Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Spelguider?
Spelguider?
LDK
·
116 ·
22305
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
3
4
5
...
8
Mr M
Sr. Member
Antal inlägg:
366
Stad: Malmö
Spelguider?
Svar #30 skrivet:
januari 22, 2003, 01:05:05
HEj,
Visst borde en spelguide tillTZ vara på sin plats. Problemet är at spelet är sååå omfattande.
Håll till godo med denna så länge:
http://www.pinball.org/rulesheets/tzone.htm
«
Senast ändrad: januari 22, 2003, 01:06:48 av Mr M
»
Mr M
Sr. Member
Antal inlägg:
366
Stad: Malmö
Spelguider?
Svar #31 skrivet:
januari 22, 2003, 01:09:22
Ja, jag vet. Jag glömde "länk-knappen"...
M
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Spelguider?
Svar #32 skrivet:
januari 22, 2003, 01:52:35
Har jag redan läst...å dokumentet är så långt att man hinner glömma bort den första halvan lagom till när man läst klart den andra halvan... :-P
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Spelguider?
Svar #33 skrivet:
mars 21, 2003, 11:38:00
Nu är det dags att bidra med lite snabbguider igen. En sida avsedd för dessa är på gång och hitills har vi ca 10 spelguider.
Du behöver inte vara "världsmästare" på spelet för att kunna skriva en snabbguide. Det räcker med att du spelat spelet så pass mycket att du känner till vilka skott som är riskfyllda, lätta, svåra osv. Allt du behöver göra är att titta hur de tidigare guiderna är skrivna (se ovan) så förstår du hur dom är uppbyggda.
Förslag på snabbguider som vore bra:
TAF
TZ
MM
IJ
MB
NGG
SS
STTNG
CFTBL
Så om du vill göra en insats för SFS, skriv en guide! Det är kul och det uppskattas! :-)
«
Senast ändrad: mars 21, 2003, 11:38:55 av LDK
»
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
Spelguider?
Svar #34 skrivet:
mars 21, 2003, 14:53:25
Jag tycker att vi härmed ska utse LDK till snabbguides ansvarig, så det bara är att maila kompletteringar av guiderna till honom. Vad tycker ni?!
Tycker att snabbguiderna är ett lysande koncept eftersom ett rulesheet kan innehålla lite väl mycket info att ta till sig innan man spelat in sig på spelet.
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Spelguider?
Svar #35 skrivet:
mars 21, 2003, 14:59:33
Japp det kan JAG gå med på. :-) Så maila på...skicka in era bidrag till mig.
Tanken med dessa snabbguider är just att dom ska hjälpa den som provat spelet några gånger och precis börjat förstå reglerna.
zpy
Sr. Member
Antal inlägg:
333
Stad: Uppsala
Spelguider?
Svar #36 skrivet:
mars 21, 2003, 23:21:07
Här kommer spelguiden till mitt favoritspel,
Spelets namn: Banzai Run
Skill Shot: Utifall en boll skjuts iväg i rätt hastighet så dras den upp till backglass-racet och en motorcyklist utmanas, man får också 100 000 förata, 200 andra, 300 följanse ggr.
Svåraste shot: Sikta in skottet rätt på "nr1" för att bli "king of the hill".
Lättaste shot: Lägga bollen i utmanarhålet med höger flipper.
Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Att alltid lyckas med ett fullt race-varv i den stora loopen, annars...
Extraboll-taktik: 8 varv i loopen, eller en träff på nr1-kulan om lampan lyser.
Bästa mode: 9 999 999
Sämsta mode: Ibland står det 9 999 998
Bra att veta: Lämna alltid en utmanad lysande, då hämtas man upp till "the Hill" så fort man utmanar och kan då ta fler poäng gång på gång (max.400 000/g. om du samtidigt tänder ABC).
Här kan bollen fastna: Bakom Blue-beards och Red-hots träfftavlor (på mitt).
Vanliga fel: Har aldrig haft nåt fel (köptes 98).
Bra score: 9 999 999(1)
Normal Replay: 3 000 000
Guideförfattare: Simon(Joel Zpy)Ohlsson
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
Spelguider?
Svar #37 skrivet:
mars 26, 2003, 19:53:30
Någon som har en SS guide?
Det står nämligen ett Scared stiff nere på biljarden här i stan så jag behöver lite tips om hur man får bra poäng på det spelet.
Har fått alla modes utom ett men har ändå inte fått högre ranking än 4:a och det ligger på 6.000.000 :-P
/Flippy
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Spelguider?
Svar #38 skrivet:
december 17, 2003, 01:57:08
Å tiden gick å alla blev äldre...
Hmmmm...Snabbguidesansvarig? Jag? Que?
Kanske borde göra nått utav det här... :-P
Och till alla nykomlingar (och "gamla forum-rävar"): Bidra gärna med en egen guide! Se dom första inläggen för att få några enkla instruktioner och en mall för strukturen... (ååå vad det där lät lockande då...:-))
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2225
Stad: Stockholm
Spelguider?
Svar #39 skrivet:
december 17, 2003, 07:06:14
Eftersom jag hörde Flippys nödrop (om än ett år för sent) skrev jag ihop lite grundinfo. Varsågoda att komplettera/ändra efter behag.
SCARED STIFF
Skill Shot: Det egentliga skillshotet är att hamna i hålet till vänster om Craten, vilket ger 250K, 500K osv. Det är dock en mycket bättre idé att skjuta löst och hamna i SpiderHole(SH hädanefter). Halva hemligheten med SS är ju att klara samtliga spindelprylar.
Om du missar, men inte får några poäng, kan du lugnt släppa bollen och försöka igen.
Svåraste skott: Hmm, vet inte riktigt. SH från vänsterflippern är lite klurigt, med ibland otäck retur.
Lättaste skott: Grodorna! Man träffar dem jämt, även när man siktar på något helt annat!
Riskfyllda skott: Halvramper brukar vara STDM-skott. Alla utskjutningar från hålet till vänster om Craten (vad heter det??) är livsfarliga.
EB-taktik: Mata högerrampen.
Bästa Mode: - (Double Trouble, om det nu är ett mode)
Sämsta Mode: De flesta. Det är inte där poängen ligger.
Bra att veta: Det som ger poäng är 1): Att klara Scared Stiffen (som sätts igång efter att man tagit Labbet, Beasten etc). 5M+Monstermultiboll+extraboll tänd. 2): Klara Spiderweb, dvs tända alla 16 grejer i backboxen. ALLTING tänds(även extraboll)+multiboll+ att du får börja om med ny spindel och ta ny extraboll osv 3) Coffin-&Cratemultiboll
Här fastnar bollen: Ibland halvvägs ner i Crate, ibland i den lilla grinden på väg till Deadheads, ofta i Coffin.
Vanliga Fel: ?
Bra Score: Hmm, 20M och uppåt kanske?
Normal Replay: Vet inte riktigt. Ligger väl runt 10M kanske?
Övrigt: Finns MASSOR med extrabollar att håva in. I högerrampen efter ca 10 och 30 träffar, efter lyckad tändning av ögonen i Spider, efter klarad Scared Stiff, efter klarad Spider Web, vid ca 10x bonus, efter klarad Leapers (bara första gången)
Försök se till att ALLTID ha SH tänt (det tänds efter en högerramp).
Har säkert missat något, men detta kanske hjälper lite?
Lycka till! /MCR
«
Senast ändrad: december 17, 2003, 08:12:55 av MCR
»
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2225
Stad: Stockholm
Spelguider?
Svar #40 skrivet:
december 17, 2003, 07:27:45
Kan väl slänga in en Indianaguide också.
INDIANA JONES
Skill shot: Inget. Tänd lamporna i Indy bara för bonusX
Svåraste skott: Jackpotrampen
Lättaste skott: Drop targets i mitten?
Riskfyllda skott: Captive ball kan ge obehagliga returer ibland.
EB-taktik: De enklaste är Ravenbar (mode) och 8X bonus.
Bästa Mode: Svårt. Nästan alla modes kan ge bra poäng. Jag röstar för Ravenbar och Minecart.
Sämsta Mode: Three challenges
Bra att veta: Om man har läget kan det vara klokt att starta Monkeybrains, Tankchase, Streets of Cairo eller Ropebridge precis innan man tar ut första multibollen. På den (och bara den) har man ballsave. Släpp ut bollarna med flit och inkassera lite gratis modepoäng i looparna.
Här fastnar kulan: Kan lägga sig framför captive ball. Inget större bekymmer dock.
Vanliga fel: Path of Adventure brukar luta underligt så det inte går att bara åka rakt vänster eller raka vägen höger utan att trilla ner i översta pit-hålet.
Bra score: Över miljarden?
Normal Replay: 300M
Övrigt: Förutom ovan nämnda extrabollar finns även en om man klarar Ropebridge, i Path of Adventure (varannan gång liksom. Först extraboll, sedan Pit, sedan extrabollschans igen osv), slumpextraboll i Hand of Fate.
Ravenbar är lättast att klara om man kastar sig in i ett hörn direkt och försöker hålla sig där. Då tittar det inte fram gubbar på andra sidan skärmen.
Superjackpot tänds efter tre klarade jackpots. Har du tänt den, men inte tagit den, får du börja nästa multi med tänd Superjackpot.
Man byter modes genom att åka ramper.
Tilta inte!
/MCR
«
Senast ändrad: december 17, 2003, 08:06:09 av MCR
»
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2225
Stad: Stockholm
Spelguider?
Svar #41 skrivet:
december 17, 2003, 08:05:46
TWILIGHT ZONE
TZ lämpar sig egentligen rätt illa för en snabbguide, då det finns mycket grejer att förklara, men...
Skill Shot: Skjuta ut lagom hårt för 10M. Jag tycker dock riskerna(eftersom bollen kastas ut till bumprarna) är för stora, och brukar numera strunta i Skill Shotet
Svåraste Skott: Dead End och på vissa exemplar Pianot
Lättaste Skott: Clocktarget kanske.
EBtaktik: Den man når först är väl i regel Robotextraboll 1, efter ca 10-12 robotar. (Robotar delas ut i vänsterrampen och i lockhålet)Se nedan för alla andra EB.
Bästa Mode: Jag gillar Fast Lock. Kan ge finfina poäng om man håller kulorna varma.
Sämsta mode: 10M
Bra att veta: Ämne för en hel uppsats egentligen. Jag brukar spela enligt Addamsprincipen "stol-ramp-stol-ramp". Alltså, satsa på att starta modes i Pianot (det mode som lyser för stunden) eller i Slotmachine (slumpar fram mode). Sedan går jag i regel inte på modet, utan tänder om hålen (via vänster- eller högerramp), och plockar ut ett nytt mode. Allt för att komma till Lost in the Zone.
Här kan kulan fastna: ?
Vanliga fel: Att kulan inte avdelas till Battle the Power som den skall. Att autoplungern inte orkar skjuta tillbaka bollarna till Gumball efter LITZ.
Bra Score: 1B+
Normal Replay. ca 343M
Övrigt: Finns högvis med extrabollar. En del dock sådana man måste ta på samma kula, eller så släcks de. 1) Efter ca 10-12 robotar (ligger kvar) 2) Efter ca 45 Robotar (ligger kvar)3) Efter 3 Dead Ends (försvinner) 4) Efter att ha matat upp Spiralen till max (försvinner) 4) Ett av "moden". Denna måste man dock ta innan man tar någon annan extraboll. Annars tänds EBModelampan och chansen är försutten 5) På superskillshot (försvinner) 6) I vänster outlane. Tänds antingen som resultat av Superskillshot, eller från Camera.(försvinner)
För att tända om Pianot är det alltså en vänsterramp, och för att tända om Slotmachine en högerramp. Slot tänds också någon sekund när bollen rullar genom ena vänstra inlane.
Lockarna tänds efter en vänster-och en högerramp. Plocka inte ut "vanliga" multibollen förrän du lockat två bollar. Annars ligger jackpotten på klena 15M. Pianojackpotten tänder man om i Camera.
Powerballjackpotten kan man ibland lura till sig genom att skjuta in kulan i Dead End eller Camera , medan man har en kula uppe i Power. Den jackpotten tänder man om i vänsterrampen.
När man har Battle the Power tycker jag man rätt ofta kan sänka skottet direkt på volley, genom att trycka på högern när kulan är precis lite under högra magneten. Kristallklart va? =) Sänker du Powern får du (förutom poäng) det mode som för stunden är tänt.
Collect Bonus (I Camera) KAN vara en furstlig belöning, om man haft några Powerballs och lite Clocks och annat.
Man kan tydligen trimma LITZ genom att tända "rätt" mode precis innan man drar igång den. Vet dock inte vilket/vilka det är. KGB?
Finns som sagt mycket att tillägga om TZ, men detta skall ju vara en snabbguide. Kommentera gärna ev felaktigheter.
/MCR
«
Senast ändrad: december 17, 2003, 08:08:27 av MCR
»
GGG
Sr. Member
Antal inlägg:
396
Stad: Stockholm
Spelguider?
Svar #42 skrivet:
december 17, 2003, 10:58:17
Det här var ju en rolig tråd som jag missat hittills. Som självutnämnd, allvetande DM-expert presenterar jag:
Spelets namn: DEMOLITION MAN
Skill Shot: Sidorampen för 5, 10, 15 M etc. Ger också en combo, men ingen combopoäng! Bättre än skill shot är att sänka kulan i underground (ffa före första MB), då den serveras på högerflippern för ett Quick Freeze-skott.
Svåraste shot: Vänstra loopen, dels är den svår att träffa, dels fastnar kulan inte alltid i scoopen, vilket behövs för att starta MB och plocka EB. Retina Scan är svår att ta på kommando, men inte alls lika viktig för spelet. Kombinationen höger loop - side ramp är svår men bra att behärska om man vill samla combos. Kan dessutom upprepas gång på gång eftersom kulan serveras på vänsterflippern vilket ger tre combos per "varv".
Lättaste shot: Centre ramp. Kan tas från båda flipprarna.
Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): halva ramper (vänstern har t.o.m. egen ljudeffekt "oh, no"), Car crash under MB (ingen automagisk ball save)
Extraboll-taktik: Plocka combos. Första EB mellan 8 och 12 st, andra vid 50. EB tänds också vid 5x bonus (första gången) och tre Retina Scan samt slumpvis i Computer. Alla EB hänger kvar efter drain.
Bästa mode: AcMag är kul, exploderande kossa efter åtta centre ramps. Capture Simon är bra om man vill ha bollen upplagd för Quick Freeze, Lock Freeze är dock den man ska välja om fler än en kula behöver frysas - bra MB är A och O för bra poäng på DM.
Sämsta mode: Super Jets - inte så mycket poäng och inte så kul. Prison Break är rätt värdo, men lägger upp kulan för ett direktskott underground - skall användas som sista mode som tänder Demolition Time i underground-hålet.
Strategi: Flippra med triggerknapparna, så är det lätt att komma åt tumknapparna som ger extrapoäng och hjälp under modes och MB (se annan länk), dessutom ger det mer poäng i form av trigger combos. Bonusen växer lätt en bra omgång, så BonusX kan bli mycket attraktivt. Spela modes enligt punkterna ovan. Håll koll på computer award (tänds var 10:e combo), så du inte bränner "maximize freezes" när MB redan är tänd t.ex. Som tidigare nämnts: de stora poängen i DM ligger i multibollarna och då framför allt den fjärde, Cryo-prison MB. Wizard mode Demolition Time kräver alla Claw "modes" och kan ge feta poäng (uppåt 1B) - se till att alltid ha så många bollar i spel som möjligt, för varje ny boll ges dessutom en kort ball save.
Sammanfattning: Samla combos, spela multiboll, tilta inte.
Här kan bollen fastna: Två snabba kulor i Retina Scan under MB kan låsa varandra (har hänt mig en gång).
Vanliga fel: Bollen fastnar inte i hålet efter vänsterloopen, eller orkar inte runt till övre flippern från plungern. Inte _så_ vanliga tackolov.
Bra score: över 1B
Normal Replay: ca 600M
Guideförfattare: GGG
EDIT: Bytte rubrik från "Bra att veta" till "Strategi" och utökade detta stycke lite.
«
Senast ändrad: december 18, 2003, 09:44:15 av GGG
»
Gustav GillberG
+46 709826701
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Spelguider?
Svar #43 skrivet:
december 17, 2003, 13:37:39
Tackar tackar för utmärkta guider!
Dom som känner sig manade får gärna göra guider till:
MM
MB
T3
TSPP
STTNG
CFTBL
(eller eget val såklart!)
Don-Martin
Full Member
Antal inlägg:
121
Stad: Kumla
Spelguider?
Svar #44 skrivet:
december 18, 2003, 02:26:13
Tänkte försöka mig på en liten snabbguide till CORVETTE (bally -94)
(är det något ni tycker jag har glömt så säg till)
Skilshot: En av Lamporna i LT-5 Lyser (flyttar den med flipprarna) ger 5M och ökar med 5M varje gång den tas.
Super skillshot: 10 eller 15M beroende på vilken ramp du tar (ökar med 5M)
Svåraste skottet: Raucous targeten.
Lättaste skottet: Pit in lätt att träffa med båda flipprarna.
Att försöka tända kickbacken är riskfyllt.
EB fås antigen genom 8x bonus eller samla tändstift. och när du har samlat ihop alla 10 bilar.
Bästa Modet: Drag Race. (gasa med V-flippren och växla med H-flipprern och kolla på varvräknaren på displayen :-D )
Sämsta Mode : Turbo Boost
Bra att veta: Du kan få bra poäng genom att samla racingbanor, till slut så får du 99M för varje bana. mycket har med motorn att göra.
Här fastnar kulan: Crossed Flags Dragway
Vanligt fel: Motorn strular pga glappkontakt.
Bra score: 2-3 Miljarder ?
Normal Replay : 850M (fabrik setting)
Multi Bollar: Lås 3 Kulor i Motorn för en 3 kulors MB, Pit in Hurry up ger en 2 kulors MB, Vin över datorn vid drag race för en 2 kulors MB, Klara "Catch Me If You Can" för en 2 kulors MB och sist samla ihop alla 10 Corvetter för en 4 Kulors MB
(väldigt snygga animationer av corvetterna på skärmen)
/Kenneth
«
Senast ändrad: december 18, 2003, 02:47:54 av Don-Martin
»
Skriv ut
Sidor:
1
2
3
4
5
...
8
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Spelguider?
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?