Frispel

sedan 2001

Spelguider?

LDK · 116 · 22801

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nu kanske det här blir lite offtopic, men samtidigt inte...
Jag har på sista tiden funderat över hur man skulle kunna bygga en sajt med regelguider. Jag har en idé om att man skulle kunna göra ett system där man låter användarna bygga upp små skisser över spelen, och sedan på olika djupa nivåer förklara reglerna. Man kanske börjar med att bara peka ut de olika skotten, för att sedan gå in på vad man gör var, och ännu längre in i hierarkin komma fram till olika strategier och så. Tror nämligen att det skulle vara ett väldigt effektivt sätt att förklara regler om man kan kombinera texter med en mer visuell uppbyggnad. Och gör man på detta sätt kan man stegvis gå in och lära sig mer och mer. Man kan förstå grunderna i spelet utan att behöva gå in på djupet. Behöver man en ritktigt snabb överblick kan man alltså få det.
Jag inser dock att det här skulle vara ett enormt projekt, som förutom en massa bökig hantering rent databasmässigt också skulle kräva att man bland annat specialutvecklar någon sorts flipperbildeditor i java. Denna skulle fungera som så att man kan välja mellan olika små figurer (ramper, targetsar, koppar osv), och sedan placera ut dessa på en spelplan. Givetvis måste man också kunna skapa nya figurer, för spelspecifika  prylar. Dessa figurer ska så klart vara väldigt enkla och tydliga, helst bara i svartvitt.
Ska se om jag kan få till någon sorts skiss på vad jag menar.

Tänkte mest höra vad folk här tror om idén. Verkar det vettigt? Hur komplicerat skulle ett sådant projekt vara? Jag kan ju varken PHP eller Java...

Säg till mig om jag borde starta en egen tråd om det här :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Säg till mig om jag borde starta en egen tråd om det här
"Till mig"

Låter intressant, men ta som sagt upp det i en annan tråd. I denna tråd samlar vi just denna typ av spelguider. Tanken har väl varit att jag skulle sammanställa dessa ngn gång, men jag har smitit från uppgiften. Ska ordna detta inom en rimlig framtid.

Ju fler guider desto bättre. Så kom igen nu folk...det saknas en del guider:

MM
MB
CFTBL
CC
JY (Grandelius...nudge nudge!)
TOTAN (min gamla är rätt så naiv och jag var ganska okunnig om exempelvis 3xLL)
FT
JM
NGG
RS
m.fl.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Okej, jag lyder och startar en ny tråd :-)

Givetvis kan jag säkert knåpa ihop en liten guide för JY, men det finns säkert de som kan göra det bättre. Men jag kan ju alltid börja så får någon bättre spelare komplettera.
Återkommer med detta.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja, här är då en liten bättre-än-inget-guide till Junk Yard. Tyvärr får jag alltför sällan tilfälle att spela detta underbara spel, men det är för bra för att sakna en guide. Min guide är därför rätt osäker och ytlig. Så jag ber alla som har möjlighet att spela det lite mer regelbundet att komplettera/ändra det jag missat eller misuppfattat.



Spelets namn:
Junk Yard

Skill Shot:
En liten spinner som sitter vid plunger lane. För varje varv den snurrar bläddrar man genom en lista med olika ”belöningar”. Kan verka slumpigt vid första ögonkastet, men det går att lära sig kontrollera om man skjuter löst.

Svåraste shot:
Många skott är ganska svåra, men jag skulle nog säga att det svåraste är Sewer-hålet. Det är dock ett väldigt viktigt hål.

Lättaste shot:
Bakom kranen, när kranen är uppfälld.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):
De flesta brukar säga att det är rivningskulan, en dålig träff kan resultera i lite okontrollerade returer.

Extraboll-taktik:
Oj, inget jag direkt har så bra koll på, men ska man verkligen jobba på att få en extraboll är det nog samla skrot som gäller. Efter att ha samlat tre objekt (är det väl?) tänds extrabollen. Skrot behöver man ju ändå, så det är nog smartast att gå på.

Bästa mode:
Har väldigt dålig koll på det här med poängfördelningen. Om man räknar de tidiga moden (alltså inte slutmodet) tror jag att Mamushkan i Tidsmaskinen ligger bra till. Om man inte räknar videomodet förstås, lär man sig det ska det kunna ge närmast oändligt höga poäng sägs det.

Sämsta mode:
Ska man hålla sig borta från något är det kanske Air Tacitcal Kombat. Det går ut på att träffa kranen fem gånger. Man måste ju visserligen spela det, men gillar man inte kranen kan man ju låta tiden gå ut.

Bra att veta:
I AFM-videomodet i tidsmaskinen funkar startknappen på samma sätt som skjutknappen i AFM (rensar alltså på tefat en gång).
Håll koll på recycle. Det kan vara farligt att bara satsa på att tända dessa, men det är väldigt bra att ha. Om inte annat är det bra att veta att de finns, så man till exempel inte tiltar i onödan. Här kan säkert någon komplettera med fler tips.

Här kan bollen fastna:
Det enda (dock väldigt störiga) stället jag vet är om ”rampen” under spelplanen är sliten. Då kan det bildas en grop där den lägger sig. Är det riktigt illa kan det vara omöjligt att få loss den utan att tilta spelet.

Vanliga fel:
Det finns inte många ovanliga mekaniker som kan strula. Jag skulle säga att bollfällan ovan är det vanligaste och mest allvarliga fel som kan uppstå.

Bra score:
För mig är det över 30 miljoner. Säkert mer för andra :-)

Normal Replay:
Runt 15-20 miljoner

Guideförfattare:
Per Martinson
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Visste väl att jag kunde lita på dig Grandelius (a.k.a. Mr Junkyard)!!

Har bidragit med några tillägg nedan.


Citera
Lättaste shot:
Bakom kranen, när kranen är uppfälld.
Jag tror många skulle vilja säga emot dig här. Beror ju såklart på flipperinställningar, men mitt intryck är att det kan vara lite trixigt ibland.

Jag skulle klassa Magic Bus-rampen som hyfsat enkelt skott.


Citera
Extraboll-taktik:
Oj, inget jag direkt har så bra koll på, men ska man verkligen jobba på att få en extraboll är det nog samla skrot som gäller. Efter att ha samlat tre objekt (är det väl?) tänds extrabollen. Skrot behöver man ju ändå, så det är nog smartast att gå på.
Om jag minns rätt så är Junk-EBn en s.k. reflexing EB, dvs det beror på hur många extrabollar spelet delat ut på sistonde. Om många EBs delat ut tidgare kan det krävas fler än tre junk items för att tända denna EB. Kan förstås missminna mig...

Övriga EBs är nyckfulla och beror till stor del på slumpen. Kan erhållas genom "Skill Shot"(en bit in i en omgång), Window Shopping och Magic Bus.


Citera
Bästa mode:
Har väldigt dålig koll på det här med poängfördelningen. Om man räknar de tidiga moden (alltså inte slutmodet) tror jag att Mamushkan i Tidsmaskinen ligger bra till. Om man inte räknar videomodet förstås, lär man sig det ska det kunna ge närmast oändligt höga poäng sägs det.
Video Mode är den särklassige vinnaren, även om man inte når de senare nivåerna. (Mamushka har jag då aldrig lyckats dra hem mkt poäng på) Å så Outer Space då om man vill inkludera detta (kan väl ge uppåt 30M+ om man har fler än 20 Fireworks och sen vinner mot Bob).


Citera
Sämsta mode:
Ska man hålla sig borta från något är det kanske Air Tacitcal Kombat. Det går ut på att träffa kranen fem gånger. Man måste ju visserligen spela det, men gillar man inte kranen kan man ju låta tiden gå ut.
Håller faktiskt med om detta. Alldeles för riskfyllt att smacka på kranen. Gå för DOG/video mode istället som i detta läge med stor sannolikhet också ger Fireworks (precis som kranträffarna under ATC ger) om man klarar det.


Citera
Bra att veta:
I AFM-videomodet i tidsmaskinen funkar startknappen på samma sätt som skjutknappen i AFM (rensar alltså på tefat en gång).
Håll koll på recycle. Det kan vara farligt att bara satsa på att tända dessa, men det är väldigt bra att ha. Om inte annat är det bra att veta att de finns, så man till exempel inte tiltar i onödan. Här kan säkert någon komplettera med fler tips.
Under multibollarna (både den vanliga och Crane Multiball) struntar man inledningsvis i att gå för allt vad jackpottar heter. Gå istället uteslutande för att skjuta de blå sidotargets för att tända Recycle på båda outlanes. Det finns två bra anledningar till att göra detta: 1) Outlanes är bedrövligt elaka på JY. 2) Efter varje Recycle får man skjuta för ett nytt "Skill Shot" vilket kan ge nyttigheter som Junk eller Light EB.

Andra tillägg som jag tror kan vara på sin plats:
För dom som är duktiga finns det en tråkig men poänggivande strategi: Skjut DOG och spela videomode...om å om å om igen... Svårighetsgraden ökar inte efter tredje leveln, det gör däremot poängen man får för att klara det, rejält.

Modes tänds genom att du först samlar på dig Junk. För dom som vill spela spelet som det är tänkt ska man försöka samla Fireworks genom att spela igenom alla modes. Under slutuppdraget Outer Space "använder" man sina Fireworks för att försöka vinna över Bob.

Junk Items kan man få genom:
- Skill Shot
- Toilet- och Magic Bus-ramperna då dom är tända
- Klara en level i Videomode
- Slumpbelöning från Window Shopping(?) och Magic Bus.


Citera
Vanliga fel:
Det finns inte många ovanliga mekaniker som kan strula. Jag skulle säga att bollfällan ovan är det vanligaste och mest allvarliga fel som kan uppstå.
Ett väldigt vanligt fel är att spelet inte får stopp på kulan vid Magic Bus då denna är tänd. Ett annat vanligt fel är Toalett-switchen...vilket kan bli jobbigt under Outer Space eftersom det krävs att alla kulorna är på spelplanen när man träffar Toalett-rampen, annars funkar inte switch-kompensationen.

EDIT:
Kompensationen bygger på att ramp entry-switchen triggas och därefter ngn switch vid den vänstra kickouten (kylskåpet eller vad det nu är för ful låda). Då vet spelet att man klarat toalett-rampen även fast switchen i toaletten är trasig (am I actually writing this?). Men under Outer Space (och antagligen andra multibollar) kan inte spelet känna av om jag träffat toalett-rampen ifall jag samtidigt har kulor som autoplungat eller åkt ned i Sewern. Eftersom man måste ta alla "Yellow-arrow-shots" under en begränsad tid blir det väldigt svårt att klara Outer Space när spelet har detta fel.

Sådärja...nu har jag säkert lyckats förvirra både Grandelius och alla andra ännu mer än innan denna edit.
« Senast ändrad: januari 20, 2005, 17:30:39 av LDK »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ser man på! LDK har ju typ bättre koll på JY:s regler än jag själv! :-D Kan kanske bero på att du haft tre exemplar att träna på?
Citera
Ett väldigt vanligt fel är att spelet inte får stopp på kulan vid Magic Bus då denna är tänd. Ett annat vanligt fel är Toalett-switchen...vilket kan bli jobbigt under Outer Space eftersom det krävs att alla kulorna är på spelplanen när man träffar Toalett-rampen, annars funkar inte switch-kompensationen.

Det där med bussen hade jag glömt, men det är ju så sant. Det andra är jag inte säker på att jag förstod, men det stämmer säkert också. :-D
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Henkelibonk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag har några små tilläg på STTNG som kanske kan vara intressanta.

Warp 5 är guld värt eftersom den håller bonus multiplier. Att starta med warp 4 och sedan skynda sig att sätta yttligare ett skott i warp loopen är inte så dumt. På detta sätt kan man lättare arbeta sig fram till fina extrabollar vid maxad bonus.

På spelet jag har kört så var spinnern trasig vilket gjorde warp 9 ganska värdelös. Jag vet inte hur mycket poäng warp 9-modet ger normalt men däremot så blir man ju av med warp 4 som startalternativ på resten av kulorna. Inte bra ju! Kan vara läge att inte plocka warp 9 överhuvudtaget alltså.

Q-mode kan ge massor av poäng om man tajmar in en MB samtidigt. På det exemplar som jag har spelat (kanske är fixat på senare ROM?) så tajmar inte Q ut under MB vilket förstås bör utnyttjas.

Ett trix för att lättare fixa battle simulation är att sikta m h a skruvarna som fäster slingshotsen. Metallskenan ut från vänster kanon ska precis ha paserat över översta skruven (titta rakt uppifrån) när man skjuter. På högerkanonen så måste metallskenan passera motsvarande skruv liiite mer innan det är lagom att skjuta. Med lite träning sitter detta finfint och extrabollen är säkrad. Blir man riktigt säker är det t o m läge att plocka battle simulation en andra gång under command descision.


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Underbar tråd som jag hoppas någon (läs LDK...:-) ) tar tag i igen...så gammal och så oförskämt bortglömd toppen-information. :-o
En Sammanställning av detta kunde få SFS-sidan att blomstra!

Jag ska maila Luka om detta om inte LDK eller någon annan redan sammaställt guiderna tidigare?
Har någon?



Spelets namn:Creature From The Black Lagoon (CFTBL)

Skill Shot: 3 st!...
# Träffa tänd bokstav i topplanes för att få hela P-A-I-D dvs: bokstaven L i film.
# Skjut hårt så att kulan går hela vägen igenom ner till v flipper...på vänstra sidan sitter en brytare i loopen (som du inte ser) och när den träffas av kulan så stannar den aktuella "rinnande" lampserien i K-I-S-S, vilket möjligör att få nästa "KISS" och även F (i film) i uppskjutet.
# Tar du F enligt ovanstående och direkt prickar högra sidans "slide" loop/sinkhole så får du en double letter combo-poäng.

Svåraste shot: Dom 4 blå tavlorna som sitter strax under "snackbar" i mitten på spelplanen, dessutom farliga då kulan oftast kommer ur kontroll.

Lättaste shot: Dom flesta skott är faktiskt ganska enkla (stora öppna ingångar), men sidorna kan ibland vara hopplösa att träffa (Kiss och Slide).

Riskfyllda shot: Snackbar(retur sdtm) och kiss (snabb retur vid miss)

Extraboll-taktik: Ta K-I-S-S två gånger (helst på skillshot såklart) så tänds en av få EB´s

Bästa mode: 12 träffar i H ramp så tänds "creature feature madness" (tror det heter så)...det påminner om LITZ på TZ där allt är tänt under en viss tid, men dessvärre ingen multiball...även introt på DMD´n påminner om LITZ :-) och så givetvis klassikern "Move your car" vilken startar vid ett antal centerskott...denna får all uppmärksamhet då den ger ganska mycket poäng och är sååå cool!
Videomode är oxå kul...mest för den underbara integreringen med K-I-S-S animeringarna.

Sämsta mode: Spelet har många modes som faktiskt bara rullar på medans man går vidare på huvuduppgiften.

Bra att veta: Vid multiball så SKA du försöka toppa playfield till 4ggr genom att mata creature-rampen (den vänstra som öppnar den långa rampen ner till "poolen" där strömbrytaren sitter för att öka värdet)...håll den ena kulan på V flipper och mata rampen med den Högra...spelets stora behållning när man har flyt på detta. Därefter tar du snackbar två gånger för höga jackpotpoäng. ALLT annat ger också 4 ggr poäng vilket kan bli en hel del.

Här kan bollen fastna: Inga balltraps vad jag märkt.

Vanliga fel: feljusterad "pool" över H flipper vilket medför att man kanske bara får en registrerad träff (bör bli ca 4-7 st varv vid rätt inställd vinkel).


Bra score: En Billion betyder en mycket bra omgång, där man troligen satt några jackpot´s och eventuellt även en superjackpot=löjligt höga poäng.

Normal Replay: hmm...kanske 300 mille?

Guideförfattare: Stefan Ljungström
« Senast ändrad: juni 22, 2005, 02:30:04 av Pinballark »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 989
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Här kommer en guide till det trevliga spelet Medieval Madness, håll till godo(och rätta mig gärna där jag har fel):

Spelets namn:
Medieval Madness

Skill Shot:
Finns två att välja på. Regular skill shot går ut på att kulan ska rulla ner i den "lane" vars lampa är tänd och det finns två lanes att flytta lampan mellan. Busenkelt, det svåra ligger mera i att lanes:en kan vara svåra att se högst upp på spelplanen. Ett lyckat skill shot ger poäng samt +5X Bonus.
Super skill shot:
Håll inne vänster flipperknapp och skjut iväg kulan, som åker moturs genom loopen. Du har nu några sekunder på dig att träffa fem olika skott (ramperna, looparna och katapulten).
Ett lyckat Super skill shot ger poäng samt startar Hurry Up:en.

Svåraste shot:
Katapulten sitter långt ut åt vänster och ganska långt ner vilket gör den svår att träffa.
Merlin´s Magic-koppen kan det vara svårt att få bollen att stanna kvar i pga. en liten designmiss.

Lättaste shot:
Slottet. Mitt på spelplan och med en bred träffyta är den lätt att träffa oavsett flipper.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):
Slottet när vindbryggan är nere. Returer kommer väldigt olika med risk för SDTM.

Extraboll-taktik:
Att förstöra det andra slottet är den lättaste extrabollen. Övriga extrabollar finns under Castle multiball när man tar Super jackpot:en, på den tionde Hurry Up:en och när man klarar av Royal Madness. Slumpvis kan en extraboll även dyka upp vid Merlin´s Magic och i Video mode.

Bästa mode:
Multiball Madness, helst med alla fem madness:ar igång! Jackpottarna ger bra poäng samtidigt som man kan sänka ett slott eller två i bara farten. Och att få se introt är en belöning i sig!

Sämsta mode:
Video mode är som oftast ingen höjdare.

Bra att veta:
Slottet registrerar ALLTID träffar, vilket kan utnyttjas under Multiball t.ex.
Under Battle For The Kingdom kan inte trollen skjutas ner med kulorna, man måste använda Troll Bombs (Launch-knappen). Så se till att spara två bomber så blir slottet lättare att träffa.
Se till att så många madness:ar som möjligt är tända innan du startar Multiball Madness. Detta ger högre jackpot-värden och fler kulor.

Här kan bollen fastna:
Bakom trollen (främst det högra).
Om två kulor eller fler är inne i katapulten samtidigt kan den ha svårt att skjuta iväg alla.
Slottets torn, fast det är väldigt ovanligt.

Vanliga fel:
På exemplar med klena flipprar och/eller smutsig spelplan kan det vara svårt att få upp kulan i den branta högerrampen.
Att kulan studsar ur Merlin´s Magic-koppen är inte helt ovanligt.

Bra score:
100M+

Normal Replay:
Runt 50M

Guideförfattare: Torbjörn Molander


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
De tillägg till MM-guiden som jag kan komma på på rak arm är:

Citera
Under Battle For The Kingdom kan inte trollen skjutas ner med kulorna, man måste använda Troll Bombs (Launch-knappen). Så se till att spara två bomber så blir slottet lättare att träffa.
Finns flera anledningar att spara troll bombs. Under Royal Madness bör man spara minst ett troll (företrädesvis det högra för att öppna upp för lock-skottet), för att istället gå för dom andra skotten. Om timern börjar närma sig noll kan man då plocka ett troll med bomben och därmed reset:a timern.

Citera
Här kan bollen fastna:
Bakom trollen (främst det högra).
Även här kan en sparad troll bomb vara till nytta. Om du har någon form av timer igång och kulan fastnar bakom högra trollet kan du eventuellt få ner det trollet för att få loss kulan å fortsätta spelet innan timern nollat. Bör även notera att denna ball hangup är tillfällig då kulan lossnar efter en ball search.


Citera
Se till att så många madness:ar som möjligt är tända innan du startar Multiball Madness. Detta ger högre jackpot-värden och fler kulor.
Ingen absolut sanning. Min taktik är ibland att ta ut en tidig Multiball Madness med bara ett par stycken "Madness:ar" igång. Multibollen används uteslutande till att mosa slott och efter att multin är över får man Hurry-Ups för de Madness:ar som är kvar. Att snabbare nå 10 Hurry-Ups (= Extraboll) kan vara mer värt än den risken man ofta tar för att jaga en "toppad" Multiball Madness.



Sen vill jag flagga för Royal Madness som "Bästa Mode" (eller kanske mest viktiga mode). Första skottet på varje ramp, looparna och katapulten, ger dig credit för en hel "sekvens" för respektive skott. Eftersom man behöver 3 sekvenser av vardera skottet för att tända Battle For The Kingdom är det en ganska viktig belöning. Att man sen vinner en EB om man klara RM är ju ytterligare skäl att lyfta fram detta mode.


Citera
Slumpvis kan en extraboll även dyka upp vid Merlin´s Magic och i Video mode.
Aha. Så EB:n kommer bara slumpvis på videomode:et? Bevisar ju bara hur sällan jag kommer dit. :-D


Tack för guiden Torbjörn.


Pinballark:
Får se om jag kan ta tag i nån form av guide-sammanställning under sommaren. Hoppas det.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2228
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag lirade faktiskt lite MM på Flipperkonditoriet idag, och då var det extraboll varje videomode?!

Sedan måste vi ju nämna den förträffliga FEZ-tekniken, vilket är att om man startar en Royal Madness och sedan startar Battle for the Kingdom (man måste ha dukat upp rätt bra alltså), så avklaras hela Royal Madness direkt, och man får extrabollen och allt. Inte dumt alls!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Äntligen lite seriöst regelsnack här! Hehe...

Ang. videomodet så kan inte jag påminna mig att jag någonsin INTE sett Extrabollen komma. Men, det kanske är slump?! Isf. en mycket snällare faktor än t.ex. AFMs!?

Citera
Se till att så många madness:ar som möjligt är tända innan du startar Multiball Madness. Detta ger högre jackpot-värden och fler kulor.


Det kvittar ganska mycket tycker jag. På multibollarna bör man ändå bara gå på slottet (vilket jag tycker förstör mycket av nöjet i ett annars ganska ok spel) i och med att man måste ta det för att komma till BftK. Men, försöka se till att ALLTID ha trollen igång när multibollen startar, annars kan det bli problem när man måste ta dem med en kula (återigen en kass grej med MM: hur man måste traggla med en massa tråkiga skott för att tända trollen).

Sedan vill jag iaf. gärna inte starta alla fem madnessar samtidigt precis innan BftK (Battle for the Kingdom). Med tanke på tekniken MCR nämnde ovan här vill man kunna ha full kontroll över när man startar Royal Madness. Att spara en av dem brukar vara vettigast tycker jag.

Bästa mode tycker jag är BftK. Vet ej vad det ger exakt, men runt 100M brukar man väl pytsa in under den första Bftk?! Vid kommande BftK ökar poängen med 50M för varje BftK du klarat. Dvs. klarar du den tre ggr i rad kommer du få 150M (+ de övriga poängen, kanske runt 200M då) då du klarar den. Dessutom får man ju Victory Laps, ultra combos (och annat?) resten av kulan vid en avklarad BftK.

Det näst bästa modet tycker jag är Barnyard Multiboll (detta startas i katapulten efter du skjutit iväg alla fem olika ..öh.. mojänger (Katt, ko, döskallen etc.) i katapulten. Kommer inte ihåg exakt hur mycket poäng den ger. Men, jag vill minnas att jag slaskat in en 120-150M på en sån multiboll, och det är verkligen svårt att dra in så mycket på en vanlig mball.

Mer värt att veta är kanske också att
- Efter fyra avklarade Royal Madness delas inte Extraboll ut, endast 15M. Men, det är ju väl värt att ta ett skott i varje del för att avancera framåt BftK. Men, efter det är det bara att låta Royal Madnessen tima ut.

- Extrabollen på andra slottet kan troligen tas obegränsat antal gånger!?

- Extrabollen på Super Jackpottarna ska, enligt uppgift, kunna tas obegränsat antal gånger (även om det blir svårare efter den första iaf.). Men, endast en gång per BftK.

- Ingen taktik jag kör på men... hurry-upsen går ju att stacka på varandra. I och med att jag aldrig kör på den taktiken vet jag inte exakt hur mycket de ökar med, men det kan dra iväg ganska fort. Har för mig att jag läste att KME hade tagit en 400+M hurry-up. Det lär krävas ett gäng för att komma upp i 400M, men ändå. Hehe...

Angående "FEZ-tekniken" ovan så tror jag förresten att allt som är aktivt i spelet just då avklaras.
« Senast ändrad: juni 27, 2005, 18:45:11 av FEZ »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 989
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Bra med kompletterande MM-taktiker, måste provas!
Angående extrabollen i video mode så är jag inte hundra på att den är slumpmässig, utgick bara ifrån att den uppför sig som EB:n i AFM:s video mode. Men eftersom MM:s video mode är något svårare att starta så kan det mycket väl vara så att extrabollen alltid finns där.


Nikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 341
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
:
Citera
Pinballark: Underbar tråd som jag hoppas någon (läs LDK... ) tar tag i igen...så gammal och så oförskämt bortglömd toppen-information.
En Sammanställning av detta kunde få SFS-sidan att blomstra!

Jag ska maila Luka om detta om inte LDK eller någon annan redan sammaställt guiderna tidigare?
Har någon?

 


Detta är ju en guldåder till tråd,jag håller med med Stefan denna borde sammanställas och läggas in under en länk på SFS
Någon som gjot detta eller skall man dra sitt strå till stacken
/Niclas
« Senast ändrad: september 30, 2005, 10:09:19 av Nikke »
//Niclas


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
En klassiker till tråd! Och tammefan om jag inte kan hjälpa MCR lite!
Citera
Man kan tydligen trimma LITZ genom att tända "rätt" mode precis innan man drar igång den. Vet dock inte vilket/vilka det är. KGB?
/MCR
Det som bättrar på LitZ-scoren är att ha spelat Powerball Mania innan LitZ (på samma kula). Då räknas den Mania'n in i LitZ-uppräkningen, däremot räknas inte LitZ-mania'n in i Mania-bonusen på slutet (guuud så lättformulerat!). Man får duktigt med poäng om man tänder Spiral-modet och direkt efter det plockar ut LitZ. Varje skott med auto-plungern reggas då som en spiralträff, det ger väl 15M per träff tror jag. De poängen räknas dock inte in i LitZ-poängen.
Gustav GillberG
+46 709826701


Tags: