Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Capcom
Capcom
ALF
·
13 ·
2747
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
ALF
Hero Member
Antal inlägg:
2154
Stad: Läckeby
Capcom
skrivet:
november 15, 2003, 12:10:54
Har alldrig haft möjlighetn att spela ett capcomspel. Har bara läst att de är väldigt robusta, det var någon som skrev att de fick Williamsspel att kännas plastiga. Hur många titlar gjorde de innan dom lade ner sin tillverkning, vilka titlar går att köpa i Sverige och, vilka spel är bra som hemmaspel alltså hur underhållande är de.
Play a real game, play pinball
Sponk
Sr. Member
Antal inlägg:
499
Stad: Göteborg
Capcom
Svar #1 skrivet:
november 17, 2003, 11:12:43
Capcom släppte tre spel.
Breakshot
,
Pinball Magic
och
Airborne
. Jag minns dem som roliga spel alla tre, men kommer inte ihåg hur "djupa" regler de hade. Breakshot är ju lite speciellt med sin "retro"-känsla. Jag spelade det i somras igen och tyckte det var kanon! Men jag antar att man tröttnar på det snabbt som hemmaspel.
Alla tre finns att köpa i Sverige. Gissar att PM är det bästa för hemmaspel.
Mvh Sponk
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
Capcom
Svar #2 skrivet:
november 17, 2003, 16:03:14
Jag har bara lirat Pinball Magic ett fåtal gånger, men tycker att det verkar vara ett riktigt höjdarspel.
Några andra Capcom spel har jag, tyvärr, inte fått möjligheten att spela.
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
Capcom
Svar #3 skrivet:
november 17, 2003, 16:31:36
Har inte heller spelat något Capcom-spel, men är sugen på att kolla in det PM som finns på biljardpalatset i Stockholm nästa gång jag kommer hem...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
Sami
Sr. Member
Antal inlägg:
261
Stad: uppsala
Capcom
Svar #4 skrivet:
november 17, 2003, 21:48:33
streeyfighter var också capcom har ja för mig å den e roligare än dom 3
Multiball
Jr. Member
Antal inlägg:
58
Stad: Värmdö
Capcom
Svar #5 skrivet:
november 17, 2003, 23:05:07
Sami:
Jag tror du menar Street Fighter 2.
Och det var ett Gottlieb.
Swann
Full Member
Antal inlägg:
143
Stad: Bromma
Capcom
Svar #6 skrivet:
november 24, 2003, 11:48:26
Det var ett tag sedan ja gjorde nått inlägg här på flippersällskapet, men eftersom jag är en aktiv läsare av diverse inlägg så får man väl själv göra en liten kommentar här.
Är en Williams/Bally/Midway förespråkare framförallt, gillar deras känsla och djupa spel. Gillar även att de har mycket prylar, bra ljud å tja har det mesta.
När det gäller stern's nya spel så tycker jag själv att känslan saknas även om djup och mycket prylar har börjat bli williams-aktigt i och med TSPP (har många förhoppningar inför LOTR och det nya ljudsystemet, äntligen!)
Hursomhelst; Fick möjligheten att spela Pinball Magic i förra veckan (här i Stockholm på Biljardpalatset) och en kommentar måste bara göras!;
Känslan är super, man känner som att vara ett med flipprarna ('a la Williams, kanske strået vassare om spelet hade varit i bra skick...)
DMD animationerna är tyvärr tråkiga, men vissa är riktigt bra.
Ball-flow, design är riktigt skön, inte många STDM skott, man kan spela lugnt å när kulan drain'as så känns det som om det var ens eget fel å inte 'dålig design'.
Gadgets å dylikt känns det gott om, gillar skarpt trollspöet, tala om fräck effekt.
Speldjupet är jag lite mera osäker på, spelet var/är tyvärr i så dåligt skick att man inte får någon bra uppfattning.
Tekniskt verkar Capcom's spel vara i Williams klass, kanske t.o.m. strået vassare (svårt att avgöra då spelet skick var/är så dåligt (TILT-mekanimen buggade å spelet tiltade ett par gånger utan att jag ens rörde spelet (alltså mellan kulor, stod vi sidan bara...).
Tycker definitivt att Capcom spel måste räddas till eftervärlden av oss samlare!
...undrar hur pass annorlunda det är under huven när det gäller mek, hur pass svårt det är att fixa fel... om det är väldokumenterat a'la Williams...eller??? ;-)
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Capcom
Svar #7 skrivet:
november 24, 2003, 13:25:49
Har aldrig provat ett Capcom, men jag blev nyfiken när jag läste Swanns inlägg. Framför allt blev jag nyfiken på hur Capcom-spelen skiljer sig från Wms/Bly vad gäller mekanik och elektronik.
Kollade in ifall Clay´s Repair-guide hade med Capcom-spel, och visst, där fanns en kort sammanfattning om Capcom-spel. Se
länk
!
Man har ju hört att Capcom-spelen ska ha en gedigen, "stadig", design. Flipper-mekanismen sägs vara snäppet vassare än Wms/Bly, precis som Swann antyder.
Ska ta mig en sväng förbi det där Pinball Magic som finns i Stockholm...
Och förresten...snyggaste backglass någonsin...
Airborne
!!!
«
Senast ändrad: november 24, 2003, 13:26:28 av LDK
»
mhu
Newbie
Antal inlägg:
2
Stad: Solna
Capcom
Svar #8 skrivet:
november 24, 2003, 13:50:07
LDK kan meddela att skicket på det Pinball Magic som står i Stockholm är urusel. Visst det går att spela. Några target är trasiga och sen "tiltar" spelet ovanligt ofta (och utan beröring av spelaren). Men visst det går att spela och flödet är toppen, det är verkligen ett bra spel, ett som man skulle vilja ha hemma.
Swann
Full Member
Antal inlägg:
143
Stad: Bromma
Capcom
Svar #9 skrivet:
november 24, 2003, 14:03:53
Har spanat in länkarna LDK å läst lite, intressant, elektroniken anser han vara sämre än Williams, men mekaniken snäppet bättre.
Usch, SMD LM339, inte rolig att byta, definitivt borde ägare till Capcom bygga ett litet kretskort vid sidan om med socklar och vanliga LM339.
Batteriet som tar slut gissar jag på är ett problem som utställare snart börjar stöta på...undrar om de då bestämmer sig för att sälja :-)
Sökte lite efter vilka spel Capcom tillverkat å fick fram följande;
1996-03 Airborne 1350
1996-06 Big Bang Bar 14
1996-05 Breakshot 1,000
1996-10 Flipper Football 750
1996-12 Kingpin Capcom 9
1995-10 Pinball Magic Capcom 1200
Inte speciellt många ex. precis av varje, det borde göra dem till relativt eftertraktade, konstigt egentligen att de inte är det...(jämförsvis med Williams...)
LDK, varning dock för skickat på Pinball Magic här i Stockholm... flera target's är trasiga, tilt'en urskum, flipprarna slöa (speciellt höger), vänster flippern's holdläge fastnade ibland....
Någon får ta å rädda spelet !!! (å sedan visa upp det på nästa SM i toppskick vettja!)
Swann
Full Member
Antal inlägg:
143
Stad: Bromma
Capcom
Svar #10 skrivet:
november 24, 2003, 14:15:28
Svar till vad jag själv skrev innan... :-P
kommentaren 'eftertraktade' exkluderade givetvis BBB och KP
BBB gick ju senast på ebay för >US $20000 ....
LGO
Newbie
Antal inlägg:
27
Stad: Umeå
Capcom
Svar #11 skrivet:
november 25, 2003, 20:26:09
Melkor här på forumet har ett Pinball Magic som jag haft äran att spela.
Det känns som det är väldigt gediget och på något vis kraftigare (hittade inget annat ord) än vanliga Wms/Bally. Läckert också att man kan ställa flipperstyrkan i mjukvaran.
Planupplägget tycker jag är skönt, fin spelplan med många roliga detaljer. Det har en stentuff superbumper som smattrar på duktigt när en stackars kula letat sig in där.
Det enda jag stör mig på ordentligt är att det känns så linjärt. Det är väldigt svårt att ströspela och ta poäng på andra saker än just det uppdrag som gäller. Spelet består av tre nivåer, där poängen är 10, 20 och 30 miljoner per "uppdrag" för respektive nivå.
Man kan stå och spela ett bra tag och skjuta på lite allt möjligt och hålla kulan vid liv och bara få några futtiga miljoner, men gör man saker rätt så rasar poängen in.
I och med att det är så svårt att få vettiga poäng på annat sätt än på uppdragen (bortsett från mayhem) så känns det lite jobbigt att börja om igen. Men nog är det svårt att hålla fingrarna borta från startknappen. Bara en gång till...
Melkor
Newbie
Antal inlägg:
7
Stad: Umeå
Capcom
Svar #12 skrivet:
november 25, 2003, 22:10:23
Mekandet är inte så annorluda än Wms/Bally.
Har iof inte mekat så mycket, men lite har man väl hunnit med.
Diagnostik funktionen är i min mening bättre än Wms/Bally eftersom den visar vilka lampor som är trasiga. (Visar även switchar/solenoider etc naturligtvis.
Det sägs att elektroniken är lite jobbigare på capcom spelen eftersom vissa kretsar är ytmonterade. Men själv har jag inte haft några problem med det.
Om den är sämre funktionsmässigt än Wms/Bally vet jag inte, men tekniskt har den ju några roliga detaljer som tex mpeg1 ljud.
En annan rolig funktion är att spelplanen automatiskt fälls upp i mitten av kabinettet utan att man behöver dra fram den. Inte så nödvändigt kanske, men kul.
Mekaniken är inte nån märkbar skillnad på, en switch är ju alltid en switch..
Nåt som kan va jobbigt är om du ska dra om hela lamp matrisen eftersom varje lampa är individuellt dragen till kontroller kortet.
Lamporna är samma typ som Wms/Bally.
Solenoiderna är capcoms egna så det kanske kan va svårt att hitta, vet inte om någon av Wms/Ballys funkar. Droptargetsen likaså, men Wms flata passar. Fast dom ser inte riktigt likadana ut.. Swicharna är vanliga micro/blad brytare. Opto brytarna är däremot capcoms men dioderna sitter på öppna kretskort så dioderna går att byta. (inga speciella plast hållare eller nåt)
Några speciella grejer i PM är trollstaven som magnitiseras och boll leviterarer som lyfter upp bollen med ett servo. Om nåt av dom pajar är det väl i strort sett kört skulle jag tro.
Skriv ut
Sidor:
1
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Capcom
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?