Frispel

sedan 2001

Features: Flip eller Flop

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Har gått och retat upp mig på vissa vanliga "features" i olika flipperspel. De features jag anser vara ständiga floppar är b.la:

- EB vid ett visst antal bonus X (trist att jaga bonus X)
- Kickback (gör att jag inte kan koncentrera mig på någonting annat än att tända kickback om den inte är igång)
- Kickouts som ger kulan en (nästan) helt slumpmässig bana
- Slumpmässiga EBs (VARFÖR?!)
- Multibollar med fler än fyra kulor (bara att skyffla, skyffla, skyffla)

Ständiga flip-features är ju däremot:

- Alla former av Super Jackpots
- Manuell plunger
- Drop Targets
- Fler än två flipprar
- Skillshots (som helst ska vara lite svåra att ta också)
- Wizard-modes i flera steg
- Magneter som suger tag i kulan (när de funkar är det snyggt)

Någon annan som har några speciella features ni avskyr eller älskar?
« Senast ändrad: augusti 23, 2003, 02:12:58 av FEZ »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Floppar:
- Bumprar ovanför outlanes/långt ned på spelplanen!!! Finns inget värre än att bumprarna skickar kulan SDTM eller SDTO (tack för den definitionen FEZ) Spel med denna ruttna feature: TZ, NGG, TAF, WW.

- Kickouts tvärs över spelplanen. (AFM, MB, RFM) Ger ofta en väldigt slumpmässig känsla som liknar föregående punkt.


Flippar:
- Långa loopar (repeatable). (T2, JM, NF, AFM)

- x2, x3, x5 Playfield. (WW, I500, SS) Lägger till en extra taktisk dimension (men kan bli tråkigt i längden).

- Captive Balls. (ToM, TOTAN, T3)

- Drop Targets. (Williams små, inte Sterns oversize-targets)

- Magneter.

- Secret Modes. (CV, WW, AFM)

- Secret Passage. (WW, SS)

- Plus alla jag har glömt... :-P




FEZ:
Citera
- Slumpmässiga EBs (VARFÖR?!)
Enkelt. För att vi dödliga spelare ska kunna få lira lite längre någon gång då å då... ;-)


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Jag tycker att slumpmässiga EBs är väldigt sällsynt. Men jag tycker ändå att det inte är någon dum idé att spel ger en extraboll när det har gått riktigt uselt.

Angående utskjutningen från Stroke of luck så tycker jag den är helt okej så länge den e rätt inställd!


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 788
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Ständiga floppar:
- Onödigt långa DMD-animationer, locksekvenser och annat skräp som stannar upp spelet. Ok, är det tillräckligt koolt så kan jag gå med på det - typ LAH.
- Spel som är beroende av en enda switch och inte fungerar alls utan den. Bash toys typ...
- Multiball med jackpottar som inte kräver omaktivering.
- Kickouts tvärs över spelplanen.
- På tok för många modes. Nu är det officiellt: Jag HATAR TSPP. =)

Ständiga flippar:
- Combos! DM är min gullegris.
- Kickbacks! Särskilt Den till Getaway som faktiskt gör en hel del nytta.
- Drop Target-bankar. Kanske inte gör nån större nytta, men det är roligare att skjuta på än vanliga runda targets.
- Fler än 2 flipprar. Miniflipprar göre sig icke besvär dock.
- Frenzies. Skjut på allt som inte rör sig! =)
- Super spinners. Finns inte mycket bättre än att få till ett klockrent skott & höra miljonerna rasa in...


Sen finns det ju en hel andra massa grejor som man både älskar & hatar, men det tar vi nån annan gång.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Citera
Spel som är beroende av en enda switch
Då skulle man ju kunna kontra med "Spel som är beroende av att ALLA switchar funkar" Hur kul är det att komma fram till Eternal Life på IJ och sen inte kunna fullfölja pga att en jävla switch inte funkar... :-(


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 788
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Helt klart Svante... Jag vet att du grämer dig över det där. ;-)
Man tycker ju att programmeraren borde kunna lösa sånt på något sätt. Liknande som i T3:s RPG. Om spelet känner av att inte nån av tavlorna träffas på 5-6 omgångar borde det fatta att allt inte står rätt till.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FLIP: Total Annihilation(AFM), BonusX-skottet på Addams, Dead End-skottet på TZ, snabba loopar, magneter, EB vid Xbonus (är jättekul att jaga bonus!), Assault(T3), snurra välojad lampa i Totan, Rädda Polly (CC), Showdown (CC), dubbla inlanes, trapdoors

FLOP: Mellanrummet mellan flipprarna på CFTBL, samtliga modes på Totan, oseriösa utställare, Amazing Roonie (CV), Fisticuffs Multiball (CP)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Håller inte riktigt med Mats om fisticuffs. I sig självt är den totalt värdelös, men kan med fördel användas för att förlänga en multi brawl eller annan mer värdefull multiboll. Ungefär som alla ringmaster multibollar på CV som är rätt värdelösa i sig själva men i kombination med juggler, highwire eller annat kan vara värt en del.

Just såna regler, där man med fördel försöker rada upp flera lukrativa modes/multibollar samtidigt är en klar flip imo.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Ständig flip: Add-a-ball Multibollar. Lite av Data Easts trademark, eller?

Kommer inte på några Williamsspel som har Add-a-Ball Mballar. Hjälp mig någon?


M C

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
FEZ:
Monsterbash har add a ball under mosh pit-multiball. Även STTNG har add a ball i ett av moden i neutral zone.


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Citera
FEZ:
Kommer inte på några Williamsspel som har Add-a-Ball Mballar. Hjälp mig någon?


Under Demolition Time på DM adderar man ju bollar genom att ta samtliga gula targets. På Cactus Canyon adderar du bollar under Showdown, när du tagit samtliga 4 bad guys.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
FEZ, FEZ, det var fyra spel, jag är säker på att fler dyker upp även om det står still i mitt huvud (som vanligt) hur har du det med flipperkollen???


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Illa... Jag ska ta och förklara varför:

DM har jag bara kört Demolition Time en enda gång. Jag blev så besviken på det så jag har aldrig brytt mig om att köra det igen.

På Monster Bash har jag aldrig kört Mosh Pit Multiball så vitt jag kan minnas (har kört flera Monster of Rock ..och.. eh.. sånt under samma omgång, men det är en annan femma) eftersom nån sa att den var ganska meningslös att hålla på med (har säkerligen läst Rule-sheetet och konstaterat att den var kass också?!).

CC och STTNG har jag spelat ca 2-4 ggr kanske och har inte så stor koll.

Men, nu är det dags för Demolition Time och Mosh Pit! Och.. de där andra om jag får chansen att spela CC och STTNG.


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Fez: Ta med dig Helena och kom och hälsa på nästa gång det är dags för rally på Söderbiljarden. DM får du spela hos mig, och på Söderbiljarden finns Cactus. (Och öl och trevliga stpb:are förstås.)


M C

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
FEZ:
Man kan få lite sköna poäng under mosh pit iallafall. Jag har skrapat ihop sådär 45-50m på den. Men det bästa måste vara superjackpot-ljudet, bara det gör så att den är värd att gå efter:)
« Senast ändrad: januari 05, 2004, 00:53:07 av M C »


Tags: