Så. Nu har jag joxat ihop poäng-guiden för DM. Jag hävdar fortfarande att det liknar autism, men vad ska jag då säga om det faktum att jag faktiskt genomfört arbetet?
Whatever, here goes: Poäng-guide, Demolition Man
BRASKLAPPAR
Jag är inte hundra på att Super Jackpot alltid är precis 2 ggr JP.
Dessutom verkar JP tagna under "grace period" (en boll i spel) ge dubbla JP-värdet, trots att poängen för enkel JP står på displayen.
POÄNG/SWITCH
Outlanes: 5.770
Inlanes: 5.770
Slingshots: 3.330
Passiva slings: 10.010 (ovanför hö in/outlane, under vä ramp)
Hö. ramp: 100K (in), 250K (ut) (även vid Cryo Claw)
Vä. ramp: 100K (in), 250K (ut) (även vid Quick Freeze)
Side ramp: 100K (in), 250K (ut) (plus 5M +1M)
Centre ramp: 250K
Loopar: 100K/switch (tot. 3 st.)
Underground: 0, men tänder Explode-lampa (10M) (gäller ej vid Combo)
Combos: Startar på 6M (skill shot boostar värdet 1M), efterföljande Combos adderar 1M, värdet återgår till startvärdet efter ca 5 sek.
MTL-rollovers: 250K (släckt), 100K (tänd), 500K (extra för komplett bonus-X plus att det tänder Access Claw om det behövs.
Bumpers: 250K (adderar 100K till Retina Scan)
Retina Scan: 250K för incomplete, 5M plus bumpervärde vid complete
Huxley Award: 10M (bakvägen upp i Retina Scan sinkhole, en gång/spel)
Stand-ups: tända: 1M, 2M, 3M osv (maxar 20M, nollställs mellan kulor), släckta: 250K
Explode Hurry-up: Startas vid första Retina Scan. Looparna och stora ramperna tänds för nedräkning från 15M (stannar vid 5M). När Explode tas börjar nedräkningen om från 20M (stannar på 10M), sedan 25M (15M) och 30M (20M).
MULTIBOLLAR
Fortress Multiball
jackpot startar på 20M + 5M ggr antalet extra "freeze" <==> max JP 35M)
Tänd stand-up adderar 2M till jackpot, när samtliga träffats tänds de en och en vä->hö
Super jackpot= 2 ggr aktuell jackpot
Jackpotordning: centre ramp, undergound, vä ramp, hö ramp (super jackpot)
Museum Multiball
Jackpot startar på 25M + 5M ggr antalet extra "freeze" <==> max JP 35M)
Varje bumper adderar 500K till jackpot
Super Jackpot= 2 ggr aktuell jackpot
Jackpotordning: alla sju jackpotarna tända, side ramp ger dubbel jackpot, när alla sju är tagna tänds super jackpot (hö ramp)
Wasteland Multiball
Jackpot startar på 30M + 5M ggr antalet extra "freeze" <==> max JP 35M)
Car Crash boostar jackpot 10M och tänder ett nytt JP-skott, vilket innebär fler möjligheter att tända Super JP
Super Jackpot= 2 ggr aktuell jackpot
Jackpotordning: centre ramp, undergound, vä ramp, hö ramp (super jackpot), dvs precis som Fortress MB, dock kan nya JP tändas innan den tända är tagen
Cryoprison Multiball
Super Jackpot är tänt i högra rampen direkt, grundvärde 50M, alla JP-skott adderar 17 eller 18M (varannan gång), efter tagen SJP krävs ett JP-skott för att tända SJP, därefter två skott etc.
Demolition Jackpot
Efter Cryoprison MB tänds en bonus-jackpot i högra rampen, beräknas enligt formeln:
(antal Fortress jackpot + 1) * 15M +
(antal Museum jackpot + 1) * 20M +
(antal Wasteland jackpot + 1) * 25M +
(antal Cryoprison jackpot + 1) * 30M = Demoltion Jackpot
Att starta en ny Fortress MB (eller rinna) släcker Demolition JP, så gör inte det!
Ingen multiboll har någon omstart, men tända jackpots ligger kvar (utan lampor) i ca fem sek. Tänd jackpot i side ramp ger alltid dubbel JP.
MODES (startas i Cryo Claw)
AcMag
Värdet på centre ramp stegar från 5M till 13,5M (ca 20 sek.), totalen kan ligga uppåt 80M, oftast lägre dock
Lock Freeze
"Fryser" det antal kulor som behövs för att tända Start MB, om denna är tänd startar MB med en extra kula (om möjligt)
Car chase
15M rakt av, dubblas vid direktskott underground, tripplas vid dito side ramp (tips: spar denna till sist och skjut ned i underground för att starta Demolition Time)
Super jets
Bumprarna blir värda 1M/st i 25 träffar, stand-up targets ökar antalet, 10M extra vid avslutad mode
Capture Simon
Samtliga pilar tänds, 5M/st för de två första, 30M totalt för det tredje (mode slut). Skott i vä loop som går ned i sink hole räknas som dubbel träff.
Värden och antal träffar etc ökar andra gången man väljer moden (gäller ej Lock Freeze)
DEMOLITION TIME
(Wizard Mode som tänds underground efter att alla modes valts i Cryo Claw)
Startar som trebollars MB, alla jackpot-skotten är tända, träffas alla stand-up:er så skickas en ny kula in (upp till 5 kulor i spel)
Jackpotvärden: 2 kulor i spel: 25M; 3 dito: 35M; 4 dito: 50M; 5 dito: 70M
Summan av Demolition Time redovisas separat (och har en egen plats på listan, jmf LITZ Champ)
BONUS
1M per Combo
1M extra per Trigger Combo, dvs då handtagen på ovansidan använts (Trigger Combo ligger ofta och oförklarligt lägre än Combo, trots att endast triggrana använts)
10M per Claw visit (behöver ej vara olika modes)
Alltihop ggr Bonus-X
Bonus-X maxar på 5x (tänder EB första gången) och nollställs mellan kulorna, komplett M-T-L efter 5x ger 11M första gången, 12M andra etc.
(en bra omgång ligger bonusens grundvärde över 100M => bonus-X blir ett av de mest givande "skotten"!)
TRIGGERKNAPPARNA
Extrapoäng finns att tjäna på tumknapparna på handtagen på spelets ovansida.
Tryck ned båda samtidigt...
...efter en avslutad Capture Simon: 10M
...efter outlane-rinn under Capture Simon: 25M
...under en AcMag: aktuellt värde för rampen (plus en underbar animering på en exploderande ko - "Do you see any cows in here, liutenant?")
...vid "Big Points" i otänd vänsterloop: 5M
...vid "U look Gr8" i otänd vänsterloop: 10M
...vid andra Retina Scan: 10M (Smithers eye ball bonus plus "mysig" animering!)
...under MB => en jackpot (ej super JP) per multiboll (ta första JP på Fortress och Wasteland MB, 7:e på Museum MB (tänder super JP))