH starta multiball på AFM (i valfri ordning). Detta är lätt för de flesta att nå fram till (till skillnad från att komma till Wizard Mode snabbast) så att man slipper åka ut ur tävlingen på grund av Game Over.

Principen borde väl funka på alla spel så länge man väljer vad man ska uppnå med omsorg?


Tags: