Frispel

sedan 2001

Djupa regler

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har spelat lite TZ på sistonde och blev lite nyfiken på några regeldetaljer. Tog mig till den utmärkta regelsamlingen på Pinball.org och kikade på Kevin Martins TZ-rulesheet. Vilket sanslöst detaljerat dokument!!! :-D Här finns all tänkbar information om hur spelet och poängfördelningen agerar i olika situationer. Vilket *otroligt* jobb som lagts ner på vissa av dessa regeldokument. Bowen Kerins TZ-guide är föregångaren, och är inte mkt sämre den. Ta en titt på dessa dokument så förstår ni vad jag menar.

Omfattningen av regelbeskrivningen får en att inse vilket otroligt djupt regelsystem TZ har. Där finns modes, flera multibollar, speciella skott (typ Dead Ends), combos m.m. Och trots detta har TZ ett av de mest balanserade poängsystemen i flipperhistorien. Det är otroligt svårt att hitta en enda grej som går att upprepa och samla massvis med poäng på. Du "måste" i princip spela igenom spelets olika features för att få mkt poäng.

Lord Of The Rings och kanske framför allt The Simpsons Pinball Party är också spel med mycket invecklade och omfattande regelsystem. Skillnaden från TZ är att dessa spel har ett wizardmode (=finalen) som är så gott som omöjligt att nå för den normale vane flipperspelaren. TZs wizardmode "Lost In The Zone" är faktiskt förhållandevis lätt att nå skulle jag vilja hävda. Ändå har TZ ett av de mest komplicerade regelsystemen i flipperhistorien.

Jag antar att min poäng är att det är skillnad på djupa regler å djupa regler...

LOTR och TSPP uppnår djup till stor del genom att göra wizardmode otroligt svårt att nå. TZ uppnår djup genom att ha tonvis av saker att göra, samtidigt som man försöker nå wizardmode.

Jag undrar om ni har något mer exempel på ett spel vars regler är uppbyggda som TZs?

Vilken "regelmodell" föredrar ni, LOTR/TSPP-modellen eller TZ-modellen?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Personligen är jag väldigt förtjust i LOTR-reglerna, som jag tycker hör till de allra bästa någonsin. Förutom att det finns Valinor som jag fortfarande inte kommit till, får man (eller kan man om man vill iaf) hela tiden göra olika strategiska val. Av typen:

-ska jag bara dra igång ett mode, eller ska jag kombinera ett mode och en multi och vilket mode passar till vilken multi?
-ska jag samla ihop alla ringar (för en Ringfrenzy) eller ska jag plocka ut min Gollum nu?
-ska jag starta destroy the ring eller fortsätta gå på Two Towers?
-ska jag plocka ut Ring Multiboll eller försöka bläddra fram 2x scoring istället?
etc, osv, mm

På TZ tycker jag inte riktigt de valen dyker upp. Jag kör helt enkelt den patenterade Lawlorknäckaren "ramp-stol-ramp-stol", (ramp-slot machine i det här fallet).
« Senast ändrad: oktober 09, 2004, 08:39:21 av MCR »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hmmm, jag skulle ge mycket för att få lira ett LOTR som fungerar till 100%...för visst är det kul. Kanske är LOTR en mer avvägd variant än TSPP rent regelmässigt? (Sen är det ju en viss skillnad spelplansmässigt mellan det sega och långsamma TSPP och det ibland riktigt flowiga LOTR)

Citera
Jag kör helt enkelt den patenterade Lawlorknäckaren "ramp-stol-ramp-stol", (ramp-slot machine i det här fallet).
Ja där har vi ju kanske TZs akilleshäl...antar att jag inte spelat det tillräckligt mycket för att veta att jag ska hålla mig ifrån allt annat skoj...:-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
LDK:

Citera
Vilken "regelmodell" föredrar ni, LOTR/TSPP-modellen eller TZ-modellen?


Jag föredrar helt klart ett svårt mål att uppnå a la TSPP och LOTR. På de flesta andra spel blir det ju mest "bara" att jaga poäng. Vilket iofs. kan vara rätt kul det med.

Men, sen kan man ju ifrågasätta svårighetsnivån att nå Wizard Moden. LOTR tycker jag är helt ok. Det ska inte vara så hysteriskt svårt om man kan förstöra ringen, men TSPP känns verkligen som överkurs. Det största problemet med just TSPP är kanske (är inte helt insatt i det så jag kanske har fel) är att om man missar en av de fem-sex saker som krävs, kan/kommer det ta otroligt lång tid att få en ny chans på just detta moment.

Om man kunde spela sig fram till det man missat snabbare skulle det kännas lite vettigare.

Men och andra sidan ger man ju spelen en lite längre livstid. Duktiga spelare går säkert tillbaka till ett spel (trots att de är helt less på det) de inte "klarat av".

Citera
Ja där har vi ju kanske TZs akilleshäl...antar att jag inte spelat det tillräckligt mycket för att veta att jag ska hålla mig ifrån allt annat skoj


Den här attityden duger inte om du vill få riktigt höga poäng på spelen. ;-)
« Senast ändrad: oktober 10, 2004, 04:45:40 av FEZ »


Tags: