Frispel

sedan 2001

Ni som spelat JD mycket..kommentar sökes

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.
Är i snabbt behov av kommentarer angående JD.
Visst är spelet mörkt, men det är nog det enda jag har i minnet av detta spel.

Någon kommentar vore nice, då jag står i begrepp att kanske köpa ett.

Flow?
Speed?
Musik/speech?
Variation?
Multiballomgångar...
Alla kommentarer är av värde.


Tack.:-)
Stefan
« Senast ändrad: november 02, 2004, 16:41:05 av Pinballark »


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 788
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Brorsan köpte ett JD häromveckan. (Hans första!)

Jag är en gammal 2000AD-nörd så jag tycker såklart att JD är hur bra som helst, men mina betyg på dina rubriker följer likförbannat:

Flow: Nja, det finns ett par ruggigt skön ramper, men lite stop and go är det ju. Inte Steve Ritchie-klass, men det funkar. 3,5/5
Speed: Det finns några riktigt snabba skott. Känns inte att det är ett WB direkt. 4/5
Musik/speech: Musiken tilltalar mig inte direkt. En hårdrocksslinga som mal och mal. Samplingarna är dock extremt tuffa. "50 years for arms dealing!" 4,5/5 (En femma om dom slopat gitarrerna).
Variatiom: Det finns en jäklarns massa modes med olika variationer på skotten. Helt okej. Sen har du ju Supergame med ett antal modes till. 4/5
Variation: Jag har då inte tröttnat iaf... 4/5
Multiballomgångar: Rätt hysteriska saker. Me like. Har dock inte riktigt koll på reglerna... 4/5

Sådärå. Spring & köp!

Och glöm inte att toppboxörnen pryder vilket rum som helst! ;-)


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mina två skilling riksgälds:

Jag gillar JD. Ramper och loopar har ganska breda ingångar och är rätt lätträffade (undantag Air Raid). Förmodligen beror det på att det är ett widebody som inte har drutton utgångar från nedre spelfältet (typ IJ). Super Game blev väl aldrig nån succé, även om idén var OK, imho.

Flow? Bra, nånstans i mitten av skalan. Lite stop'n'go blir det ju eftersom det är mode-baserat, men fyra ramper och tre loopar (OK, en av dem är samma åt två håll) blir ju rätt varierat.

Speed? De ex jag spelat har inte varit hysteriskt snabba. Stora loopen med övre vänstra flippern kan gå rätt fort.

Musik/speech? Håller med Replicant, gitarrkompet kan bli liiiite tjatigt. Däremot är rösterna OK.

Variation? Helt OK, tycker jag. Hade gärna haft nån multiboll till.

Multiballomgångar... Brukar ta slut rätt fort, det finns ju inga bumprar att skyffla undan kulorna till! Black Out (mode) är rätt harmlös, vanliga trebollars riktigt rolig, slutfajten (heter?) lite av ett antiklimax. Plus dock för att den kan startas på olika sätt.

Sen får vi inte glömma humorn! "Bad impersonator" är det roligaste mode:t i flippervärlden och de röda knapparna bör användas ofta (get the extra ball - hmmm, interesting...).
« Senast ändrad: november 02, 2004, 17:16:00 av GGG »
Gustav GillberG
+46 709826701


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det är inte så att jag vill hindra dig från att köpa det, men JD är det enda av våra 30 spel jag verkligen inte gillar.
Enda anledningen till att vi köpte (iaf enligt min mening, mikke gillar det bättre än jag) var att vi fick det till ett bra pris.
Min avoga inställning till det grundar sig i spelets känsla och inte så mycket regeldjup och variation. Det känns plåtigt och klonkigt (många rostfria ballguides), musiken är som Henrik konstaterade mindre bra, enformig och gnällig (halvtaskiga EddieVanHalen-wannabe-riff).
En boll-lock som är allt utom en lock, vilket iofs är en efterhandskonstruktion när den ursprungliga idén om att locka bollar på planeten inte funkade. Nu lockar man bara genom att skjuta upp bollen i vänsterrampen. Bollen stannar inte ens upp någonstans som i AFM eller MM.
Om man gillar ramper och ogillar bumprar går det säkert hem.

Det jag gillar är dock BadImpersonator-moden då man skall häckla en Elvis-imitatör. Känns rätt så aktuellt just nu ;-)

Notera att detta är min högst personliga uppfattning och som jag förstår är jag rätt så ensam om att vara så här kritisk till spelet.


rippus

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Enskededalen
Tycker det är ett underskattat flipper, stog själv i vlaet och kvalet om jag skulle köpa JD och kan konstatera nu i efterhand att jag är glad att jag köpte spelet.
Bra flow och speed med stooora fina ramper som suger in bollarna, inga bumprar som vill ha uppmärksamhet. Många olika modes som varierar mellan olika ramper, droptargets etc.
 Snygga dmd-animationer och bra ljud.

Gillar inte Gittarslingan a´la Def leppard/Van halen. Multiballen är i min smak för hysterisk, 6 bollar utan bumprar som avlastar, Blackout multiballen är betydligt lugnare med bara två bollar i luften samtidigt.

Keep on rockin
/Niklas


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2228
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag håller med Purre. "Plåtigt och klånkigt" är bara förnamnet. Fult och tråkigt som tusan är det också. Tycker jag alltså! :-)


-Björn-

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: Köping
Tjenare Stefan... och alla andra som läser.
Jag vill minnas att vi pratade om JD när jag besökte dig förra sommaren.
Jag hade ett exemplar 1996, och det är således länge sedan jag spelat på ett JD.
Personlig åsikt är dock att det är ett underskattat spel.
Inga bumprar, just det, många ramper, jajjamensan, cool ljud? Jamen förfan, visst funkar musiken? Har spelat spel med betydligt lamare musik.
Jag ska inte köra hela detaljplanen, men det finns ganska mycket att göra, och är betydligt mera varierat än exempelvi Demolition man, som släpptes ungefär samtidigt, jag har haft ett, så jag vet.
Som hemmaspel - till rätt pris - kan det inte gå fel, det är ju bara att sälja om du tröttnar...
Supergame är en kul grej - hemma, inte för pengar på lokal(min åsikt).
Match animation av -kaliber- ...
Snyggt spel grafiskt, mycket humor (hidden modes) och grymt DCS ljud.
Move your car, den är med igen, fast betydligt råare än CFTBL...
-Fan, ju mer jag sitter och tänker tillbaka på det, vill jag ha ett igen.
Har för övrigt lagt upp en del bilder i galleriet, med även tidigare spel jag haft, med små korta komentarer, ungefär vad som skulle behövas mer av på SFS - det var du som skrev det Stefan, och jag håller med.
-Men i slutändan, för att inte tappa tråden, skulle jag rekomendera spelet.
Köp om det är rätt pris, så är det lätt att sälja vidare om du tröttnar, då har du ju i alla fall provat.
Den egna uppfattningen är ju viktigast, och den får man bara av att spela själv...
Ha en bra dag.
Hälsningar Björn.


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
Tja, jag flyttar upp den här tråden...

Håller i stort med vad som tidigare nämnts, lägger till följande...

Under en multiboll bara försvann en kula, både jag och spelet letade febrilt men den dök inte upp förrän två dagar senare. Den fanns bakom (J) och (U) droptargets, inkilad mot vänstra rampen, och jag fick peta ut den med en mejsel.

Den kan hamna där när man prickar tunnelbaneingången (droptarget D).

Vet inte om det bara är mitt ex som har denna "funktion" men att modifiering av spelet kommer att ske när jag ramplyfter det.


Tags: