Frispel

sedan 2001

Family Guy - Regler

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tänkte det kunde vara på sin plats med lite utbyte av regel-kunskap för Sterns spel Family Guy.

Här finns ju ett ganska snitsigt regelverk att lära sig...

Ta till exempel det "lilla wizard mode:et": TV Wizard Mode (TVWM). När man spelat igenom alla fem vanliga uppdrag är det dags för TVWM (som måste tändas mha spinnern precis som vilket uppdrag som helst).

Upplägget är ju smått intrikat, men mycket kul. Inledningsvis räknas dina resultat från dom femn vanliga uppdragen upp. Varje "hit" under ett uppdrag ger en viss poängsumma, och alla poäng från dina "träffar/hits" summeras till en grund-jackpot. Om man inte lyckats märkvärdigt bra på uppdragen brukar man hamna kring 1,0-1,5M i grund-jackpot. Men om man lirat riktigt grymt under ngt eller flera uppdrag blir grundjackpoten klart högre.

När sedan kulan kickas ut är följande skott tända om jag sett rätt:

- Meg (typ T2-database)
- Chris (dr who-rännan som går upp förbi övre flippern)
- Rampen
- Monkey Jackpot-tunneln (som skjuts från övre flippern)
- Övre krock-kulan
- Nedre krock-kulan
- Lois-loopen
- TV-scoop (eller?)

Har jag missat något skott? (Är Brian och Peter med också?) Minst 7 st skott är tända i alla fall.

Så snart kulan kickas ur TV-scoopen börjar grundjackpoten räknas ner i relativt raskt tempo. När man sen skjuter något av ovanstående skott får man värdet av grundjackpoten ggr antalet skott man tagit sen grundjackpoten började räkna ner. Så första skottet ger 1 x Jackpot, andra 2 x Jackpot, osv. Men när ett skott träffas så är det förbrukat. Och dessutom räknar ju jackpot-värdet ner hela tiden...

Det går att resetta grundjackpoten och tända om alla skott genom att skjuta ner kulan i TV:n. Men det blir svårare å svårare eftersom TV:n måste "tändas om" varje gång genom att träffa ett visst antal skott (och det krävs bara fler och fler).

Lite frågor kring TVWM som ngn kanske har klurat ut:
- Poängsumman per skott för dom olika normala uppdragen, som adderas till grundjackpoten, hur stor är den? Olika för olika modes?
- Vid TVWM #2 och uppåt är poängen per hit högre. Hur mycket högre blir den?
- Hur lång tid har man på sig innan grundjackpoten räknat ner till 250k och TVWM avslutas? Ökar den tiden med grundjackpotens storlek, eller är den konstant?
- Hur många ggr kan man resetta jackpoten?


TimJohansson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
vad bra att det har kommit upp! Men jag börjar snart gråta eftersom jag är s*it stort Family Guy fan (sett alla avsnitt, är inne på fanclub sidor etc etc) endå har jag inte spelat spelet ... Det är mitt drömspel, har sett videos på det och det ser så j*vla kul ut. ...


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
Jag stod och kollade när PAL spelade FG i Norge. Tror det var fart-multiball han höll på med i 20 minuter. När han spelat en kvart undslapp han sig - Är det nån som fattar hur jag kan dra igång multin hela tiden :)

Omgången slutade på en dryg halv miljard.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Tim: Ta en tur till Sthlm och KTH och spela några omgångar då, öppet alla vardagar 07-23.


TimJohansson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
Njaa, är 15 år, bor i västerås, mitt enda färdesmedel är 30-moppe och en mopedbil (typ epa).  Skulle ta timmar att komma till sthlm :-P


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Tror det var fart-multiball han höll på med i 20 minuter. När han spelat en kvart undslapp han sig - Är det nån som fattar hur jag kan dra igång multin hela tiden
Låtet konstigt. Tekniskt fel? :-)

Den enda form av omstart av FART jag känner till är en add-a-ball per multi (tror detta är max en per multi), eller om man drar igång LARD multiball.


Apropå Fart Multiball. Där verkar det vara 22 switchträffar för varje jackpot. Kan det stämma?
« Senast ändrad: september 10, 2007, 02:35:50 av LDK »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Ska de vara en add-a-ball per multi max? För på våran kan man ta evinnerliga add-a-ball via krockkulorna & pirate, har lite taskig koll på vilken multi det verkar som man kan spela för evigt nästan. Ska även pucken vara uppe så fruktansvärt länge och vara så lätt att bara plocka upp igen när den väl åker ner? Alla adjustments står på factory, men nu verkar det löjligt lätt att spela länge...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det där med Add-a-ball måste jag kolla upp. Inte helt 100 på att det bara är en add-a-ball från Pirate-tavlan per multi.

Att få add-a-ball via krockkulorna gäller väl bara Stewie Multiball? (där är det obegränsat tror jag)

Vad gäller pucken så måste man ju rulla över vänster-inlane nr 2 för att få upp death target, som i sin tur ger pucken uppe i några sekunder (10?) om man tar ner det. Låter det som samma inställningar?

Jag har v.11.0 på mjukvaran.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Justja, det stämmer nog att det bara är under Stewie. På vårat spel kan man i alla fall tända & ta death target även när pucken är uppe, kan det vara så att man förlänger den hela tiden och att tiden läggs till istället för att nollas? Det är i alla fall nästan stört omöjligt att inte ha pucken uppe ibland känns det som. Vi uppdaterade rommarna det första vi gjorde efter att ha packat upp spelet, så dom ska vara friska (11 med andra ord).


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Ej säker på hur det funkar (tidsreset eller tidstillägg). Får vi luska ut.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Puck-tiden verkar bara reset:a om man knackar ner death target medans pucken är uppe.

Citera
- Hur lång tid har man på sig innan grundjackpoten räknat ner till 250k och TVWM avslutas? Ökar den tiden med grundjackpotens storlek, eller är den konstant?
Har inte räknat sekunder ännu. Min gissning är nu att tiden är mer eller mindre konstant. Tyckte inte att jag hade mer tid på mig när jag hade grundjackpot på 2m än när jag hade 1m. (nu talar jag om TVWM #1)

Bra sätt att få upp värdet på grundjackpoten: Kombinera Ipecac eller Good Ole Boys med multiboll. Med Ipecac, bomba ölburken och bumprarna. Med GOB, fånga kulor på högern och försök loopa höger loop (eller flail away!) :-)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Spelade lite idag och hade många fler än en add-a-ball under multiboll. Kollade igenom hela adjustments menyn och allt relevant står på factory...

Hur funkar mode-timers under multibollarna? Stannar dom under multibollarna? Idag hade jag en sexy party som landade på 140M & en crazy chris som landade på drygt 60M efter att de varit igång under flera multibollar efter varandra...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Spelade lite idag och hade många fler än en add-a-ball under multiboll.

Okej! Då blir det till att träna upp combon MEG-PIRATE!


Citera
Hur funkar mode-timers under multibollarna? Stannar dom under multibollarna? Idag hade jag en sexy party som landade på 140M & en crazy chris som landade på drygt 60M efter att de varit igång under flera multibollar efter varandra...
Tjena! Hur grym får man vara? Hoppas du fick lira TVWM efter det...? Borde blivit en ganska grym grundjackpot från den Sexy Party!

Har också märkt att uppdrags-timers verkar dra ut på tiden när man spelar multi. Kan det vara så att timers stannar upp när bumprarna är aktiva? Sen kanske man kan få flera tidsförlängningar från PIRATE? (En sån är väl på +10 sekunder, och jag har upplevt/trott att man bara kan få en.)

Då kan vi ju för övrigt konstatera att det finns tre av fem modes som ger bra utdelning, speciellt under multi: Ipecac, Good Ole Boys, och Sexy Party.

Chicken Fight och det där superheroes-uppdraget kan med fördel ignoreras.


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Jag undrar om inte modetimern stannar helt under multiboll. Det känns så iallafall. Det är väl bara att prova. Starta ett TV mode, starta en multi, håll kulorna på flipprarna och se om TV modet timar ut när det borde..


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Rocky:
Inte på vårat ex i alla fall. Där tar uppdragen slut hej vilt! :-)

Vårat ex har för övrigt blivit allt mer svårspelat. Fan vet varför. Flipprarna känns sega. Kanske dags för en putsning och ett lutnings-exepriment.

Vad gäller Add-a-ball under Fart multi så gav vårat ex bara en add-a-ball på tre PIRATE-träffar (första var "Add-a-ball", andra var "Pinball Letter", och tredje var "3 Beer Can Hits").

Svårt att få extrabollar. Ramp-extrabollen som tänds efter 6-7 ramper är ju given, men sen är det upp till Mystery-hålet att dela ut "Light EB" eller "Light Not Special" (och den har blivit extremt ovillig att dela ut ngt vettigt!). Sen finns det ju en EB vid ca 51-53 ramper, men dit har jag aldrig kommit.


Tags: