Så har man då blivit delägare i ett Family Guy och fått lira en kväll.
Klart kul spel (självklart är jag inte ett dugg objektiv eftersom det är första gången jag köper ett så här pass nytt spel). :-D
Vi testade först dom gamla rommarna som var installerade (v.1.01). Där fanns bl.a. den gamla Chicken Fight:en. Sen blev det en USB-uppgradering (riktigt smidigt).
Om man vill ha ut ngt av TV Wizard Mode får man allt se till att lira bra under TV-uppdragen eftersom detta avgör bas-jackpoten under TVWM. Själva TVWM är ju hyfsat knepigt och ger dig ett dilemma...plocka många skott i varje sekvens för att få upp multiplikatorn, eller resetta bas-jackpoten och tända om alla skott (men förlora multiplikatorn). Och tack vare hurry-up-nedräkningen av bas-jackpoten blir det ganska hektiskt!!
Mats frågade efter det stora wizmode:et (och han har säkert redan luskat reda på hur man får det). Det är alltså "Sperm Attack" och funkar som Vacation Jackpot eller RTU, dvs du har sex kriterier som ska uppfyllas:
- Alla Beer Can Modes (kommer automatiskt)
- 15 Fart Jackpots (borde trilla in om man har en lång omgång)
- 5 Evil Monkey Jackpots (se ovan)
- 10 Crazy Chris Jackpots (se ovan)
- 1 Stewie Multiball Super Jackpot (Svårt!)
- 25M på TVWM (Ganska svårt!)
Lär dröja innan jag klarar av det i alla fall...
Lillflippret. Blev förvånad över hur extremt små flipprarna var. :-) Rätt skoj, men det skulle bli mer spelbart om MEG och PETER funkade bättre.
Det finns en del sköna skott på vanliga spelplanen. Chris och Lois framför allt. Jag hade lite svårt att träffa Evil Monkey Jackpot-skottet från övre flippern...kändes inte som att den "flowade" speciellt bra.
Reglerna är riktiga "effektivitets-regler" a la Keith Johnson. Det mesta blir svårare å svårare ju längre in i spelt man kommer. Och man måste lira riktigt effektivt, veta var man ska träffa och sen se till att träffa för att få några större poäng (se även LOTR och TSPP). Det är en enorm utmaning, men kan också bli lite segt eftersom det är så svårt att nå fram till riktigt stora poängbelöningar. Samtidigt borgar denna typ av regler för en hel del taktik-möjligheter där man verkligen får lov att tänka till för att roffa ihop bra poäng, vilket kan vara riktigt kul.
Ser fram emot att lära mig mer om hur man ska lira detta spel.
Sen vad gäller art-sound-music så bryr jag mig inte överdrivet mycket. Det fyller sitt syfte, helt klart.
Överlag ett mycket intresant spel. Framför allt är det layout och regler som bidrar till detta.
---
Problem vi stötte på:
1) En av bebisflipprarna på Stewie Pinball började bli kvar i uppfällt läge lite väl ofta. Så det blev att börja luska ut hur man skulle ta bort lilla spelplanen. Stod ingenting i manualen (just dom sidorna saknades!), men vi klurade ut hur man skulle göra. Bort med lite plaster, bort med fyra kontakter på undersidan av spelplanen, och bort med fyra skruvar; sen var det bara att plocka bort lilla spelplanen. Hyfsat smidigt. En liten justering på dom små flippermekanismerna och problemet var åtgärdat.
2) MEG-target på lilla spelplanen reggar extremt dåligt. Vi måste förmodligen bort med lilla spelplanen igen för att limma om den där bräckliga lilla target-konstruktionen.