Frispel

sedan 2001

Låg vinkel på flipprar vs. högre

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Riktig nörd-flipper-teori varning här, men...

Vet inte om det bara är jag som tyckte så här, men hade inte de flesta av, allas våra flipper-mek-hjältar, Purre och Mikkes spel väldigt lågt vinklade flipprar under Flipper-SM? Detta verkade endast gälla WMS spelen. Stern-spelen kändes som jag är van vid.

Är detta medvetet inställt så? Jag är van vid att spela med betydligt mycket högre vinkel på flipprarna. Då menar jag alltså att flippern kommer få en högre vinkel uppåt i hold-läge. Vet ej om det skiljer någonting annars?!

Vet inte vad jag gillar bäst egentligen, men efter att ha spelat på ett gäng spel med lågt vinklade flipprar tyckte jag nog att det berömda flowet i spelen blev lite bättre. Det blir ju svårare att hålla kulor, vilket kanske tvingar en att spela med lite mer flow.

Ett par spel med väldigt "låga" flipprar jag kommer på rakt av var väl AFM, TS och TOM.

Är det någon som vet hur WMS spelen brukade  levereras från fabrik i detta avseende? Jag har fått för mig att flipprarna brukade vara lite lägre ställda än vad man är van vid om man spelar "ute" nu för tiden.

EDIT: för att förtydliga lite mellan raderna så tycker jag att skott i mitten av spelet blir betydligt mycket svårare medan skott långt ut på sidorna blir lättare.
« Senast ändrad: november 15, 2004, 17:49:27 av FEZ »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Vinkeln i uppfällt läge är inget man ställer egentligen. Anledningen till att våra spel har låga vinklar är att vi bytte alla flipperkomponenter på flertalet spel innan SM (plunger+link och coilstop) för att flipprarna skall vara så starka som möjligt.
Vinkeln blir brantare ju mer slitna dessa delar är. Det var en del snack om olika branta flipprar i en del spel, detta berodde på att endast ena sidans flipperdelar var bytta och den andra något nedslitet.
Kraftigt nedslitna coilstops ger onormalt hög flippervinkel och tendens till 'stickyflipper'-syndromet då linken kilar fast sig i spolarna.
« Senast ändrad: november 15, 2004, 17:50:18 av Purre »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Aha. Där ser man. Jag trodde att det gick att justera själv.

Men, jag tyckte inte att flipprarna på de spel med extra långt vinklade flipprar kändes starkare än vanligt. Nästan tvärtom egentligen. TOM och TS var ju inte särskilt snabba jämfört mot andra ex jag spelat (men erat TS var kungligt skönt att spela på).
 
AFM var iofs. rätt snabbt, men där var vänster flipper lite "sticky"?!

Men, snabbheten kanske mer har att göra med hur pass mycket det har putsats och fejats på spelplanen? Perfekt avvägning på spelens snabbhet i år förresten. Det enda som jag tyckte var lite jobbigt var kanske Dracula (rentevents, väl?) som man knappt han se kulan när den rann ibland.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Nja, det var mest i preventivt syfte att vi bytte de delarna. Det är först när plungern är kraftigt sliten och som det heter mushroomad (elaka grader i änden på plungern som bromsar plungerns framfart i spolen) som den blir svag. Som sagt så beror snabbheten mest på hur pass rent spelet är. Sticky-flipper kan också bero på en hel massa andra saker också, flipperswitcharnas returförmåga, EOS-switchar mm.

Dracula är Stellans spel, och det var ju som förväntat i fint skick.


Tags: