Frispel

sedan 2001

Snyggaste animationen

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vilken är egentligen den snyggaste DMD-animationen? Jag har inte hittat någon gammal tråd som behandlar detta, trots att animationen faktiskt är en riktigt viktig del av spelets helhetsintryck.

Så vi tar och listar våra personliga top-tre. Av de man har sett naturligtvis. Jag har till exempel antagligen gått miste om många sköna animationer på grund av mitt kassa spelande, men ändå.

Min lista:
1. Multiball-start på MM. Mycket snyggt upplägg och riktigt snyggt ritat.

2. Introt till "The Roof" på WD. Blir lite osäker här, eftersom det var ett tag sedan jag såg den sist, men jag minns den som väldigt snygg.

3. Introt till Outer Space på JY. På ett fascinerande sätt har man lyckats få till den där flygande jalopyn med alla detaljer. Borde nästan inte vara möjligt.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
xtra bollen på attack från mars när kulan träffar skallen är riktigt frän:-D
monster bash när odjurena lirar gitarr är lite småfrän åsså:-D
sen har ju tales from the crypt många fräna åsså!;-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det finns ju, onekligen, många bra animationer. Men här är min top-3 just nu:

1. Bram Stoker's Dracula - Castle Jackpot
2. BSD - Coffin Jackpot
3. TZ - Introt till Lost in the Zone

Bubblare...
Elvis ! (EB animationen), CFTBL (Move your car sekvenserna), AFM (Victory Laps, kanske mycket ljudet som gör det så tjusigt?!), Dr Who (Attract mode; spiraler etc.), CV (Extraboll), WW (Spirit of the cow)

På tal om detta, är det någon som vet hur pixel-animatörerna i flippersvängen arbetar?

Med tanke på den löjligt låga frame-raten kan jag tänka mig att de faktiskt "pixlar" animationerna, men vad vet jag? Det är ju väldigt tidskrävande att jobba på det viset.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nästan alla animationer på BSD (möjligen med undantag för när bollen slinker ned utskjutarhålet nedanför loop-rampen) skulle ju funka på en sån här lista. De måste verkligen varit i högform på WMS då! (alternativt haft mer tid än vanligt på sig)

LitZ-introt och EB-animationen (ljudet hjälper ju till, förstås) på AFM är redan nämnt, jag skulle vilja lägga till Gunfigt på CC (OK, inte så mycket animation som ljud och stämning), start-animationen på Museum MB på DemoMan och (tadaa!) MB-start på Popeye (rolig).

I underavdelningen "Bästa jackpot-animation som endast innehåller ljud och ordet Jackpot" ser listan ut:
1) Twilight Zone
2) Star Trek: Next Generation
3) Demolition Man (Wasteland MB)
Gustav GillberG
+46 709826701


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Oj, det här var ju lurigt... Jag brukar fascineras av förmågan att få till dem överhuvudtaget, till och med i "gul-skala", hur det nu går till? Några favoriter utan inbördes ordning:

- "Locken" på ToTAN, när kulan sugs in i lampan.
- "Matching numbers" på Corvette
- "Hat Magic" på TOM
- "Special" på Sopranos (där Tony tänder en feting och säger 'Isnt that special')

Bubblare:
- Ögonen på TM:BOP (jo det finns faktiskt animeringar på den)
- Baywatch har en helt annan nivå på displayen och mycket är riktigt snyggt. Liiite fusk med en stor display bara!
- "Under Boss" på Sopranos, där man faktiskt kan se vem som är Junior.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bara för att jag är på dåligt humör idag ska jag gnälla lite först. Jag är trött på:
- animationer som inte går att trycka bort, utan man måste titta på dem (t ex locken på CV första varvet)
- spel som visar animationer i stället för poängen (t ex CV)

Så.
Annars gillar jag t ex locken på Indiana Jones. Även när huvudet smälter i Choose Wisely om man mot förmodan väljer fel.
   
PÅ BSD är det i mitt tycke framför allt de utomordentligt maffiga jackpotljuden (särskilt Coffinjackpot) som ger effekten. Animationerna är säkert ok också, men det är ljudet som lyfter dem.
Lite kul dock att hälsa på Tom Waits som ju bor i ett litet hål till vänster. Animationer med Tom Waits är alltid bra.
« Senast ändrad: oktober 11, 2005, 11:38:56 av MCR »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FEZ: Jag har i alla fall alltid trott att de "pixlar" alla bilder. Den lilla erfarenhet jag själv har av den här typen av bilder är att det inte går att få det snyggt om man inte pixlar själv.

Sedan inbillar jag mig att nivån på animationerna hos WMS ökade sedan namnet Adam Rhine började synas. Är detta ett okänt geni? I sådana fall borde Stern värva honom snabbare än kvickt.

Fint att jag börjar spåra ur min egen tråd...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
GGG:
Citera
Nästan alla animationer på BSD (möjligen med undantag för när bollen slinker ned utskjutarhålet nedanför loop-rampen) skulle ju funka på en sån här lista.
MCR:
Citera
Lite kul dock att hälsa på Tom Waits som ju bor i ett litet hål till vänster. Animationer med Tom Waits är alltid bra.
Varför ska du alltid tycka tvärtemot, Mats?
(edit) När jag råkar välja fel på "Choose wisely" skyller jag alltid på att jag vill se den läckra animationen!
« Senast ändrad: oktober 11, 2005, 11:53:37 av GGG »
Gustav GillberG
+46 709826701


BrunaBurken

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Den första animationen jag kom att tänka på är när man har tagit town square madness i TZ och lyckas träffa lite bumprar. Ansiktsuttrycken på människorna där skrämmer livet ur mig.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
BrunaBurken

Ja, visst ser ansiktsuttrycken i TZ hemska ut. Ungefär som på konstnären Munch's tavla "SKRIET".

Skriet

eller

"häftig" variant av Skriet

EDIT: Tavlan målades 1893 och finns i Oslo.
« Senast ändrad: oktober 11, 2005, 13:04:05 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Rättelse: Tavlan målades 1893 och fanns i Oslo.
Gustav GillberG
+46 709826701


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja, just det... Nu finns den ju på "BLOCKET" :-D

BLOCKET

EDIT: Hmmm... Tavlan målades 1893 och Twilight Zone släpptes 1993 (100 år senare). Är det en tillfällighet att animationen hamnat på TZ eller är det en "klurig" Williams-programmerare som tänkt till och klämt in bilden i DMD:n?
« Senast ändrad: oktober 11, 2005, 15:07:10 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Filmsekvenserna på Mary Shelley's Frankenstein som är tagna från filmen är otroliga.
Men det är kanske fusk när man har en 192X64 DMD istället för 128x32 som normalt.
Dyr är den åxå;-)


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Diskussionen slank över lite på DMD+ljud kombinationer och jackpot-trevligheter. Nåt som ger mig en mycket upprymd känsla är champagneuppkorkningsorgien i penthouse party på Whodunnit. :)

Men snyggaste DMD-anim överhuvudtaget? Jag vet inte, det finns ju så rackarns mycket bra att välja på...
När jag funderar på det så märker jag att de spel som jag tänker på som begåvade med snygga DMD-anims är ungefär desamma spel som jag tycker är kul att spela på och skulle vilja ha. Om det är en påverkan åt ena eller andra hållet vet jag inte riktigt.

Finns det inget bra arkiv med 'rippade' DMD-animationer?


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Oj oj, det finns ju en hel del underbara animationer att välja på.

Några favoriter:
Extra Ball på AFM. Pampigt med en fyndig avslutning.

Ball lock på TOM. Kan det bli mer tydligt än så att en boll har "lockats"?

Multiball-start på IJ. Väl integrerat med vad som händer på spelplanen.

LITZ på TZ. Mjuk och lååång animation.


Tags: