Flera frågor:
Först har vi det som kallas "Replay Boost".
Detta innebär att frispelsgränsen ökar för varje gång man klarar den. Hur mycket den ökar är en inställning i menyerna. De val som finns är en fast poäng eller "auto" som innebär 50% av den ursprungliga gränsen. (auto introducerades inte förrän i mitten av 90-talet så äldre spel har inte den intsällning. t.ex. så finns det inte i TZ92 men finns i TZ94)
Den högre frispelsgränsen stannar kvar så länge det finns "credits" kvar oavsett om du fått dem via frispel eller om du lagt i pengar.
Dock är det så att om du inte får något frispel på ett par omgångar (tror det är 3) så återgår gränsen till den ursprungliga även om det finns "credits" kvar.
Bör också påpekas att antalet frispel och spelare inte spelar någon roll. Det enda som styr är om någon spelare fick minst ett frispel på poäng.
En annan konstig sak är att replay boost är kopplat till "freeplay only". Det innebär att på home-rom fungerar inte replay boost. Har dock för mig att det fungerar om man manuellt sätter spelet till freeplay.
Det andra är det system som förändrar frispelsgränsen beroende på hur bra spelare det är. Det fungerar i princip så här:
Spelet lagrar 100 olika poänggrupper där storleken på varje grupp naturligvis beror på vad en normal poäng på spelet är. För TZ är varje grupp 7M. Grupp1 är alltså 0-7M, Grupp2 är 7M-14M ... Grupp 100 är 693M och uppåt.
För varje spel ökas sedan en räknare för den grupp som motsvarar den poäng man fick. Om man fick 75M så ökas räknaren för grupp 10 med 1.
Vid ett visst antal spel, har för mig att det är vid 100, 150, 250, 350, 500 och sen varje 150:e spel, så summeras antalt spel i respektive grupp för att komma fram till vid vilken poäng rätt % frispel skulle ha delats ut.
Om vi antar 100 spel och att det är inställt att 10% frispel skall delas ut så summeras alltså grupperna baklänges (Grupp100+Grup99+...) tills summan blir 10 (10% av 100). Poängen för den gruppen blir då den nya frispelsgränsen.
Notera att om den nya beräknade frispelsgränsen är lägre än den nuvarande så blir den nya gränsen genomsnittet av den nya och den gamla.
Exempel: Nuvarande gräns 400M, beräknad ny gräns 300M ger att den nya gränsen blir 350M.
Lägg också märke till att algoritmen inte tar hänsyn till om man verkligen fick ett frispel eller inte. Det är bara poängen som styr.