Frispel

sedan 2001

Besviken

Tjernell

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 257
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Hej
Jag var på Heron-city och spelade LOTR, spelet var i mycket gott skick samt att allt verkade fungera. Drog glatt lilla kortet och 12 kr försvann. Jag blev därefter besviken på i stort sett allt, lista:

Flipprarna
Jag har spelat på ett spel med sämre känsla i flipprarna och det är mitt gamla Klondike från 1960 innan jag gjorde rent EOS switcharna. Huga vad oskönt.

Spelplanslösningar
Spelet kändes billigt, plaststoppern för ballocken, dimensionerna på ramperna osv.

Grafiken
Nä vad trist.

Ljudet
Kändes inte som nått djup i det.

Men troligtvis drogs mitt omdöme ner av flipprarna, FLIPPRARNA ÄR ALLT.

Eller så är jag bortskämd med mitt nyrenoverade MM hemma, där jag bytt hela flippermekanismen inkluderat magneter.....

Hur som helst så måste man väl snart köpa ett Stern-spel men då måste dom fixa ett konverteringskitt till flipprarna.

mvh Johan


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Visst, flipprarna är allt.

Visst, Sterns flipprar är väldigt osköna jämfört med Wms/Bly.

Visst, vi är bortskämda...


Men det har väl alltid varit så att olika flipperfabrikat har olika känsla på flipprarna (se Flipperskolan). Det tar ett tag att vänja sig med Stern-flipprarna, å då känns inte skillnaden till Wms/Bly lika brutal.


Intressant tanke det där med att Stern skulle introducera ett konverteringskit till flipprarna. Som en väg runt patenträttigheterna som gäller för Wms/Bly-flippermekaniken. Flipperspelets ägare skulle kunna ändra mekaniken till Wms/Bly och sedan gå in i menyn och ändra till EOS-styrning av flipprarna...(dream on...)


Tror problemet med Stern-flipprarna beror på två saker:

1. Ingen EOS-switch.

2. Tröga flipperknappar


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Att bygga om med mekaniken från ett WPC-spel hjälper troligtvis inte. En sak som Sterns flipperassemblys också saknar är holdspole. Jag tror att man sköter holdfunktionen genom att oscillera. Detta händer ju också ibland ofrivilligt på WPC-spel när optoswitcharna i flipprnarna börjar ge sig och då vet alla vad som händer...

I övrigt håller jag inte med Tjernell.
LOTR är helt klart ett bra spel. Svårt dessutom. Populariteten är det heller inget fel på. Vi har LOTR, MM och MB på samma ställe och LOTR spelas mer än dubbelt så mycket som MM. Precis som MM så funkar LOTR både för nybörjare och mer avancerade spelare.

Surt sa räven, eller ;-)


Tjernell

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 257
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Hej
Jag kom ner på Kårhuset i Eskilstuna för att fixa och tömma flippren för några månader sedan. Intäkterna var som vanligt en besvikelse.

Attack from Mars 350 kr( att dela på )

TOTAN 150 kr ( att dela på )

World Cup 5300 kr !!!!!? ( att dela på )

Efter mycket huvudkliande och test om Attacken verkligen fungerade över huvud taget beslöt jag mig för att omvända Kårhuset. Jag ställde mig en kväll och bjöd studenterna på Attack from Mars och förklarade reglerna. Dagen efter hade en nyfrälst skara studenter blivit totalt omvända :-D men jag hade fått lite huvudvärk :-( Dock inte av flipperspelandet men dock av kårens billiga öl. :-D
« Senast ändrad: februari 17, 2004, 16:25:01 av Tjernell »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
LOTR är ett kul lir, helt klart. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på hur mycket bättre spelet skulle vara om flipprarna var skönare, konsekventa och starka.


-------------

För att förtydliga mina två punkter om varför många inte gillar Stern-flipprarna...(obs! grova gissningar till vad problemet är!)

1. Avsaknad av EOS-switch (borde kanske skriva "Separat Hold-krets"). Jag tror detta är ett av dom viktigaste problemen bakom att flipprarna är så inkonsekventa i styrka/snärtighet. Spolen blir överhettad och kapaciteten sjunker.

2. Tröga flipperknappar. Hårdare "fjädermotstånd" i knapparna jämfört med Wms/Bly, vilket leder till att man inte kan klara sig med samma timing som man är van vid. Kanske kan detta vara orsaken till reaktions-segheten, dvs att det känns som en halv evighet från det att man börjar trycka in knappen tills flippern aktiveras.



---------------

En sak som jag upplevt ett par gånger med LOTR och T3 är att Replay-systemet är ganska generöst, åtminstonde när man lirar ensam. Inte helt omöjligt att peta i ett par tior å lira lite halvmediokert i mer än två timmar... Inspekterade Uppsalas nya LOTR igår kväll och lämnade ett par krediter efter två timmars spelande (förvisso med en ny fräsch highscore-lista som delade ut ett par knack).

Antar att det är Sterns "Dynamiska Replay" som är default, eller? I så fall, vad är det s.k. "base replay"-värdet måntro? Känns som att det är ett ganska snällt värde (vilket jag tror är bra för intäkterna på lång sikt).

(För er som vill veta hur det dynamiska replay-systemet funkar kan ni läsa här!)
« Senast ändrad: februari 17, 2004, 17:16:21 av LDK »


Tags: