Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Actionfattigt i flipperspel?
Actionfattigt i flipperspel?
Pinballark
·
10 ·
794
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
Pinballark
Hero Member
Antal inlägg:
1116
Stad: Kalmar
Actionfattigt i flipperspel?
skrivet:
augusti 16, 2003, 04:18:00
Hmmm...
Ett arkadspel ger spelaren en omedelbar uppgift!
Du kan ha ex ett vapen i din hand och vad att göra?...jo att skjuta på dom rörliga mål i form av människor eller fordon du har framför dig...
Enkelt...allt serveras och det är bara att mata!...likt "dunk the dummy" (sorry Pat).
Hur enkelt och coolt var inte DOOM?
Ett flipperspel kräver att man sätter sig in i reglerna.
Spelade TSPP (utan att läst 200 sidor regler) förra vecka och det var ingen lätt uppgift!
Flipperspelens död känns som en naturlig uveckling av dessa avancerade regler!
Jag tänker inte peka ut någon som ansvarig för detta händelseförlopp, men den snabba utvecklingen framåt är en säker "bov" till att flipperspelen dog ut.
Titta på ex: "OXO"...hur banalt och enkelt som helst, men jag är övertygad om att det attraherar fler spelare än ex JM, JD, eller även vad TZ gjort!
Jag pratar nu om "general public"
Flipper ska va kul o coolt, men kolla in dom senaste spelen!
Ett spel som Popeye är hur töntigt som helst, men det är ändå uppbyggt på ett roligt sätt och har massor av kuliga/skojsiga regler:-)
Ett för mörkt eller ett för glatt tema ger íngen vinst!...däremot ett igenkännande eller lätt annamande tema ger merkänsla.
Stern har numera en mekanisk uppbyggnad som är motsvarande WMS...(tycker jag, men inte alla).
Men vilken målgrupp söker dom sig till?
Gulligt, cute...Simpsons, T3 med stora plastiga lockbeten under glaset...vad blir nästa?...Kalle Anka eller kanske rent av Garfield...hoppas att dom inte vet vem Peo eller Pellefant är!
Vem ligger i topp?
Jo Eddy´s spel AFM eller MM på grund av att alla känner igen sig och lätt kan komma in i spelets regler.
Skjut på slottet eller skeppet!...missar du så finns det alltid roliga kommentarer eller annat som gör att du vill mata in en 5:a igen.
Ett litet ex på bra spel är:
Poolshark, 8-ball, fireball eller Earthshaker...coolt!
Säg nu inte:
Ja...men köp dom då!...för det vill jag inte ha hemma, men äktheten och flipperspelskänslan är stor i dessa spel.
Som hemmaspelare gillar jag avancerade spel, men flipperspelens undergång har tveklöst med utvecklingen att göra:-(.
Jag är ingen bakåtsträvare, men som så mycket annat så har även flipperspelen accelererat ifrån sig själv.
Spel som WMS har släppt håller hög kvallitet, men för allmänheten krävs det nog lite enklare spel tror jag!
Damn.:-)
Jag menar det!:-D;-)
Stefan
«
Senast ändrad: augusti 16, 2003, 04:28:41 av Pinballark
»
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2225
Stad: Stockholm
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #1 skrivet:
augusti 16, 2003, 12:07:45
Jag är inte helt säker på att jag uppfattade alla nyanser i artikelförfattarens stringenta resonemang och komplicerade idébyggen, men jag vet att Pellefant skulle bli ett grymt flipper! Tänk att få höra Knakelibraklåten på riktigt!:-D
«
Senast ändrad: augusti 16, 2003, 12:10:39 av MCR
»
KGB
Sr. Member
Antal inlägg:
269
Stad: Göteborg
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #2 skrivet:
augusti 16, 2003, 14:21:15
Jag tror inte att flipperspel går sämre på grund av att spelen är för komplicerade eller tråkigare än tidigare. Det är ju inte bara flipperspel som går sämre, utan arkadsegmentet i sin helhet. Sannolikt är det förändringar på konsumentsidan som ligger bakom. Jag tänker då främst på hemmakonsoller/PC och internet, som erbjuder både bra underhållning och även sociala aspekter (communities). Det råder idag en större konkurrens om gemene mans tid och pengar när det handlar om underhållning.
Vad gäller Sterns licenser... först och främst är jag inte säker på hur du kan kategorisera T3 under "gulligt, cute" - vore Ritchie död hade han vänt sig i graven
Detta åsido, man ska inte underskatta kraften hos en stark licens. Mig veterligen gick t ex South Park väldigt bra, åtminstone i USA, trots att spelet är mindre bra. Givetvis är det bäst att göra ett bra spel till en bra licens, men om inte annat kan en stark licens locka fram en femma (eller tia) ur fler nya spelare, och därmed introducera dom till flipper. Simpsons är än idag en riktigt stark licens. T3 kan kanske diskuteras, speciellt långsiktigt.
Vad gäller enklare spel så försökte ju både WMS och Capcom med detta (Jack*Bot respektive Breakshot). Såvitt jag vet gick dom inte bättre än andra samtidiga spel.
S P
Sr. Member
Antal inlägg:
332
Stad: STOCKHOLM
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #3 skrivet:
augusti 16, 2003, 22:23:12
Hmm. Jag är tveksam till att det är det som gjort att flipper har blivit mindre attraktivt. Jag tror att flipper är på en uppåtsving nu åtminstone i stockholm.
Det som för att folk gillar afm är nog at det är ett grymt bra flipper.
Jag tror att det är just för att det är lätt att lära sig grunden på AFM och att man sedan hela tiden har mer att hämta. Man kan liksom alltid bli bättre på det. Som nybörjare så börjar man med att klara skeppen och sedan kanske lära sig att få någon ut av multibollarna och sen så småningom även försöka ta sig till rule the universe.
Patrik
Hero Member
Antal inlägg:
620
Stad: Landskrona
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #4 skrivet:
augusti 16, 2003, 23:04:52
Håller med Stefan lite angående svåra regler.
Men jag tycker iof att spelen efter typ TZ,STTNG har betydligt enklare regler.
MM,AFM,CC,RFM etc...
Tror att det blev boomen då 94/95 med avancerade regler, kul men inte för vanliga spelare som inte spelat innan.
Har inte spelat de nya spelen direkt från Stern så jag vet inte hur de är.
Tar man MM så är reglerna enkla så dom nästan får plats på 5 rader, men ändå ett extremt bra spel.
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #5 skrivet:
augusti 17, 2003, 00:02:15
Patrik:
Länk till Bowen Kerins MM Rulesheet
(22 A4 sidor om du skriver ut det)
«
Senast ändrad: augusti 17, 2003, 00:04:37 av FEZ
»
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #6 skrivet:
augusti 17, 2003, 02:54:34
Håller med KGB...
Jag tror snarare att den ökade komplexiteten hos flipperspel under 90-talet var en KONSEKVENS av att man såg ett hot från hemdatormarknaden (som det kallades på den tiden). Och jag skulle vilja påstå att det lyckades till en början! The Addams Family var den största flippersuccén genom tiderna (över 20 000 sålda spel, samt en av dom populäraste titlarna under många år)...spelet var dessutom det mest komplexa flipperspelet någonsin när det släpptes i början av 1992.
Sen kan jag väl hålla med om att STTNG, TZ och några till blev lite väl komplicerade för den genomsnittlige ströspelaren. Men det tillverkades ju samtidigt titlar som inte kan anses som speciellt avancerade (Dracula, The Getaway, The Flintstones m.m.).
Men visst Stefan, jag kan hålla med dig om att AFM och MM har något speciellt vad gäller simpelhet...samtidigt är båda spelen väldigt utmanande! Jag tror succén beror på den pedagogiska utformningen av reglerna. Det finns en väldigt tydlig koppling mellan reglerna och spelplanens utformning. Novisen kan exempelvis snabbt komma fram till att genom att skjuta mot slottsporten gör man framsteg i spelet. På det här viset kan man ha utmanande och hyfsat komplexa regler samtidigt som inlärningströskeln för en novis på spelet är tillräckligt låg för att fånga den personen.
Men trots denna utveckling mot mer "pedagogiska" flipperspel så gick Williams/Bally i putten. Orsaken var, som jag ser det, att flipperspel som ett populärkulturfenomen var på väg bort. Flipperspelens tid var ute. Flipperspelsföretagen kunde ha gjort tusentals förändringar/förbättringar men ändå inte lyckats. Det som skedde var oundvikligt...
Idag kanske man kan säga att flipperspelen är en del av kult- och nostalgi-kulturen. Dom finns där i "bakgrunden", och förhoppningsvis kommer dom finnas kvar många år framöver!
Patrik
Hero Member
Antal inlägg:
620
Stad: Landskrona
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #7 skrivet:
augusti 17, 2003, 21:34:47
FEZ:
Jo men där står massa annat, men mer eller mindre ska du skjuta på 5-6 saker, ett antal gånger hela tiden.
Sen att man kan ha olika strategier etc är en annan sak, men det är mer eller mindre reglerna i spelet.
Men spelet är mycket utmanande ändå och roligt.
Pinballark
Hero Member
Antal inlägg:
1116
Stad: Kalmar
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #8 skrivet:
augusti 18, 2003, 03:14:28
Edit:
Nä...T3 är inget gulligt/cute spel alldeles riktigt, men det är det plastiga huvudet som dök upp i mitt sinne när jag skrev T3.
Resonemanget stämmer bättre om jag byter ut T3 mot NGG...gulliga ekorrar;-)
Självklart finns det undantag, och det är väl bra att dom varierar sig, men ibland känns det väl "barnsligt".
Fast det klart...är man över 40 så är man:-D
Stefan
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
Actionfattigt i flipperspel?
Svar #9 skrivet:
september 10, 2005, 23:54:10
Det här var en tråd som jag helt missade när den var aktuell.
Stefan har helt rätt. Spelen blev till slut alldeles för avancerade för folk som inte spelade intensivt. Det gjorde/gör att nya spelare finner spelen tråkiga p g a att man inte förstår spelen. Jag minns att de var så för mig och mina kompisar när vi var ute på krogen.
Den alldaglige småspelaren söker ofta ett spel som ger ett kul tillfälligt nöje som är lättförståeligt.
Gamla spel var mycket lätta att förstå och spela, det gjorde att det var en populär form av nöje.
jag har full förståelse för att storspelare gillar den utmaning som avancerade spelregler ger. Men storspelare är ett väldigt liten grupp jämfört med den alldaglige flipperspelaren.
Det som huvudsakligen har knäckt flipperspelens popularitet under de senaste 25 åren är först och främst videoarkadspelens tillkomst.
Elektromekaniska arkadspel fick aldrig den enorma poplaritet som videoarkadspelen fick från och med slutet av 70-talet.
Den andra minst lika allvarliga knäcken som flipperspelens popularitet fick, var utvecklingen av tv-spel och senare dataspel för hemmen.
Detta, inklusive myndigheternas häxjakt på "olämliga ungdomsmiljöer" och spelföretagens alltmer avancerade utveckling av flipperspelet med högre produktionskostnader och medföljande lägre försäljningssiffror har verkligen förstört flipperspelens popularitet.
På sextiotalet och sjuttiotalet så fanns det inte direkt någon teknisk förströelse i hemmen. Ville man göra något kul så blev det att man gick någonstans där det fanns spelautomater. Förr så fanns det ofta nåt flipperspel i var och varannat kafé. Varuhusen hade flipperspel och arkadspel, gatukök, konditorier, bingohallar, ja överallt fanns det ställen som hade arkad- och/eller flipperspel.
Nu håller myndigheterna på att sätta sista spiken i kistan för flipperspelens varande.
Orsakerna till att flipperspelen tynar bort, är många. Och även om konkurrens från andra speltyper och myndigheternas ständiga häxjakt är de största orsakerna, så kan man inte bortse ifrån det faktum att spelens (förmodligen oundvikliga) utveckling från att ha varit ett enkelt nöje idag har blivit mycket avancerat, vilket kan ha fått en hel del ströspelare att välja ett enklare, mer lättförståeligt (arkad-) spel.
Dan
Edit: Man skriver (stavar) ju som en kratta:-)
«
Senast ändrad: september 10, 2005, 23:55:22 av Bally
»
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
Skriv ut
Sidor:
1
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Actionfattigt i flipperspel?
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?