Frispel

sedan 2001

Spelguider?

LDK · 116 · 22534

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
I framtida snabbguider kanske man kan tänka sig att ha en punkt som heter strategi? Det är väl egentligen det man framför allt vill veta om man ställs inför ett helt nytt spel?
Vad skall jag gå på?


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
MCR: Strategitips passar väl in under rubriken Bra att veta? Så tolkade jag det iaf, men jag håller med om att det kan förtjäna en egen rubrik. EDITar min DM-guide inom kort.
Gustav GillberG
+46 709826701


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Strategitips passar väl in under rubriken Bra att veta? Så tolkade jag det iaf, men jag håller med om att det kan förtjäna en egen rubrik.
Det var så jag tänkte från början, men precis som MCR och GGG säger så skulle det sitta fint med en egen rubrik till strategier...vi får försöka komplettera tidigare guider.:-)


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
Jaha, har bara ett spel så.... OBS! tips och kompletteringar mer än välkommna.

Spelets namn:
NBA Fastbreak

Skill Shot:
Million Dollar Shot, startar om man drainar i höger outlane på sista bollen. Spelet skjuter upp kulan och man skall innan klockan räknat ned sätta bollen i korgen via center ramp. Missar man är spelet slut. Taktiken är att fånga kulan på en flipper, låta bollen stanna, andas in och skjuta mitt i, finns oftast ingen tid att göra ett andra försök.

Svåraste shot:
Njae, inget särskilt. Skulle kanske vara att skjuta mittrampen under multiboll när kulorna susar omkring i mitten av spelplanen

Lättaste shot:
Alla sex är rätt lika, och lätta.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):
Centerrampen om man skjuter en boll i flykten och bollen kommer ned igen, SDTM-risk!

Extraboll-taktik:
1. Stava SHOOT, gör om det en gång till när du startat SHOOT Around Multiboll. Lätt!

2. Sätt 12 Free Throw i center ramp. Lätt!

3. Skjut left loop (Hoops) 24 ggr under "Hoop-moderna", Svårt för mig!

Bästa mode:
Throphy multiball, ditt lag och spelets lag sätter bollar för att försöka vinna matchen under dom sista 24 "sek", om man vinner får man en mästerskapsring vilket ochså är målet med spelet.

Sämsta mode:
Alla "Hoops-moderna"

Strategi:
Det lönar sig att fånga bollen, sikta och skjuta. Det tar dock tid och blir lätt tråkigt för som andra spelarna.

Bra att veta:
Det finns ett påskägg, Midnight Madness i spelet. Spela runt midnatt och det blir lite "muande".

Det finns 29 olika lag att sätta highscore för. Den som senast tog en ring är MVP, Most Valuable Player.

Under Pizza-moden kan man använda flipperknapparna i stället för Shoot-knappen för att aktivera flippern i bakboxen

Här kan bollen fastna:
I rännan mot höger inlane, precis där kulan skjuts upp från plungern. Hittas inte av bollsökningen. Kan vara ett ypperligt ställe att parkera en boll under multiboll ;-)

Sätt inte alla tre bollarna (multiboll) i korgen samtidigt, då kan det bli stockning och glaset måste av.

Vanliga fel:
?

Bra score:
200 poäng

Normal Replay:
100 poäng

Guideförfattare: Sven Westerlund


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Håller på att sammanställa de guider vi har hitills (någon som vill göra en LOTR-guide?:-)). Passade på att göra en egen guide till White Water (jag kopierade Flippys! :-D):

WHITE WATER

Skill Shot: "Plunga" kulan till övre spelplanen och skjut i den stora Insanity Falls-rampen för att få 1M. Ökar i värde med +1M för varje skillshot. Peanuts egentligen...

Svåraste shot: Boomerang Bend, loopen där man måste skjuta mellan bumprarna. Vinkeln du måste träffa inom är extremt tight!

Lättaste shot: Bigfoot Bluff och Disaster Drop-ramperna. Dom här ska du kunna ta i sömnen…

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):
- No Way Out-gången. Om du träffar kanterna dräller kulan tillbaka mot SDTM-området.
- EB-tavlan sitter också fint för en drain ifall du missar, tyvärr även riskfyllt när man träffar!.

Extraboll-taktik: Beror på exemplar. Efter ett visst antal Disaster Drops tänds EB. Men antalet Disaster Drops som krävs flexar beroende på hur bra tidigare spelomgångar varit. Om antalet överstiger 10-12 ramper lönar det sig att gå för Boulder-EBn istället. Å andra sidan är Boulder-EBn nästan lite slentrian att ta…

Att plocka en tänd extraboll är ett äventyr för sig. Extrabolltavlan sitter knepigt till! Ett av de bästa alternativen för att träffa detta target är att fånga kulan på höger flipper och sedan göra en liten ”tap” för att få kulan att rulla ut en bit på flippern och därifrån backhanda kulan.

Bästa mode: Wet Willy´s (mini-wizmode) eller 5x Playfield. Att kombinera multibollen med 5x Playfield kan ge duktigt med poäng.

Sämsta mode: Man Overboard. Brrr! En hiskelig Hurry-Up som blockerar nästan allt annat bara för att man ska jaga efter fjuttiga poäng.

Bra att veta: Detta spel har TAF-ballsave, dvs så snart du plockat någon form av poäng på kulan försvinner ballsave. Och du…glöm ballsave under multiboll!

När du försöker tända locks kan det vara idé att inte skjuta direkt på lock-targets då det kan ge läskiga returer. Gå istället för rampen närmast och låt kulan snudda aktuellt lock-target.

När multibollen inleds skjuts alla tre kulor upp på övre spelplanen där du får ett första försök att scora jackpots i Insanity Falls-rampen. Sätter du två av dessa tre kulor blir det double-jackpots under resten av MB:n, sätter du tre blir det triple-jackpots.

Whirlpool Challenge är en tvåbollars MB som kan bli VÄLDIGT lukrativ om du kan hålla igång den. Det beror på att jackpots ökar för varje gång man plockar dom. Hur länge du kan hålla igång denna beror väldigt mycket på hur snäll Lost Mine-kickout är, eftersom kulorna spottas ut därifrån efter varje jackpot.

BigFoot HotFoot kan med fördel kombineras med 5x Playfield. Om du lyckas tajma det rätt, och spela bra, kan du dra hem 6-7 jackpottar á 50M.

Ibland vill man ta en speciell gul pil (kallas hazards) men har svårt att träffa den (exempelvis om den finns i Boomerang Bend). Då har man några olika alternativ till att träffa själva skottet: 1) Skjut Disaster Drop som med jämna mellanrum delar ut hazards. 2) Om Bounceback är tänd och du tänder den igen får du en hazard istället. 3) Plocka Advance Raft-bouldern.

Vacation Jackpot är kul, men kanske inte så lukrativt i sig självt. Däremot är multibollen som följer en potentiell poängmaskin, men då måste du se till att få dubbel- eller trippel-jackpots och sedan hålla igång multibollen ett tag. Alltså, att ta en Vacation Jackpot innebär inte att du har håvat in alla poäng, det är tvärtom startsignalen för dig att skärpa till ditt spel!

Här kan bollen fastna: ?

Vanliga fel: Trasiga opto-switchar i Whirlpool, Lost Mine m.m.

Bra score: Över 900M

Normal Replay: Vet inte så noga. Kanske runt 200M

Guideförfattare: David ”LDK” Kjellberg


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Har jag skrivit en sådan? *ASG*
Det var ju på den tiden jag inte visste vad skillshot var som ni kanske ser :-P

/Flippy
« Senast ändrad: januari 19, 2004, 19:52:18 av borttagen »


gorgar 1

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Hjälp!Ska det va så här?Jag fattar inget!Skillshot hit skillshot dit.Tråden var jätte intressant.Men för oss med spel från 70-talet ,så är alla era ord egyptiska hiroglyfer för en oinvigd.Kanske en ordlista hade varit på sin plats.Ja ja!Kalla mig gärna gammelfarfar.Men du tar aldrig mig på Gorgar 79.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Prövat att kolla här? ;-)

/Flippy
« Senast ändrad: januari 19, 2004, 21:32:35 av borttagen »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ingen vänlig själ som vill /kan slänga ihop snabbguider till I500 och Star Trek? Gärna före lördag! :-)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jadu Mats...för I500 fanns det ju redan en :-) Tyvärr var den väldigt dålig...och tyvärr var det jag som skrev den... :-o

Det här blir ju återigen rätt lustigt...Mats som scorat över 6Mdr på I500 frågar efter en snabbguide.:-) Sen får han ett svar från en kille som inte ens breakat miljarden...:-D

Förvisso lirade jag I500 mycket under en period och minns därför en hel del smågrejjer. Men guiden är trots allt inte riktad till Mats, utan till någon som inte har lirat I500 mer än ett fåtal gånger och som vill ha lite speltips (men Mats kanske kan hitta något som han glömt bort...).

Här kommer alltså den uppdaterade I500-guiden:

----------------
Indianapolis 500
----------------

Skill Shot:
Vänster ramp ger 5M, 6M, 7M osv. Man kan även skjuta höger ramp inom en viss tidsgräns och starta Go for the Pole, men jag tror knappast att det är värt att gå för.

Svåraste shot:
Höger ramp och vänster loop. Höger ramp liknar samma ramp på SS, fast känns svårare. På vissa ex kan det även vara svårt att träffa turbon (från övre flippern).

Lättaste shot:
Bakre poppern (Green Flag Award)

Riskfyllda shots (stor risk för drain om man missar):
Höger och vänster ramp kan ge stygga returer SDTM om kulan inte orkar hela rampen. Missar du vänster loop resulterar det ofta i jobbiga bollbanor.

XB-taktik:
Något riskfyllt att lyckas skjuta höger ramp tillräckligt många gånger (ca5-8ggr) för att tända extrabollen. Däremot kan man få extraboll som Change Setup (en semi-slumpvis award där man under tidspress bläddrar bland olika alternativ).

Bästa mode:
Multiboll! (gärna med 3x-scoringmode samtidigt) samt Wrong Turn (som kan ge riktigt feta bonusar).

Notera att man kan ändra tänt mode genom att få "Advance Speedway" (Modes=Speedways) i högerrampen efter vissa bestämda antal rampskott. Tänd nästa mode med vänster loop, och plocka tänt mode med höger loop. Man kan även starta modes från Green Flag Award i bakre koppen.

Vill även flagga (ha...ha!) för att det helt klart kan vara värt att gå för Victory Lap. Victory Lap kan tändas i den bakre koppen på fyra olika sätt, 1) Light-Up targets (Wave 6...fråga mig inte...), 2) starta alla modes inkl Checkered Flag, 3) 200 laps eller 4) ta sig upp till förstaplatsen. Laps plockar man på i princip alla träffade loopar, ramper etc. För att plocka placeringar ska man skjuta vänster loop, först för att tända "Pass", sen för att ta "Pass". OBS! Enligt uppgift kan man "stacka" tända Victory laps och sen plocka ut allihop samtidigt, vilket ska ge betydligt högre belöning (Beroende på ROM-version: 1 VL ger 200M, 2 VL ger 500M osv...detta har jag  dock inte verifierat personligen)

Sämsta mode:
Kommer inte på något just nu. Kanske "Super Jets" eller "Super Lite-Ups". Många modes ger ganska mesiga poäng faktiskt.

Bra att veta:
Lock tänds i vänster loop, varefter kulan kommer runt till övre flippern och om du är snabb kan du locka kulan i turbon direkt. Denna kombo ger 10M, 12M, 14M osv.

Multibollen startas efter två lockade kulor. När multibollen startar, låt de två kulor som skjuts ut från Turbon rinna (deliberate drain). På så vis kan du i lugn och ro koncentrera dig på den kula som skjuts ut från plungern för att ta den första jackpoten via vänster ramp. De två första kulorna kommer tillbaka från ballsave.

Under den vanliga multibollen är det alltid bra att skjuta turbon, det ökar base value på vanliga jackpots och tre lockade kulor ger Super Jackpot. Vanliga jackpots plockas i ramperna.

Det finns två olika tvåbollars multibollar, Pit Stop Multiball (Today today today!!!) och Turbo Boost Multiball. Den som brukar vara mest lönsam är Turbo Boost Multiball (som man endast kan få som ett mode). Där boostar man jackpot i vänster ramp och plockar jackpots i turbon.

Poäng från modes ges ofta först under bonus-count. Om du haft en lyckosam Wrong Turn (eller annat mode) vill du INTE tilta!

Här kan bollen fastna:
Pit Stop-hållaren (det dolda lilla hållet till vänster om bumprarna).

Vanliga fel:
Vet ej.

Bra score:
Allt över 500 miljoner.

Normal Replay:
200-400 miljoner.


Guideförfattare: David Kjellberg
« Senast ändrad: februari 26, 2004, 01:41:01 av LDK »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LDK: Tack! Jag spelade det bara ett par gånger i somras innan det gick sönder (är fortfarande trasigt tror jag). Star Trek har jag däremot inte lirat sedan det stod på Flipperkonditoriet för ca 10 år sedan.

EDIT: Jag tyckte jag hade läst igenom hela tråden för att se att det inte redan fanns guider. Inte tillräckligt noga tydligen...
« Senast ändrad: februari 25, 2004, 22:05:38 av MCR »


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Lite snabbt snickesnack om TNG följer:

Höger loop tänder och låser bollar. Lås tre bollar för multiboll. Det går även att låsa bollar i sidorampen och Neutral Zone, men det enklaste skottet är ändå högerloopen som garanterat alltid funkar.

Vid start av multiboll matas en kula till vänster kanon. Se till att pricka Start Mode hålet! Om du träffar får du ett försök på en 2X och därefter en 3X. Varje träff ökar jackpotvärdet med 10M! Missar du en gång börjar själva multibollen. Träffarna här kan vara mycket viktiga... om du sätter alla tre, är din 3X jackpot värd 90M mer rätt av!

Under multiboll, skjut Start Mode hålet för 1X, 2X och 3X jackpottar (i den ordningen). Eftersom skurkborgarna (eh, inget politiskt menat) skjuter på enterprise så går skölden ner. Detta meddelas väl via tal. "Shields at 50%" osv. Skjut vänster loop och därmed spinnern för att öka sköldarna. Om sköldarna går ner till 0% släcks jackpotten och du måste skjuta vänster loop för att kunna plocka jackpots igen.

Bumprarna ökar alltid jackpotvärdet, även när du inte har multiboll igång.

Jag är inte helt säker på hur TNG funkar i tournament mode. I vanligt läge kan man välja "lock ball" två gånger på skillshot (egentligen ingen skill, utan bara ett direkt val), därefter får man "light holodeck". I tournament mode *tror* jag att man istället för "lock ball" får bonus x. Om så inte är fallet, rekommenderar jag att ta lock ball. TNG är ett så hemskt elakt spel att åtminstone jag under tävling skulle satsa på en fegisstrategi - dvs, starta åtminstone en multiboll.

Holodeck är bra att ha kläm på också. Detta tänder man via högerrampen (3 träffar för första, därefter var sjätte träff tror jag), och startar via högerloopen (lockskottet). Du får välja mellan 25M och "Shuttle Simulation". Välj Shuttle Simulation för bövelen, och styr L-L-R-R-L-L-R-L-L-L. Pass opp för minorna! Om du klarar det får du också en artifakt (se nedan). När du tänder Holodeck via högerrampen står det på DMD:n något i stil med "Holodeck X ready" där X kan vara 1, 2, 3 eller 4. Om det står 3, tryck av laserpikadollen tre gånger för ett secret mania.

Så finns det ju modes också. Om du klarar ett mode får du (minst) en artifakt. När du klarat samtliga modes tänds Final Frontier (samma modestarthål). Du får direkt 1B för varje fyrtal av artifakter (8 artifakter = 2B) på nyare mjukvara, eller enbart 1B för fyra eller fler artifakter på äldre mjukvara. Dessutom får man 100M per artifakt vill jag minnas. Själva Final Frontier är en sexbollars multiboll, där alla skott är tända för 25M * antalet artifakter, med ett maxtak på antingen 100M eller 250M beroende på mjukvara. Det finns inget mål förutom att mata skott så länge man orkar.

Snabb guide till modesen:

Time Rift - ignorera, det gör jag iaf :)

Worm Hole - skjut sidorampen

Search the Galaxy - Mittenrampen, högerrampen och sidorampen är tända från början. Skjut dom i vilken ordning som helst för att klara modet och få en artifakt. Skjut dom i ordningen spelet säger (mittenramp, högerramp, vänsterramp *plus* Neutral Zone) för två artifakter.

Battle Simulation - skjut växelvis från vänster kanon in i Start Mode och höger kanon in i Neutral Zone.

Q's challenge - skjut tända skott för 10M, 20M, 30M... upp till 100M per skott. Skotten timar ut efter ett tag om du inte plockar dom. Varje gång du plockar ett skott tänds ett nytt. Skjut Q-tavlan för att tända ännu ett skott. Om du kan, starta Q tillsammans med multiboll - skotten verkar inte time:a ut, har lyckats ta 3B från Q på så vis!

Rescue - 50 switchträffar på 30 sekunder. Vänsterloopen är bra pga spinnern! Skjut mitten- eller högerrampen för att avsluta när du fått 50 träffar.

Asteroid - En countdown börjar på 20M, skjut Start Mission för att låsa värdet. Alla skott tänds för det värdet.

Så finns det ju warp factors också. Vänsterloopen tänds för en warp när höger inlane aktiveras (t ex via ett skott i högerrampen). Skjut vänsterloopen för en warp factor. Om du direkt därefter skjuter sidorampen med överflippern (picard maneuver) får du en extra warp om du inte tidigare haft warp 9.

Vid vissa warp levels får man lite awards.. på warp 6 (eller 7?) får man super spinner, som ger en massa extra poäng på spinnern. Har för mig att super spinner tänds som en warp award, men aktiveras av höger inlane. Kommer inte ihåg exakt hur mycket spinnern blir värd (kanske 10M per varv? mycket är det iaf). Vill minnas att höger inlane reaktiverar super spinner om man tar den snabbt nog, så är man bra på picard maneuvers kan det bli en hiskelig massa poäng! Vid warp 9 börjar ett specialmode som i princip går ut på att skjuta vänsterloopen (och gärna sidorampen) för att gå upp i warp 9.9.

Eh, ja, det här följde väl inte någon speciell mall. Jag skyller på knarket. Hoppas det kan vara till nån hjälp iaf! Håller tummarna för att det var TNG du var ute efter och inte nåt av dom andra Star Trek spelen :D


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack och bock!! Jo visst var det STTNG jag menade. Behövde verkligen friska upp minnet av det inför lördagstävlingen. Multiboll it is then!


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Litet tillägg till KGBs ST:TNG-tips:
Vid normalspel (icke TM) tänds EB vid warp 8 första gången. Efterföljande warp 8 tror jag ger en artefact (eller 50M?). Fler extrabollar finns i betarampen (första runt 10, andra vid 50), video mode (shuttle simulation), maxad bonusX (lite osäker där, faktiskt) och som sjätte träff i Battle Simulation-modet.

Sen finns fler multibollar att hämta i Neutral Zone. I Ferengi MB matar man neutral zone för poäng och add-a-ball. Cardassian MB brukar ta slut innan den börjar, så jag vet inte vad den går ut på :-)

Strategitips: Jag brukar välja warp 4 vid plungern för att få hjälp till maximum acceleration (vid warp 9). Vill man lira MB passar väl Lock Ball bra och ligger Final Frontier inom räckhåll är nog Start Mode bäst. Se till att hålla kickbacken tänd och (som tidigare nämnts) försök starta Q före MB.

Kastar ut en fråga: vad är det som roterar tänt mode? Slingshots?

Kuriosa: via Command Descision kan man spela samma mode flera gånger före Final Frontier. Kan vara bra att veta om man behöver den fjärde/åttonde/tolfte etc artifakten?
Gustav GillberG
+46 709826701


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Återuppväcker denna gamla tråd. Känn er fria att bidra med eran egen spelguide. Spelar ingen roll om det finns en guide sen tidigare.

Jag tänkte nu bidra med en gammal goding: T2
Dags att sälja detta enkla men ack så sköna lir, och då tänkte jag att det kunde vara på sin plats att skriva en snabbguide innan Arnold lämnar min bostad.

-------------------------------------------
Spelets namn:
Terminator 2 – The Judgment Day

Skill Shot: Fem skillshot-targets, men bara ett utav dom är tänt samtidigt vilket indikeras av respektive lampa. Lampan rör sig upp och ned, första gången väldigt sakta, senare med en betydligt snabbare hastighet. Kulan från pistolplungern träffar vanligtvis tredje eller fjärde tavlan nedifrån. Det är inte så svårt att lära sig även den snabbaste varianten av skill shot. Första skill shot ger 1M och därefter ger dom ytterligare 1M för varje nivå (dvs 2M, 3M, 4M osv).

Svåraste shot: Höger loop (smaaalt)

Lättaste shot: Vänster ramp (mkt förlåtande rampkonstruktion med stor ”sweetspot”)

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Skallen, 3-targetbank och till viss del höger ramp som kan ge elaka returer.

Extraboll-taktik: Snabbaste sättet för extraboll har jag lärt mig av FEZ. Direkt när du börjar en ny omgång, skjut skallen, vilket tänder Database (som ger en slumpad belöning om man lyckas ta den). Skjut Database innan du går vidare med ngt annat. I 60-80% av dessa tillfällen ger Database en extraboll rakt av!! (Dwight Sullivan Random Generator-tm) Detta är dock beroende på hur många extrabollar som tagits på senare tid. I övrigt är det bonusX=6 eller 8 som tänder EB, samt att en av belöningarna i vänsterloopen är en EB.

Bästa mode: Finns inte mycket till modes. Multibollen är oslagbart mest intressant. Men Payback-time kan vara kul att få igång samtidigt som multin.

Sämsta mode: Hurry-Up. Egentligen inget dåligt mode, men ganska fjuttiga poäng (börjar på 15M) för ett ganska svårt och stressande skott. Ignorera.

Bra att veta: Nyckelordet är SUPER JACKPOT.

Multibollen går ut på att låsa upp kulorna. Lås alla tre kulor och du får skjuta med kanonen för 3x Jackpot (vanligtvis mellan 15-20M). Lås två kulor (en har runnit, en i skallen och en i database eller övre locken) och du skjuter med kanonen för 2x Jackpot. Lyckas du med att ta en 3x eller 2x Jackpot är det dags att träffa skallen två ggr igen (en gång för att få ner drop target och en gång för att låsa en kula där) och då får du skjuta med kanonen på ”moving target” för en Super Jackpot värd 50M (fantastiskt och obalanserat mycket poäng jämfört med allt annat). Så länge du håller igång multibollen kan du upprepa Super Jackpoten hur många ggr som helst. Svårigheten är att övriga kulor på spelplanen inte kan lockas och du måste försöka kontrollera dom samtidigt som du försöker ladda och träffa med kanonen.

Tricket för att förhållandevis enkelt ta Super Jackpoten är att hålla kulor med ena flippern och skjuta skallen från den andra. Det går att skjuta skallen från båda flipprarna om spelet är korrekt inställt, men jag föredrar ändå att göra det från högerflippern. När man sen har laddat kanonen kan man i lugn och ro sikta in sig. Det kan tyckas svårt att träffa det rörliga målet men ”tyvärr” kan man lära sig en viss systematik. På mitt exemplar ska man invänta ljusets andra svep nedåt. När den andra lampan nedifrån tänds brukar vara rätt tid att skjuta. Detta skiljer sig kanske ngt mellan olika exemplar, men det går med största sannolikhet att lära sig systematiken på alla väl fungerande exemplar.

Så strategin på T2 är solklar: Gå för Super Jackpot…om och om igen. Och fyll upp med extrabollar, det finns massor. Framför allt bonusX-extrabollen.

Multibollen blir svårare och svårare att starta för varje gång, men kan man bara lära sig att träffa skallen samt att få en hög träffprocent med kanonen är det inte speciellt krångligt (möjligtvist enformigt). Framåt 5-6:e multibollen börjar själva startandet av multibollen ge ganska hyfsade poäng (kanonskotten man skjuter för att starta multibollen kan uppnå värden runt 2-3M per target verkar det som)

En sak som kan vara bra att veta är att spelet är ganska buggigt, framför allt vad gäller multibollen. Den mest irriterande buggen är att om du skjuter in kulan i skallen för fort efter att du startat multibollen (inom ngn sekund eller två) så kommer spelet bli förvirrat och låter dig direkt skjuta med kanonen för att starta NÄSTA multiboll. Det här kan göra en ganska lack när man är inne på exemeplvis sin 7:e multiboll och proceduren för att starta en ny multi är ganska omständig.

En bra taktik kan vara att locka två kulor (varav en i skallen) under multin och sedan använda den tredje för att skjuta på 3-targetbank. Denna tänder de ganska trevliga belöningarna som finns att hämta i vänster loop (eller snarare i den övre lock:en eftersom skottet måste gå hela vägen upp dit).

Fick lära mig av JOE (via FEZ) att man kan bli av med Bonus Held om man tiltar spelet precis när bonuscount inleds. Detta är användbart då man fått upp bonusX så pass högt att man fått en extraboll på den aktuella kulan. Med Bonus Held blir man förhindrad att göra om samma sak på följande kula, men genom att tilta bort Bonus Held har man möjligheten att ta bonusX-extrabollen på varje kula. Man förlorar lite bonus (max 10M), men det bara småpotatis jämfört med chansen till ytterligare en extraboll. På detta vis hamnar T2 självklart i kategorin ”potentiella evighetsspel”.

En annan bra sak att ha i bakhuvudet under multiboll är att låta några skott riktas ut mot den högra 3-targetbanken för att tända om Kickback ifall den inte skulle vara aktiverad. Outlanes är ganska elaka på T2 och kickback är därför din vän på vänstersidan. Höger outlane är mycket elak ibland, men kan tuktas ngt med nudging.

Här kan bollen fastna: Ibland lägger sig kulan bakom drop target utan att trilla ned i kanon-VUK:en, men det brukar bara vara att vänta på ball search. Det går även att lyckas med att få in två kulor i kanon-VUK:en. Det är normalt sett inget problem, men om du har riktigt otur kan det innebära att kulorna låser fast varandra så att VUK:en inte orkar skjuta loss dom.

Vanliga fel: Skallen/drop target?

Bra score: Över 150M är väl bra, men om du vill vara riktigt nöjd och om du kommer underfund med Superjackpoten är det scorer över 300M som gäller.

Normal Replay: Osäker. 50-100M på ett väl fungerande spel skulle jag tro.

Guideförfattare: David ”LDK” Kjellberg
« Senast ändrad: januari 16, 2005, 16:58:15 av LDK »


Tags: