Tja efter att grupptrycket har ökat å jetlag'en har lagt sig så får jag väl dra mig fram till skampålen å berätta lite om vad ni missade från Expo;
Allmänt
-------
Vi bodde på Double Tree hotellet, faktiskt gångavstånd ifrån Ramada (vilket vi inte trodde från början), med en kostnad av $45/natt för ett rum så kom vi undan riktigt billigt, slapp således även de hutlösa parkeringavgifterna på Ramada (typ $15 per dag/gång).
Generellt sätt var hela Expo fyllt av massor av kul trevliga människor, vissa av Amerikanarna var dock en speciell 'insider-krets' a'la RPG folk som klagar på det mesta :-)
Utöver dessa så var det riktigt kul med de japanska besökarna, de hade sitt egna lilla bås där de hade posters å flyers på japanska (kul att se!).
Snackade förresten lite med de som har gjort de där kul VHS-videofilmer med service-tips å de lovade att snarast möjligt sätta samman DVD's, framförallt egentligen för att de sparar fraktkostnader men även för oss andra som slängt ut videon för länge sedan.
Autograf-sessionen på söndagen var helt otrolig, sådan kö!. Det otroliga var inte så mycket att de samlat alla våra favoriter utan snarare att se alla dessa människor komma släpandes på playfields å tonvis av translights som de ville få signerade (utan att ens veta vem som skulle signera vad... helt tydligt att många enbart jagade värdet på autograferna å egentligen inte såg något personligt i det... )
Seminarium
----------
När det gäller seminarium så var the Madness behind Medival Madness någonting som jag tror alla här på forumet hade uppskattat, man fick en härlig inblick i utvecklingsprocessen, hur de satte humor i fokus på spelet, varför det blev så pass få exemplar på det i till dagens datum ett av de mest lyckade/populära spelen någonsin.
Brian Eddy's beskrivning av hur MM blev det han aldrig riktigt fick till med AFM och ja, han gav även svar på tal agående att eventuellt ta upp design'andet igen
Gene Cunningham var en trevlig prick efter att ha suttit å lyssnat samt snackat med honom lite så har jag nu lärt mig att mycket av RPG-snacket skall filtreras bort helt å hållet. Det presenterades diverse detaljer som han nyproducerar och givetvis det största samtalämnet på hela mässan, den eventuella tillverkningen av Big Bang Bar.
Anledningen till att han just tillverkar 111 st. spel är på grund av antalet kretskort å delar som de i dagsläget har på lager. Playfields och plastics kommer de att få tillverka på nytt, detta ansågs generellt sätt inte som något större problem, därimot undrade de flesta hur de som skall hantera att montera kablage för så pass många spel (den mest tidkrävande delen i tillverkningsprocessen).
Gene berättade att om ett år så kommer hans avtal med WMS att löpa ut och innan dess så får han ej tillverka några flipperspel (därför så har ett temporärt litet företag startas för BBB projektet), men därefter så har de vissa idéer om att ge sig på nytillverkning av MM. Men först BBB och därefter om allt går väl King Pin (Capcom 'prototyp' som endast finns i 6 ex. (fanns 7, men ett har brunnit ner).
Hurvida han verkligen lyckas tror jag beror mera på hans hälsa än ekonomi, för han verkar viljestark och har gott om stålar för att genomföra det, men som han själv sa, så är han något krasslig.
Elvis & Flipout-turneringen
---------------------------
Trots att jag inte spelade speciellt mycket av Elvis så är det hittills det bästa spelet som Stern har gjort (under de senaste åren). Visst smaken är som baken som ni vet, men om vi glömmer temat så får jag säga att där är bra flow, lätt att sätta sig in i det, ljust å trevligt, flipprarnas styrka känns tillräcklig (! Ja äntligen ett Stern spel som är anpassat efter deras flipper-design å inte efter WMS).
Så, det var tillräckligt med optimism, raskt över till kritiken istället
, av de spel som stod där för turneringen så krånglade 30-40% (!) av dem (mest flipprarna). Stern snackar mycket om sitt tournament system (så pass mycket att de nog har en rejäl vinstmarginal på det) som egentligen endast passar Las Vegas, men hur kan man ha ett sådant system med spel som krånglar så mycket som dessa spelen gjorde...
Ljudet; Elvis är om något ett spel som kräver bra musik å ljudeffekter, det var så svagt å ynkligt, inga maffiga ljudspår precis, nä här får vi hoppas på en rom-uppdatering där de 'crankar' upp det lite (har de aldrig spelat Indiana Jones de där utvecklarna på Stern undrar man ju...).
Humor; Här bättrar sig Stern något faktiskt, (Se under Allmänt/Seminarium ang. Brian Eddy), tycker att DMD-grafiken har mera humor i sig än något tidigare, fortfarande är ljuden rätt så ohumoristiska. Å just det, å höger outlane är otrevlig på Elvis, den måste minskas mer än vänster-sidan, kulan rinner allt för ofta här även med gummin...
Turneringsmässigt så det trist med det Amerikanska systemet där man skall betala en massa för till slut få en bra entry så att man kommer vidare. Utöver det så var det (lite) trevligare att man naturligt hamnade i A eller B divisionen baserat på ens poäng instället för som i PAPA fastna i en å samma klass å känna att man aldrig kommer att komma nån vart....
Efter att ha sett "mästarna" spela så måste jag dock säga att våra Svenska spelare lätt hade kunnat ta ett antal topp positioner å fått strula med att få hem pokaler genom säkerhetskontrollerna på O'hara flygplatsen
. Det har snackats tidigare om hur duktig Lyman Sheats är, å visst är han väldigt duktig, men inte så hemskt duktig som jag hade trott :-) , har sett kulor av MCR, JOR, FEZ, KGB & IFK som lätt hade gjort honom nervös.
Provspel-frispel
----------------
Där fanns två hallar och ett mindre rum på Ramada som trängdes med spel och försäljning av delar och dylikt. Som tidigare nämnts så var där flertalet Whitewood varianter utställda som intresserade mig en hel del av naturliga skäl, speciellt en väldigt tidig spelbar CV-variant där huvudrampen var i trä (!).
The Korn som är omtalad för sina ombyggda spel visade ett Centaur som var upphottat med en rejäl subwoofer som fick hela spelet till att vibrera, maffigt. Det var rätt så svårt att spela spelen vid sidan om det :-) . Om vi skall jämföra med PinballPro's kit så kan man nästan inte göra det, här hade man en djupbas som riktigt känns utan att störa, han måste ha ägnat mycket tid åt att stabilisera upp lådan för att undvika små irriterande vibrationer som lätt kan uppstå från alla de detaljer som ett spel består av.
Big Bang Bar var givetvis det som drog flest spelare, den bästa spelaren som jag såg fick 1,1 Miljard på det (inte illa!). Efter att ha provspelat å fått några riktigt hyfsade kulor så måste jag säga att det inte är konstigt att spelet har blivit så omtalat, det är riktigt kul, lätt att förstå, bra DMD, inga STDM, bra flow. Ok, att ta Extra boll'en via ett drop-target bakom bumpers är lite skumt men det fungerar, behöver i regel bara skicka upp kulan till Bumpers å med lite flyt så har man den.
Den övre flippern har en kul grej som man inte märker i Virtual Pinball, om du håller den uppe när kulan kommer nerifrån eller från sidan så kan du få i kulan i koppen som ligger bakom den.
När det gäller att ta rampen så fungerar det likadant som i Virtual Pinball, backhand är det enklaste.
En annan kul sak som jag själv uppskattade mycket var att få prova några andra Capcom spel, Breakshot & Flipperfootball. Bägge två kul udda varianter, misstaget med Flipperfootball är tidsfaktorn (spelet går på tid) & Breakshot har för många SDTM skott, annars kan jag bara säga Capcom rules! Ok, visst stämmer det att endast Pinball Magic & Big Bang Bar var deras riktigt lyckade spel, men tänk om de hade fått fortsätta...
Tillverkare/Distributörer av delar
----------------------------------
För er som letar reservdelar å dylikt så kan Expo (DAH?!) vara ett mecka om ni är ute efter udda special plastdetaljer å så och vill slippa tull/frakt/moms. Men annars så är ebay-fyndning/Mr.Pinball att rekommendera.
Sternfabriken
-------------
Riktigt kul besök, betydligt mindre byggnad än vad jag förväntade mig, mycket effektiv utnyttjan av ytan å världens roligaste Quality Control (ni skulle sett denna Indiern som lyssnade på switchar, lyfte upp en efter en till örat i en väsnandes industrimiljö... jag höll på att skratt ihjäl mig... har det på videoband förresten!)
Vi lärde oss en hel del matnyttigt på turen å det känns riktigt möjligt att med modern robotteknik få till en betydligt mera effektiv produktionslinje.
Kan skriva lite mer senare om ni är ännu mera nyfikna på flera smaskiga detaljer.