Har spelat lite TZ på sistonde och blev lite nyfiken på några regeldetaljer. Tog mig till den utmärkta regelsamlingen på
Pinball.org och kikade på Kevin Martins TZ-rulesheet. Vilket sanslöst detaljerat dokument!!! :-D Här finns all tänkbar information om hur spelet och poängfördelningen agerar i olika situationer. Vilket *otroligt* jobb som lagts ner på vissa av dessa regeldokument. Bowen Kerins TZ-guide är föregångaren, och är inte mkt sämre den. Ta en titt på dessa dokument så förstår ni vad jag menar.
Omfattningen av regelbeskrivningen får en att inse vilket otroligt djupt regelsystem TZ har. Där finns modes, flera multibollar, speciella skott (typ Dead Ends), combos m.m. Och trots detta har TZ ett av de mest balanserade poängsystemen i flipperhistorien. Det är otroligt svårt att hitta en enda grej som går att upprepa och samla massvis med poäng på. Du "måste" i princip spela igenom spelets olika features för att få mkt poäng.
Lord Of The Rings och kanske framför allt The Simpsons Pinball Party är också spel med mycket invecklade och omfattande regelsystem. Skillnaden från TZ är att dessa spel har ett wizardmode (=finalen) som är så gott som omöjligt att nå för den normale vane flipperspelaren. TZs wizardmode "Lost In The Zone" är faktiskt förhållandevis lätt att nå skulle jag vilja hävda. Ändå har TZ ett av de mest komplicerade regelsystemen i flipperhistorien.
Jag antar att min poäng är att det är skillnad på djupa regler å djupa regler...
LOTR och TSPP uppnår djup till stor del genom att göra wizardmode otroligt svårt att nå. TZ uppnår djup genom att ha tonvis av saker att göra, samtidigt som man försöker nå wizardmode.
Jag undrar om ni har något mer exempel på ett spel vars regler är uppbyggda som TZs?
Vilken "regelmodell" föredrar ni, LOTR/TSPP-modellen eller TZ-modellen?