Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Pinball 2000
Pinball 2000
LDK
·
11 ·
3497
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Pinball 2000
skrivet:
januari 03, 2003, 02:22:18
Jag tycker mig ana ett stort "ANTI" bland forumets aktiva när det gäller SWE1 och RFM (de enda tillverkade flipperspelen av typen Pinball 2000). Det förvånar mig faktiskt. Jag gillar dom.
SWE1 är lite enformigt och kanske lite för lätt. Det finns inte så mycket Papdiuk-känsla som man skulle vilja, men det beror nog på det tids- och kostnadspress när spelet designades. Men jag tycker det är ett helt okej spel.
RFM är en mycket större utmaning. Många olika modes som MÅSTE klaras av, inte bara spelas. Rampen är en kul grej. Humorn finns där, precis som i föregångaren AFM, men det är kanske lite väl mycket rip-off ibland. Ibland kan spelet vara ett riktigt drain-monster.
Gemensamt för Pinball 2000-spelen är att spelplanen har ganska dålig belysning. Det är ganska svårt att se ramper och loopar ordentligt, vilket gör det svårt att sikta. Orsaken är väl att det inte får vara för ljust för då syns inte den infällda "monitorn".
Så vad tycker NI egentligen om dessa P2000-spel???
Terminator
Hero Member
Antal inlägg:
911
Stad: Eskilstuna
Pinball 2000
Svar #1 skrivet:
januari 03, 2003, 11:12:42
Håller faktiskt oxå med om att Pinball 2000-spelen (konstigt nog) fått dåligt rykte eller vad man ska kalla det för.
Visst, jag tycker inte heller att SWE1 är så himla bra, men RFM är ju en riktig höjdare. :-) Enligt mig en förbättring och vidareutveckling av AFM. Och tro då inte att jag inte älskar AFM, för det gör jag, men man måste ju iaf erkänna att det är en helt annan atmosfär o nivå som man förs till när det gäller RFM. Och det var väl antagligen därför man tillverkade Pinball 2000 från allra första början.
Dessutom har ju folk tjatat i åratal om att flipperspelen är likadana jämt, och så går Williams och försöker föra utvecklingen framåt.
Och vad händer då?? Jo, det säljs inte tillräckligt många spel och utvecklingkostnaderna blev för höga så hela det anrika Williams/Bally går åt H-vete.
Så man kan nästan säga Williams/Bally straffades av alla flipperspelare för att dom försökte att utveckla ett spel som kallas flipper...
Förresten, vem hade velat stå kvar o spela på s.k. "Fortunaspel" eller andra gamla varianter av kulspel UTAN flipprar t.ex.
Flippern var ju bara en utav uppfinnigarna som har gjort fipperspelet till vad det är idag, spel med fler kulor än en samtidigt(Multiball) är en annan som kommit till genom åren. I dagens läge finns det datorer i varje hörn, så varför skulle inte en bildskärm få finnas på ett flipperspel
Om människan inte ville fortsätta att uppfinna saker och sedan förbättra dom, så skulle vi fortfarande bo i grottor och äta våran mat rå...
Lite att tänka på kanske?? ;-)
Johan "Terminator" Lundin
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
Pinball 2000
Svar #2 skrivet:
januari 03, 2003, 11:38:46
Jag är ANTI båda spelen. Jag är inte speciellt konservativ av mig dock. Det största problemet för mig med de här spelen (har bara kört SWE1 EN enda gång pga. att jag tyckte det var så kass) är att jag tycker att grafiken var rätt så misslyckad.
Utan att veta säkert så skulle jag tro att de använde sina "gamla" dot-matrix grafiker till att designa lite "2D-3D". Hade de satsat på att ta in lite duktiga 3D grafiker kunde resultatet blivit mycket roligare, enligt mig.
RFM är ändå råbra flipper-fysik-mässigt tycker jag. Dvs. bra flyt i ramper etc. etc.
Ganska roliga slut-modes (med taskig grafik då ;-) ) också men det funkar liksom inte riktigt för mig.
Johan: jag har hört att de här spelen drog in en massa $$$$$ till Williams och flipperavdelningen lades ner av andra skäl. Men, jag vet inte säkert, som sagt.
KGB
Sr. Member
Antal inlägg:
269
Stad: Göteborg
Pinball 2000
Svar #3 skrivet:
januari 03, 2003, 14:48:56
Angående P2K:s lönsamhet:
Question: After RFM first came out there were reports on the Internet about how the pinball division finally turned a profit for the first time in a long time...
George Gomez: We did!
Question (continued): Can you comment on management's opinion of the potential that would seem to bring?
George Gomez: We made a million bucks in the quarter that we sold RFM. If you could make a million bucks every quarter with pinball, I think we'd be in the game. I think that some of it has to do with (the fact that) our inconsistency, if you will, affects us. And also, the amount of money it takes to develop a pinball machine, as opposed to the other things that you can do with the money, given the return. That's as much of an answer as I can give you. [...]
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
Pinball 2000
Svar #4 skrivet:
januari 03, 2003, 15:27:57
Jag är också anti det var dom som fick ner Williams/Bally :-(
Och spelen är för enformiga samma syfte i båda skjuta mitten skjuta mitten :-o:-(
Mvh Flippy
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Pinball 2000
Svar #5 skrivet:
januari 03, 2003, 21:49:52
Det är just dessa fördomar som jag tycker är lite orättvisa.
* Huruvida P2000 låg bakom Williams/Ballys utträde ur flipperindustrin är ju som inläggen ovan indikerar, inte helt klarlagt! Williams/Bally ansåg att situationen för flippertillverkare var ohållbar och gjorde därför en satsning på P2000. Men som många redan hade misstänkt var marknaden för flipperspel otroligt svag. Jag tycker P2000 är en helt okej utveckling av WPC-flippren, men *ingen* utvecklingsidé kunde rädda flipperindustrin. Jag tolkar det som hände så som att Williams/Bally lämnade flipperindustrin pga att efterfrågan på flipperspelsmarknaden var alltför dålig. Potentiell framtida avkastning var för låg. P2000-spelen bevisade att det fanns skäl till nedläggningen, de var inte orsaken till nedläggningen.
* Om du har spelat RFM så borde du ha upptäckt att de olika uppdragen väldigt sällan kan klaras av genom att bara "skjuta i mitten". Vissa uppdrag kräver att du träffar left orbit, left ramp, "mitten", locken, right ramp samt right orbit. Enformigt??? Inte enligt mig i alla fall. SWE1 lider mer av "skjuta i mitten"-syndromet och är mycket riktigt tråkigare än RFM.
KGB
Sr. Member
Antal inlägg:
269
Stad: Göteborg
Pinball 2000
Svar #6 skrivet:
januari 04, 2003, 01:11:52
Som jag har tolkat det (inga direkta fakta utan bara en uppfattning jag bildat) så var det som följer:
- P2K gick bra, ett företag som bara hade flipper som inriktning hade förmodligen varit nöjda med satsningen
- Gamblingmaskiner blev lagliga i många stater i USA innan P2K, varvid WMS ville lägga alla pengar på gamblingdivisionen
Med andra ord handlade det snarare om att minimera risk och öka avkastning på existerande kapital snarare än att flipperavdelningen gick back. Även om den såklart hade gjort det under en längre tid innan, så gick den ju plus i och med P2K. (Enligt Gomez.) Så som jag ser det kan man verkligen inte skylla på P2K - WMS hade garanterat lagt ner flipperavdelningen ändå. Det räckte ju uppenbarligen inte bara med vinst, utan den vinst som blev jämfördes också med den betydligt starkare gamblinggrenens avkastning.
Uppenbarligen är marknaden tillräckligt stark för ett företag än så länge iaf, och jag tror knappast att Stern hade varit last-man-standing om WMS inte hade dragit sig ur.
Pinballark
Hero Member
Antal inlägg:
1116
Stad: Kalmar
Pinball 2000
Svar #7 skrivet:
januari 06, 2003, 00:52:34
Hej.
Visst handlar det om att flipper var på väg utför oavsett om WMS satsat på P-2000 eller inte.
Det var troligen ett sista försök att kolla upp om marknaden kunde vara intresserad av denna utveckling.
Jag har tidigare skrivit att "dom är bra som dom är"...och det jag menar är att konceptet med flipperspelens storlek är optimalt, och att det går att utveckla nya teman och "toy´s" bra länge.
Spelen (P-2000)är hur som helst mycket snygga och attraktiva, men dom känns ändå inte riktigt "levande".
Jag har varit sugen på att köpa ett RFM då jag älskar AFM´s humor, men varje gång blir jag besviken på spelets stumhet.
Det finns ingen känsla i spelet trots ett underbart tema och snygga animationer.
Vad gäller spelreglerna har jag inte fått någon större koll.
Efterssom det är så mörkt, så känns det bara som ett halvt flipper, man kan knappt ana var kulan är när den är bakom skärmen/bumprarna.
Stefan
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Pinball 2000
Svar #8 skrivet:
januari 06, 2003, 01:03:57
Stefan:
När du skriver "stumhet", menar du då att spelet är stumt att knuffa på?
Detta verkar faktiskt vara ett vanligt problem med P2000-spelen. Dom känns väldigt tunga och stumma, ingen svikt alls när man vill "nudga" lite. Känns väldigt konstigt. Men jag har spelat ett(!) exemplar med mer sviktande ben och det var en helt annorlunda känsla, mycket bättre!
Terminator
Hero Member
Antal inlägg:
911
Stad: Eskilstuna
Pinball 2000
Svar #9 skrivet:
januari 08, 2003, 02:20:50
Tänkte bara lägga till ytterligare ett inlägg i debatten om Willams/Bally nedläggning o Pinball 2000.
Nedanstående text är ett citat taget ur Svenska Dagbladet nångång i Mars 2000.
Min far läste detta och skickade det till mig.
Det intressantaste är väl ändå dom sista raderna om Williams/Bally på slutet.
Det var av dessa ord jag drog min slutsats om varför dom blev tvungna att stänga.
-----------------------------------------------
"Det sista flipperspelet tillverkas snart. Dags att fridlysa spelet som
hotas av utrotning.
Spelhallarna med flipperspel är snart något man får titta på i nostalgiska
filmer. Eller så kan man lyssna på albumet Tommy med The Who, som
handlar om en Pinball wizard.
På 1950- och 60-talen fanns inte bara disc jockeys utan också flipper
jockeys som var mästare på sina spel. De unga i dag satsar mer på
PlayStations och tredimensionella spel och är inte lika förtjusta i att
hänga över en glasruta och flippra på en metallkula.
Förluster på hög
Försäljningen av spelen rasar och förlusterna hopar sig, enligt tidningen
The Economist. WMS Industries, den sista spelgiganten med märken
som Bally, Williams och Midway, beslutade förra året att upphöra med
tillverkningen. Det blir enarmade banditer istället, en annan kandidat i
reliktävlingen.
1992 sålde företaget 100 000 flipperspel medan den globala försäljningen
förra året bara nådde 10 000 spel. Företagets flipperdivision har förlorat
17,8 miljoner
dollar de tre senaste åren.
Retromarknad
Nu finns bara en tillverkare kvar i världen, Stern Pinball i Melrose Park,
Illinois. Ett tag tillhörde företaget japanska Sega men är nu fristående
igen. Bolaget gör ett par tusen spel om året som främst riktar sig till
retromarknaden, främst i Europa.
WMS försökte modernisera med dataskärmar på glasrutan och kallade spelet
Pinball 2000. För att gå runt var man tvungen att sälja 20 000
exemplar men lyckades inte ens med hälften, trots att uppföljaren hette Star
wars: Episode one. Tilt, säger jag bara."
-----------------------------------------------
Men man vet ju egentligen inte sanningshalten i detta. Men man tror ju gärna på det som skrivs, eller hur ?? ;-)
Johan "Terminator" Lundin
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
Pinball 2000
Svar #10 skrivet:
januari 08, 2003, 10:41:15
Men faktum kvarstår ändå imo, Star Wars ep1 var ett riktigt uselt spel där all kraft lades på häftig grafik istället för ett spel med variation och flyt...
Jag spelar alla gånger ett spel som är fult som stryk men som flyter än ett överjävligt snyggt spel där man bara ska pricka 2 ramper och bomba mitten...
Skriv ut
Sidor:
1
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Pinball 2000
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?