Frispel

sedan 2001

Äntligen testat Cactus Canyon

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Idag lyckades jag äntligen ta mig till ett av de exemplar av CC som finns i Stockholm (det på Hard Rock Café). Jag har ju inte testat det förut, men jag måste säga att jag är väldigt imponerad. Jag spelade bara några omgångar, men det jag hann se var bara bra. Skön spelplanslayout, snygg grafik och snygg artwork och ett tema som är helt rätt för flipperspel. Lagom mängd leksaker, lagom mycket dekorplaster och man har även vågat ta ut svängarna lite med de stora pistolerna längst ner. Det känndes som att det verkligen var ett värdigt avslut på de "riktiga" flipperspelen från WMS. Allt känns som att det är resultatet av ett underbart 90-tal.
Kan förstås inte uttala mig så mycket om regler och balans i poängen, men sådant brukar ha mindre betydelse för mig.
Spelet lägger sig väldigt högt på min topplista. Kanske till och med som tvåa, efter Junk Yard förstås ;-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.
Visst är CC kul.

Citera
Det känndes som att det verkligen var ett värdigt avslut på de "riktiga" flipperspelen från WMS.


Absolut...det visade vart WMS var "tvugna" att sträva mot.
Mycket ska hända i spelen och varje spel var tvunget att bli mer-och-mer för att imponera.
CC har Artwork utöver det vanliga, toy´s som är snygga och många samt ett upplägg som gör att man får känna på allt godis under några få rundor.

Det lilla jag spelat är inte avgörande för följande utan snarare det jag läst.

Spelet har inget större flow, ej heller djup i sitt regelverk.
Dessutom är det mycket buggigt i programmeringen.
WMS "slängde ut" ett bra spel innan det var riktigt klart kan man säga.

Detta är ett typiskt spel som går bra ute ett tag (och det är ju vitsen) men det kostar multum att lägga så mycket pengar på detaljer som CC och många av spelen strax innan har.
Allt för att visuellt impa på spelaren.

CC´s tema är helt rätt!
Men kostsamt i utveckling av Toy´s.
Lite enklare upplägg och mer "flow" skulle göra samma succe, men till en betydligt lägre kostnad...vilket givetvis skulle betyda fler spel och inkomster som ger vinst.

Men visst är det skönt att dessa "beauties" finns:-)

Stefan


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jo, det är klart. Smakar det så kostar det. Man jag tycker ändå att det fanss en hel del flow. Åtminstone tillräckligt för mig. :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har bestämt att det är dags att sätta sig in i CC mer ingående, för det är helt klart ett spel jag vill lära mig bättre.
Därför letade jag efter regler på nätet, men det enda jag hittade var de på WMS hemsida, och de är ju uppdelade på en massa sidor, vilket blir lite jobbigt om man vill skriva ut och plugga på.

Är det någon som har sett något rulesheet någonstans?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Det enda jag kunde hitta var det här. Kanske till någon hjälp i alla fall....

/Anders


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall

REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Vad menar du mad att spelet inte har någotstörre flow?
Jag anser att CC är ett av de spel som verkligen gynnar "serve-volley" genom att det finns massor av viktiga skott att panga på (och som det dessutom går att panga volley på). Sedan när du har fyllt looparna har du ett våldsamt flow i både ramper och loopar. Givetvis undantaget när du har gunfight vilket i min mening är en av de coolaste och roligaste varianter på att avancera i ett flipperspel jag har lirat på.
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2223
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Har inte heller hittat något annat rulesheet än KME:s multibolltips och Williams egna.

Reglerna påminner mycket om reglerna till AFM. Du skall beta av fem grejer för att komma till finalen: Bart motsvarar skeppet, Stampede är som Total Annihilation, Mother Lode är som superjackpot och Combos är någorlunda lika AFM:s Combos  t ex. Showdown påminner däremot inte så mycket om Martians. Men kortfattat gäller väl:

SKILLSHOT: Det mesta är rätt bra grejer, undantaget de enkla ramperna och looparna (båt, häst, bank, pistol). Jag brukar föredra EB (såklart), stjärna (adv. rank), pengasäck (light bounty), quickdraw, lock, i ung. den ordningen.

GOLD MINE MULTIBALL. För att starta multibollen skall man locka tre bollar i gruvan. Den funkar också som på AFM, dvs första vändan räcker det med en träff för att tända alla tre lockarna, medan andra vändan och fortsättningsvis måste man tända om locken mellan varje lockad kula. Under multin måste du ta minst en jackpot (ramper, loopar) för att Mother Lode (typ superjackpot) skall tändas. Tar du alla fem jackpots dubblas värdet på ML.

STAMPEDE. För att dra igång Stampede skall man helt enkelt "fylla"/klara alla ramper och loopar,som en TA som sagt. Jackpotarna är värda 100K styck och det finns en superjack (blå lampa) som vandrar omkring och som är värd 500K.

COMBOS. Man skall ta tio Combos för att ha klarat av dessa, men man behöver inte ta dem på rad som på AFM. Du kan alltså t ex ta först tre combos, sedan fem och nästa gång två.

BART. Man skall besegra de tre bröderna Bart för att klara detta. Efter varje besegrad broder tänds Gunfight i inlanes. När kulan passerar där hoppar en platta upp, ung. som under quickdraw, men man har betydligt kortare tid på sig att sänka den. Gör man det avancerar man ett steg i Rank. (Man behöver inte klara själva Gunfightsen för att ha klarat Bartbrothers, men adv. rank är så viktigt att man vill göra det iaf)

QUICKDRAW: När man träffat de små orangea lamporna på sidorna tänds quickdraw i respektive inlane. När kulan passerar där hoppar en Bad Guy upp. Han skall skjutas i pannan! Hur lång tid du har och hur mycket poäng du får beror på vilken Rank du har. Efter tredje (på det ex jag lirat iaf) nedskjutna Bad Guy tänds EB och efter fjärde startar Showdown.
Efter varje klarad Bad Guy tänds också Bounty (hos Bart), som ger mer eller mindra bra saker. T ex EB, 1M i grundbonus(kan bli grymt värdefull om man tar många bonusX!), Multiball etc. Observera dock att man inte kan stacka flera bountys på varandra, varför det är klokt att håva in varje belöning så fort som möjligt.

SHOWDOWN. Startar som sagt efter fjärde klarade quickdraw. Peppra ner plattorna och du får add-a-ball plus att värdet på plattorna ökar.

HIGH NOON: Finalen! Startas i gruvan. Man har unlimited balls och skall skjuta ihjäl 20 Bad Guys innan tiden tar slut. Tiden är 30 sekunder plus en sekund extra för varje Bad Guy du sänkt under spelets gång. Det är mycket viktigt att ha så hög Rank som möjligt här, helst Marshall, eftersom värdet per Bad Guy ökar med Ranken. Har du max rank och klarar finalen får du drygt 70M.

ÖVRIGT: Polly in Peril. Startar när du betat av någon av ramperna. Du får 20 (?) sekunder på dig att ta fem rampskott(vänster eller höger). Mittenrampen stannar klockan ett litet tag. Grejar du det tänds EB. Nästa Polly ger 5Xbonus.

Bonusen KAN bli enormt värdefull. Speciellt om du har fått 1M bonus i Bounty. Då är det marsch pannkaka upp till bonusXlamporna. Bonus X blir dock klurigt att ta när man betat av vänsterloopen och Trickshotloopen, eftersom bollen då susar runt istället för att stanna där uppe. En idé kan då vara att gå på BonusX under Gold Mine Multibollen, för då stannar kulorna snällt där uppe.


Kan mycket väl ha glömt något viktigt, men då kommer nog Stockholms egen Wyatt Earp, dvs REC, att fylla i luckorna snabbare än du hinner dra!
« Senast ändrad: juli 18, 2004, 11:14:56 av MCR »


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Bra skrivet Mats!
Dock några påpekanden:
Polly in peril är på 30 sekunder och klockan stannar även en kort stund när du tar de andra ramperna vilket gör att du fortfarande är med i matchen till sista sekunden oavsett hur många ramper du har kvar.

Showdown: Tavlorna du tar i showdown räknas även de till extratid på high noon. Har du gjort en riktigt bra showdown kan du koncentrera dig på  de lukrativa jackpotarna i början av high noon för att maximera utdelningen av poäng

A-v-a-n-c-e-r-a i rank!
Kan inte nog stryka under att detta är otroligt viktigt för att scora på liret. För varje steg du har avancerat i rankingen ökar dina poäng, bonus och du får längre tid och mer poäng på varje quickdraw
« Senast ändrad: juli 17, 2004, 13:35:08 av REC »
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack! Finns inga rulesheets får man göra dem själv, och det har ni gjort bra, även om det knakse inte är något komplett rulesheet...
Ska plugga på det ordentligt och ge mig i kast med spelet på nytt så fort jag kan!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: