Frispel

sedan 2001

Blir bara så trött.....

MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
I somras var jag med familjen i Göteborg. Delvis för att få en chans att spela den då nya T3:an på Biljardpalatset. Gick över hela stan i tropikvärme dragandes på en barnvagn + resväskor. Väl framme så fungerade inte det förbannade spelet.
I dag samma sak. Hade 100 olika grejer som jag borde ha fixat men iom att jag inte spelat LOTR
tidigare så fick det bli dagens högsta prioritering. Packa in familjen i bilen och in till kalmar. Försöka att hitta en parkering (vilket i Kalmar är ett äventyr i sig).
.............och när man då äntligen är inne på Tokiga Ture så är spelhelvetet trasigt:-(:-(

Är det så att Stern spel är rena soporna vad gäller driftsäkerhet, eller är det bara jag som har sådant oflyt? De övriga 4 spelen på Tokiga Ture (Williams / Bally)fungerade perfekt
trots att en del av dem är över 10 år gamla.

Ingen skugga över Staffan och Nöjab som står för spelen på Tokiga Ture. De gör ett bra jobb
och idag var det ju lördag. De kommer säkert att fixa spelet på måndag.

Men det är tragiskt om kvaliten på den enda kvarvarande speltillverkarens spel är så låg.


anarkizt

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: haninge
Trist det där!

Ett tips kan ju vara att ringa och kolla så att spelet är helt innan man beger sig dit för att spela! ;-):-P


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Makalös otur du har waltersson :-). Fast lite ligger det nog bakom att Sterns spel inte verkar ha lika bra "uptime" som williams.

En tanke som slår mig är, det är inte så att det bara är "barnsjukdomar"? Wms spel kanske inte var helt tiptopp när de var helt nya heller utan att spelen måste slitas in lite innan de blir fullt pålitliga.

Självklart är det jättetråkigt särskilt när många utställare tycker williams spel går sönder för ofta och inte bemödar sig att serva dem på regelbunden basis.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Att nya spel har barnsjukdomar är nog helt normalt. Precis som Sonar säger hade nog Wms/Bly-spelen också sin beskärda del av barnsjukdomar. Finns flera operatörer på r.g.p som berättat om detta. Tyvärr blev det nog lite VÄL kraftiga och vanliga barnsjukdomar i LOTR-fallet...

- Flipprarna verkar ha gått sönder relativt omedelbart på många ex.
- Balrog-lampor som går sönder i part å minut
- Lock-problem (pinnen uppför sig konstigt samt kulor som hoppar av rampen)
- En del buggar som ställer till det med hårdvaran också (exempelvis med ringens elektromagnet)


Finns det några av våra operatörs-medlemmar som var aktiva när Williams fortfarande gjorde spel som kan göra en jämförelse mellan Stern och Williams?


Flipptronic

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Borgholm
Verkar som om jag får ta mig en runda till Ture på måndag!

Mats W: Har du någon uppfattning varför LOTR
var avstängt?
Daterade upp programmet i LOTR till ver. 4.10
i mitten på veckan.

Många har haft problem med sina LOTR.
Flipprarna t.ex. Har dock inte märkt något
på vårt spel. Samma princip som på TSPP. Simpsons har snart varit igång ett år utan några flipper-problem.

Balrog-lampan som går sönder. Har inte behövt
byta ännu. Den lös i alla fall när jag var på
Ture senast, för några dagar sedan.

Lock-pinnen. Märkte redan vid första provspelet att kulan studsade på pinnen, över
svärd-kanten och ner på spelplan. Monterade
därför ett extra torn/stolpe på kanten av svärdet vid lock-pinnen som förhindrar att kulan "studsar av rännan".

/Staffan, Nöjab


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Citera
Ett tips kan ju vara att ringa och kolla så att spelet är helt innan man beger sig dit för att spela!


Ja och ringa till bussbolaget och kolla så att den en månad gamla bussen inte har skurit ihop.
Samt ringa till ICA och kolla så att deras skjutdörrar öppnar sig så att kunderna kan komma in i butiken innan man drar på sig toppluvan och lämnar hemmet.:-D

Visst jag kan hålla med om att flipperspel är en komplex konstruktion. Men skulle man dra en paralell till bilbranschen så skulle det nog vara tack och adjö ganska så omg. om inte kvaliten var den förväntade. Kolla på Koreanerna som bygger ok. bilar genom att planka på andras konstruktioner. Man behöver ju inte uppfinna hjulet flera gånger.

Är det som LDK säger att flipprarna sviktar....
Det har ju funnits flippermekanismer sedan 50-talet som bevisligen fungerar än idag.....
Kan man inte lösa sådana problem så är det illa. Tror inte att operatörena kommer att vara så pigga på att köpa in spel som är "Ett steg framåt och tre tillbaka"


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Staffan: Spelet var avstängt, vet inte vad som var anledningen till detta.

Posta gärna i forumet eller skicka mig ett mail
när det är klart för spel. För jag är sugen, väldigt sugen!:-)


Flipptronic

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Borgholm
Min förhoppning är att LOTR ska vara igång och fungera när Tokige Ture öppnar på
måndag morgon!

/Staffan, Nöjab


Mats

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Bjuv
Ett tips Staffan... Ta med bladswitcharna till knapparna om det är flipper problem.


Flipptronic

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Borgholm
Hallå Mats på Bjuvia!

Jo då, jag har ett par nya bladswitchar till flipperknappen liggandes i väskan, men har inte behövt använda dom ännu!

Såg förresten att det var ytterligare en uppdatering (efter 4.10) av programmet till LOTR på gång.
Mats N; Om du ville skicka den till oss när den finns tillgänglig, vore jag tacksam :-).
Lika bra att ha det allra senaste i spelet.

/Staffan, Nöjab


Mats

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Bjuv

Flipptronic

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Borgholm
Jaha, det var ena flippern som lagt av.
Har idag bytt ut båda bladswitcharna till flipperknapparna, så nu är LOTR på
Ture igång igen :-)!

/Staffan, Nöjab


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Ännu ett bevis på mina tankar från tråden "Stora utställare vs. lokala".

Här lagas spelet så fort utställaren får tillgång till lokalen tillskillnad mot de 5 veckor (and counting) som det inte har hänt något här.

Sen så verkar det ju som om det skulle fungera fint med ett felanmälningssystem via SFS. Nu gäller det bara att få med alla utställare.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
För att fortsätta den här tråden så kan jag påpeka för Staffan att högerflippern inte fungerar som den skall. Hänger sig tydligen. Ett återbesök hos ture verkar behövas.


Mats

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Bjuv
Till Staffan (och alla andra intresserade) så kommer här program ändringarna för LOTR CPU ver 5.00. Skickas ut nästa vecka.

Center loop diverter now closes during non-valid playfield for skill shot.
- Balrog now scores things awarded on center ring when it's out.
- Stopped raising Orthanc diverter post from the right inlane during
  non-Gollum multiballs.
- Orthanc now scores things awarded on the center loop if a ball arrives
  when it is physically open and an orbit wasn't recently shot.
- Fixed a problem where the top right eject would abandon too quickly.
- Ring Frenzy now shows its status properly during other events.
- Bulletproofed several lamp and flasher effects so they don't tie up
  resources forever (or until the ball drains).
- Added a Path of the Dead Soul Bonus when the ball drains into Hobbiton
  instead of the wire ramp.  Doing so will add 250+50 up to 750 souls.
- Worked around a display bug for showing Special points.
- Changed Balrog score to something more appropriate (it was wrong due to
  late-hour rule change).
- Added a total page for There and Back Again.
- Added a sound call for Ring Multiball jackpot.
- Changed storing and display of Game ID, country ID, and version number.
- Now wait longer before showing CPU info to give display time to calculate
  its checksum.
- FAST BOOT now defaults to NO for non-USA games.
- Corrected display of some scores in background effects for Ring Frenzy and
  Victory Laps
- Corrected display bug in ROTK multiball that would cause already-shot
  jackpots to stay on the display if the jackpot multipliers had been
  increased.
- Changed some event lamp effects to mask off KEEP, POTD, and FOTR lamps.
- Changed FOTR multiball lamp effect to reflect the # of people that have
  crossed the bridge.
- Standard Adjustment 14 (BALLS PER GAME) can now be set 1-10.
- Software Meter now doesn't chalk anything since it doesn't work anyway.


Tags: