Frispel

sedan 2001

Chimes?

SimLego

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
  • Stad: Långviksmon
Enligt kretsschema ska två av mina spel ha sådana där irriterande klockspel, men (lyckligtvis) saknar de dem. Kan förstå om utställare blev smått vansinniga på detta plingande. Kan bara minnas att jag spelat på ett spel som hade chimes, tror det stod på restaurang Röde Orm i Ö-vik. Var det vanligt att utställare lät plocka bort dem? Var de mer eller mindre standard fram tills ljudkorten kom eller...?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hos Bally och Williams var det vanligt med klockor som ljudeffekt.
Bally hade vanligtvis två klockor i toppboxen. en monterad på Match Unit (mekaniskt påverkad klocka) och en elektriskt påverkad, som var justerbar för en eller två olika poängvärden. Det hade bally upp till mitten av 70-talet. Dessa ersattes sedan av klockspel med först tre toner för em-spelen, och sedan fyra toner på de tidiga ss-spelen.

Williams körde med liknande system, men med den skillnaden att Williams tidigare gick över till ett klockspel istället för separata klockor.

Klockorna i klockspelen dämpades ofta genom att förbinda två olika klocker med ett gummisling.

Edit. Gottlieb hade naturligtvis också klockor/klockspel som ljudeffekt. Att jag inte nämnde dem beror på att oftast så har gottlieb's spel saknat klockspel. Orsaken till det kan jag bara teorisera omkring. Antingen så var det extrautrustning som många valde bort (tveksam teori) eller så plockades många klockspel bort p g a att de störde för mycket.

Williams är i alla fall det märke som har flest gamla spel som fortfarande är utrustade med  klockspel.
« Senast ändrad: december 01, 2006, 13:54:19 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: