Frispel

sedan 2001

Poäng-guide

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 989
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Känner att det även finns ett behov av en poäng-guide nu när vi har övriga spelguider här på forumet.
En poäng-guide ska som det hörs på namnet endast rikta in sig på poängsystemet hos olika spel, t.ex. hur mycket poäng ger Bumprarna på TZ, vilken logik höjer SuperJackpoten på AFM, hur fungerar Bonusen på IJ osv.

Så alla ni som har hemmaspel (det är lättast för er), ta bort glaset och tota ihop en poäng-guide för erat spel!

LDK: Jag litar på minst en guide från dig! :-)

Själv har jag påbörjat en AFM-guide, återkommer...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Ambitiös tanke. Och visst kan vi försöka. Jag kommer självklart bidra med en eller två guider...


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Låter onekligen jävligt ambitiöst, snudd på autistiskt... Bara därför ska jag fan fixa en till Demolition Man.

Skall det publiceras i denna tråd? Bäst vore kanske om poängreglerna sammanställdes på SFS.com?
Gustav GillberG
+46 709826701


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 989
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Det vore mycket trevligt om Poäng-guider och andra sorters spelguider (se tidigare trådar) kunde läggas ut på SFS.com under t.ex. "Tips&Trix".
LDK: har du samlat de tidigare guiderna?

Tills dess kan vi ju lägga ut dem i denna tråd.

Lite autism skadar nog inte, det är ju några regler att hålla reda på!:-)
Glöm bara inte bort att Slamtilta efter varje testomgång, annars kanske ni har en ofrivilligt hög GC helt plötsligt...

AFM-guiden är snart klar, det som återstår är RTU, Victory Laps, Sneak Attack, Video Mode och Bonus-systemet.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 989
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Här är den första Poäng-guiden, varsågoda!
Detta är alltså inget "Rule Sheet" utan bara en förklaring över poäng-systemet.
Det enda som saknas är poängen i "Sneak Attack" eftersom den så sällan dyker upp, så den får ni gärna hjälpa mig med.

KGB och ni andra AFM-kännare: Lusläs och kom med kommentarer!:-)

ATTACK FROM MARS POÄNG-GUIDE

SKILL SHOT: 10M på första bollen, 20M på andra, 30M på tredje osv. Ger även +5X Bonus.
SUPER SKILL SHOT: 50M.

BONUS X LANES: 250K för släckt och 50K för redan tänd Lane. När båda tänts ökas Bonus Multiplier med 1X och Jet Bumper-poängen med 50K.

JET BUMPERS: Startvärdet är 1M som ökas med 50K för varje fullbordad Bonus X Lanes.
Maxvärdet är 2M. Super Jets är värda 3M.

STROKE OF LUCK: 5.010 poäng oavsett om den är tänd eller släckt.

STROKE OF LUCK:
25M
50M
Strobe Multiball: 50M/träff på Center Bank-tavlorna. Var 10:e träff ger 250M upp till 100 träffar, därefter är varje träff värd 250M.
Video Mode: 3M per tefat. Avklarat Video Mode ger totalt 635M.
Sneak Attack: ?

SLINGSHOTS: 3.570 poäng.

INLANES/OUTLANES: Släckt Lane ger 250K, tänd 50K. 5M för att tända alla fyra.

SAUCERS: Träff på släckt sköld-måltavla ger 2M, tänd ger 1M. Sänkt sköld ger 20M.

De två inre tavlorna samt Drop Target ger alltid 1M vardera plus följande poäng:
Saucer 1: 50M med "Power" kvar, 5M när "Power" är nere på noll. Destroyed= 200M.

Saucer 2: 60M med "Power" kvar, 5M när "Power" är nere på noll. Destroyed= 300M.

Saucer 3: 70M med "Power" kvar, 5M när "Power" är nere på noll. Destroyed= 400M.

Saucer 4: 80M med "Power" kvar, 5M när "Power" är nere på noll. Destroyed= 500M.

Saucer 5: 90M med "Power" kvar, 5M när "Power" är nere på noll. Destroyed= 600M.

Attack Mars: De inre tavlorna ger 1M och en träff ner i hålet bakom Drop Target ger 100M.
Sista träffen ner i hålet (Conquer Mars) ger 2.5B, därefter ger Drop Target 100M.

MARTIANS: Varje Martian-tavla ger 1M om den är släckt och 500K om den är tänd.
Stava till "MARTIAN" ger 10M.
Första gången som Martian Attack startas ger 20M, andra gången 30M osv. upp till 100M.
Detta värde kan höjas med 10M (max är 100M) om du stavar till "MARTIAN" före du startar Martian Attack.
Samma princip gäller för varje Martian under Martian Attack Multiball.

MULTIBALL: Light Lock: 5.015.010. Lock: 10.005.010. Starta Multiball: 20.005.010
Jackpot:arnas värde i turordning:
60M, 70M, 80M, 90M, 100M, 250M (1:a Super JP),
110M, 120M, 130M, 140M, 150M, 500M (2:a Super JP),
160M, 170M, 180M, 190M, 200M, 750M (3:e Super JP),
200M, 200M, 200M, 200M, 200M, 1B (4:e Super JP).
Max Jackpot-värde är alltså 200M och max Super Jackpot-värde är 1B.

Jackpotens startvärde inför varje Multiball bestäms av hur många Super Jackpots man tog
i den föregående Multiball:en.
Ingen Super JP: startvärde 60M.
1 Super JP: startvärde 110M.
2 Super JP: startvärde 160M.
3 Super JP: startvärde 200M.

COMBOS: 2-way Combo: 25M, 3-way Combo: 30M, 4-way Combo: 35M osv. upp till 250M.

TOTAL ANNIHILATION (TA): Capture, Big-O-Beam, Tractor Beam och Atomic Blaster har alla
följande poäng: 1: 20M, 2: 25M, 3: 30M.
En Hurry-Up igång startar på 100M, två på 300M, tre på 500M. Samtliga räknar ner till 25M.
Fyra Hurry-Ups igång samtidigt ger 1B (ingen nedräkning).
Fleeing Bonus ger 10M.

Under TA är den första rampen/loopen värd 50M (Annihilation Award), nästa ger 55M osv. upp till maximala 250M. Detta värde läggs även till TA Jackpot ända tills den hämtas ut.
Den första TA Jackpot:en startar på 100M, nästa startar på 110M osv. upp till max 500M.
När TA Jackpot:en är släckt ger Lock-rampen det aktuella Annihilation Award-värdet, utan
höjning.
En TA Jackpot som höjs med hjälp av Annihilation Awards (ex: 500M startvärde +250M för varje Annihilation Award) verkar inte ha någon övre gräns utan kan höjas ända tills den hämtas ut! Jag provade upp till 29B!

Nästa gång som TA startas är startvärdet 75M för Annihilation Award och
150M för TA Jackpot.

RULE THE UNIVERSE (RTU): Everything is lit!
Drop Target: 100M
Martians: 30M
Jet Bumpers: 3M
Super Jackpot: Innevarande Super Jackpot-värde (se Multiball): 500M, 750M eller 1B.
Annihilation Award: Samma princip som under TA.
Annihilation Jackpot: Samma princip som under TA.

När man uppnått 5B genom att träffa ovanstående mål under RTU-Multiball erhålls ytterligare 5B.
                         
VICTORY LAPS: Varje ramp och loop ger 100M.
Drop Target höjer detta värde med 10M per träff upp till 500M.

BONUS: Startvärdet är 5M för varje boll. Varje Switch på spelplanen lägger till 49.570
på startvärdet. Varje Martian ger 250K. Max Bonus Multiplier är 250X.
Bonus-uträkning: 5M + 49.570 per switch + 250K per Martian x Bonus X.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Weow...

Jaha, nu vill jag se en guide till Twilight Zone! :-D;-)

Guiden till T2 borde vara hyfsat enkel (om man bortser från buggar), men WW-poängguiden blir nog ett litet helvete...speciellt eftersom bonus-count är lär vara helt f*ckad på tidiga ROM:ar.

Svar på Torbjörns fråga:
Jag har tidigare guider, ja.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Liten fråga till Torbjörn (och andra AFM-gurus): Plockas TA-jackpoten ut i lock-rampen?
Gustav GillberG
+46 709826701


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Är ingen guru, men "TA-jackan" tas i lock-rampen...:-)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2228
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
GGG: Japp!
Torbjörn : Ger inte Sneak Attack en timer som räknar nedåt från 400M?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
MCR och Torbjörn: jag är ganska säker på att Sneak Attack räknas ner från + ger två Martian Bombs.

Pheeuw... starkt jobbat Torbjörn. Det måste ha tagit ett tag att sammanställa det här. Men, det här är faktiskt för mycket tom. för mig. Det är kanske kul att veta att en slingshot på AFM ger 3.570 poäng, men det känns som det inte spelar så stor roll. Gör man ordentliga spelguider med sammanfattningar på de större poänggeneratorerna räcker det bra för mig i alla fall.

Men, man kan inte bli annat än imponerad av poängsammanställningen. :-D


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 788
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Håller med FEZ...
Är det möjligtvis så att faderskap är det första steget mot autism? :-D


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Sneak attack räknas väl ändå ner från 150 millar?

//L


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Hejhopp... I all förvirring hade jag lyckats ta bort poängen den räknar ifrån (stod och valde fram och tillbaka mellan 150 och 200) :-o

150 ska det vara, och två bomber håller jag fast vid :-D

Hett Sneak Attack tips: håll i kulan om ni har möjlighet och lyssna på kommentarerna från Martianen.
« Senast ändrad: augusti 26, 2003, 14:08:58 av FEZ »


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Ruskigt kaxig marsian är det måste jag säga. Fast trollen i MM är nästan roligare. :)

Kan man förresten ta sneak attack-marsianen med en martian bomb om man har sparat en sedan tidigare? Jag kan inte komma ihåg om jag har haft chansen att testa det.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 989
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Replicant: Med en unge som sover hela dagarna (och är vaken på nätterna) måste man roa sig bäst man kan!

FEZ: Visst är 3.570 poäng hit eller dit ganska ointressant, särskilt på ett spel som AFM, men ska man ändå göra en guide så vill jag få den så komplett som möjligt.
(Jag tog trots allt inte med att ramper och loopar inte ger exakt 20M osv.;-) )

AFM-guiden tog faktiskt inte så lång tid att sammanställa eftersom jag har spelet hemma och poängerna i spelet är relativt klara och enkla.
Ett utespel hade jag aldrig gett mig på, där går gränsen även för en flippernörd som jag!;-)

Tack för hjälpen med Sneak Attack. Nu återstår bara att veta vid vilken poäng som timern stannar?


Tags: