Frispel

sedan 2001

Attack from Mars

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Tacka vet jag NBA där man inte har nån bonus alls utan kan dänga spelet i väggen varje gång man missar...


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
NBA kan jag dänga i väggen utan ens spela på det. :-D

(Inget favoritspel...)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag diskuterade lite AFM med mr pain på annat håll och gav lite tips om hur man får poäng "snabbt" på AFM.

Då alla kanske inte riktigt vet hur extremt värdefullt det kan bli med Victort Laps kan jag lika gärna försöka bena ut det här.

Så är Victory Lapsen förklarade i ett AFM rulesheet av Brian Dominy http://www.pinball.org/rules/attackfrommars2.html :

"Plus, for the rest of the ball after Ruling the Universe, you can collect Victory Laps by shooting any of the five combo shots. The Combo arrows will be solidly lit. Shooting any arrow unlights that arrow and awards a Victory Lap (complete with whooshing sound effect), initially worth 100M. Shooting the saucer drop target relights all five Victory Lap shots (if any are unlit) and increases the value of the shots by 10M each. The saucer target itself scores 100M per hit for the rest of the game. This is an excellent time to start a multiball, especially Total Annihilation.

The Victory Lap value can increase up to 500M. Maximizing Laps is the key to getting a really high score"

Då detta bara gäller resten av bollen är det väldigt viktigt att ha nära till en (helst två) multibollar efter Rule the Universe. Det är värt att tom. sumpa en kula (om det nu blir så illa) då man håller på och bygger upp Multiboll / Total Annihilation så att man endast har ett skott kvar till dem *efter* avklarad RtU.

Jag brukar undvika att tända RtU (i 99 fall av 100 är det ju tefatet som är kvar till sist) tills det bara är något enstaka skott kvar till Total Annihilation. Jag brukar faktiskt inte bry mig om vanlig Multiboll så mycket utan kör mest på TA.

Vad rulesheetet inte nämner är att Victory Lapsen maxar på 500M. Detta gör då att de fem combo skotten kan bli värda upp till 750M (1.1 ROM, 500M Victory lap + 250M TA (max på 1.1)) eller 1B (1.0 ROM, 500M Victory Lap + 500M TA).

Det går alltså rätt snabbt att skrapa ihop poäng om man lyckas maxa Victory Lapsen. Det är inte så lätt, men jag och flera andra har lyckats ett par gånger. Det gäller att få igång ett gäng multibollar så kan man vara där.

Något man bör tänka på är att det *kan* vara en nackdel att köra två, eller fler, RtU på samma boll (på 1.0 ROM går det inte att köra flera RtU på samma boll pga "Super Jets buggen") då, åtminstone jag, tycker att det är bättre att spara eventuella Victory Laps efter nästa RtU till nästa boll.

Om man är bra på Total Annihilation och har höga Victory Laps är de 10B man får för att klara RtU faktiskt inte SÅ mycket.

MCR och KGB kanske har synpunkter på detta också?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2228
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Du har säkerligen alldeles rätt. Problemet för mig är bara att jag ALDRIG haft några vettiga Victorylaps-på något spel. Spelar ingen roll om det är AFM, LOTR eller MM. Kulan skall ut. Förmodligen för att jag blir så spänt förväntansfull och tänker att :"nu skall det håvas in poäng".

Edit: 10B+ för den lilla tiden som en RTU tar är ju bra betalt ju?! Men kan man spara sin andra (tredje, fjärde..osv)RTU till kulan efter så är det naturligtvis klokt.
« Senast ändrad: juli 22, 2004, 12:57:12 av MCR »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Som jag skrev i nagon trad tidigare berattade Lyman en hel del intressanta saker om Attack from Mars for nagra av oss pa PAPA.

En valdigt intressant sak var det har med video-mode och Super Jets.

Som de flesta vet ar den forsta awarden man far i SoL efter den forsta Super-Jetten Video Mode. Tanken ar att det sedan ska delas ut efter 4,8,12,16 etc. Super-Jets. Men, Lyman testade det bara fram till 4 och antog att resten funkade sen. Men, tydligen buggar det. Video-modet delas ut vid Super-Jet: 1,4,5,6,7,8 och sedan aldrig mer.

Teoretiskt satt kan man fa en EB pa samtliga video-mode. Kommer inte ihag exakt hur det dar gar till, men han berattade att det dessutom finns en bugg i Video-modet som gor att om man anvander bomben inom "fel" tidsintervall kan inte extrabollen dyka upp over huvudtaget under video-modet. Tyvarr kan man ju knappast gora nagot at det aven om man skulle veta i exakt vilket intervall det buggar.

Sen blev det ett foredrag om hur ball-saven pa AFM fungerar ocksa. Jag har alltid tyckt att den verkar lite slumpmassig. Det var ratt komplicerat hur det hela gick till, men grunderna var att kulan anses vara i spel da tre olika switchar triggats. Super-Skillshot triggar tre switchar och drar igang ballsaven. Bumprarna pausar den, givetvis.

Och, om man anvant en ball-save under spelet kommer foljande ball-saves bli lite kortare.

Trean i video-modet gor absolut ingenting. Och, den finns dar for att i STTNGs video-mode finnns det (tydligen?) en bugg som gor att en trea visas i tunnlarna istallet for en av karaktarerna. Sa da ville de val ge STTNG makarna en liten pik dar. Trean har ju figurerat i ett par (SS iaf) spel efter det dar ocksa.

Tyvarr blev det aldrig av i och med att manga AFM var upptagna hela tiden, men Lyman skulle visa koder for AFM som gor att man far Cow-attack varje video-mode + nagon form av visa-vilka-som-gjort-spelet-pa-dmdn-kod. Men, det gar sakert att hitta nagon annanstans. Kan inte paminna mig att jag sett dem, men...

Hoppas det gick att folja texten har. Kanner mig "lite" trott har nu...
« Senast ändrad: augusti 22, 2005, 02:42:58 av FEZ »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hmm, vi måste nog ta å intervjua Lyman F Sheats och Keith P Johnson för att pumpa dom om lite såna här skojigheter! :-)


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 991
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Instämmer, det här måste jag slänga upp Cows & Easter eggs-sidan! :-)
Nån som har Lymans mailadress?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tja, jag tror inte att Keith P Johnson släpper på några hemliga saker så här tidigt. Lymans WMS spel är ju däremot så gamla att det kanske inte spelar någon roll längre?!

På tal om Keith så pratade jag lite med honom på PAPA också. Eftersom det fanns plats kvar i LOTRs ROM (TSPP är, i princip, fullt då) funderade han tydligen på att peta in ett till freak-wizard mode i LOTR som kanske kräver att man tar t.ex. Triple Jackpot 7, klarar There and Back Again etc. etc.

Om någon lyckas verifiera det här med video-moden i AFM får ni gärna hojta till i den här tråden så kommer iaf. jag åka iväg och jaga Kevin Martins 300+. Hehe...

Har för mig att Lymans email-adress finns någonstans på Sterns hemsida?! Annars går den säkert att hitta via groups.google.com
« Senast ändrad: augusti 24, 2005, 05:13:21 av FEZ »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Just det ja. En annan intressant sak med AFM är att det tydligen var Keith Elwin som "dödade" regeln med 500M som maxvärde på TA.

Lyman sa att det var någon tävling i USA när AFM var nytt där han såg KME få 88B (tournament mode utan EBs) genom att bara gå på Total Annihilation. Då tyckte han att maxvärdet på 500M var i överkant. Att sedan halvera det till 250M känns kanske lite som att ta i?!
« Senast ändrad: augusti 24, 2005, 05:17:35 av FEZ »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Lyman sa att det var någon tävling i USA när AFM var nytt där han såg KME få 88B (tournament mode utan EBs) genom att bara gå på Total Annihilation. Då tyckte han att maxvärdet på 500M var i överkant. Att sedan halvera det till 250M känns kanske lite som att ta i?!
Hehe. En dramatisk regeländring pga en enda spelare... :-) Kewlt.



Lymans adress finns på r.g.p. Bara att söka på PAPA 8-trådarna.

Jag har planer på att genomföra en intervju med Lyman i samma stil som intervjuerna som FEZ och jag gjorde med KME och Bowen Kerins. Kanske kan koordinera frågor om Lyman som toppspelare, med frågor om hans roll som programmerare och regelmakare.


Tags: