Frispel

sedan 2001

Spelguider?

LDK · 116 · 22384

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
GGG: Tsss. Det där vet jag ju numera. Men december 2003 visste jag inte det! :-)


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Medieval Madness:
Att stacka Hurry-upsen:
För varje "stackning" ökar ökningen med 0.5M med början på 2M. Det innebär alltså att de är värd 1hu=1M, 2hu=3M, 3hu=5.5M 4hu=8.5M 5hu=12 osv. Har man exemelvis 2hu och poängen har räknats ner ett tag och man sedan tar en ny hu så sätts poängen till 5.5. Man får alltså längre tid på sig ju fler hu man tar. Jag tror att den räknar ner till 250K innan den försvinner.

Eftersom EB tänds efter 10 hurry-upp och nästa gång efter 40!! Så kan en bra taktik kan vara att först köra LDK:s taktik att inte tända många madness:ar innan man startar Muliball för att snabbt uppnå 10 hurry-upp och tända EB, eftersom varje resterande tänd madness ger en hurry-upp efter att Multiball:en är tagen. När EB och Royal Madness är tagen kan man istället försöka att tända alla madness:ar för att uppnå hög poäng.

/Janne


dule

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Lyfter upp tråden och hoppas på lite updatteringar... Gärna LOTR :)


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Eller en regeluppdatering på ett klassic spel med DAH bakom lurarna?:-D


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
En trevlig tråd som tål att lyftas igen, särskilt nu när det tillkommit en del nya spel.
Mitt bidrag får bli JM, ett underskattat spel.

Spelets namn: Johnny Mnemonic

Skill Shot: En blinkande lampa ska flyttas mellan tre lanes så att lampan är där kulan rullar genom. Enkelt, särskilt som kulan nästan alltid går ner i mittenlanen som blinkar först.

Svåraste shot: Finns inget skott som är så extremt svårt, däremot kräver mittenskottet (Start Mode) att man träffar kulan väldigt tidigt på flippern.

Lättaste shot: Ramperna är breda och inte så branta. Vänsterrampen ligger dessutom hyfsat långt ner på spelplanen vilket gör den lätt att träffa.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Mittenskottet om droptargeten är uppe. Risk för SDTM om det vill sig illa.
Looparna kan snabba upp kulan rejält vilket kan leda till att man tappar kontrollen.

Extraboll-taktik: När första kulan ska placeras på Matrix:en visas vilken award som ligger var på Matrix:en. Med lite träning hinner man se de flesta.
Bonus 4X är bra i sig och där väntar även en extraboll (endast en gång per spel).

Bästa mode: N.A.S Cure. Hyfsat enkel, fyra skott upp i mitten för att klara av den men största fördelen är att du kan bygga upp din bonus X samtidigt.

Sämsta mode: Övriga modes är ganska lika varandra (skjut mot de vita trianglarna) så om någon är sämre än någon annan kan jag inte säga.

Bra att veta: Tyvärr har JM något obalanserade regler vad gäller Spinner Millions där poängen kan rassla iväg ordentligt och ge mer än själva Wizard modet. När Spinner millions är igång gäller det dock inte bara att träffa spinnern utan även att få upp bonus X och helst bonus held.

Här kan bollen fastna: Ingenstans som jag har märkt.

Vanliga fel: Data Glove kan strejka vilket förstör en del av spelandet.

Bra score: 20B och uppåt.

Normal Replay: Från 2,5B och uppåt.

Guideförfattare: Torbjörn Molander

Bonus: Det officiella Rule Sheet:et


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Måste argumentera emot lite...

Bästa mode:
Borde vara Spinner Millions...dom vanliga uppdragen är inte mycket att hänga i julgranen jämfört med Spinner Millions.

Förklaring till varför Spinner Millions är "grajjen":
När man startar Spinner Millions så gäller den kulan ut, och ger då x antal miljoner per spinnervarv. Säg att du under den aktuella kulan lyckas roffa hem 1 mijard på Spinner Millions. Säg att du dessutom får upp bonusX till 4x. Eftersom programmerarna inte insåg hur mycket poäng som fanns att hämta i Spinner Millions delade man ut dessa poäng i bonusen, som dessutom tillåts multipliceras med den vanliga bonusX-multiplikatorn. Så helt plötsligt har din miljard blivit 4 miljarder... Om du dessutom varit smart nog att fixa Hold Bonus kommer du få 8(!) miljarder...bara på Spinner Millions. Hade du haft 2 mdr i grundvärde hade det blivit 16 miljarder...

Citera
Looparna kan snabba upp kulan rejält vilket kan leda till att man tappar kontrollen.
Japp. Men om spelet har korrekt inställda flipprar går det att motverka detta med den utmärkta tekniken "Loop Pass" (video-klipp). Detta är speciellt användbart när man vill skjuta spinnern. Skjut spinnern -> loop pass för att lugna ner -> få över kulan till vänster flipper medelst "ramp pass" eller "post pass" för ett nytt skott mot spinnern.


Övrigt:
Tips (från Neil Shatz) för att öka bonusX...när locken är tänd och du skjuter kulan till handsken. Låt då bli att styra handsken till matrisen. Styr den istället åt andra hållet och släpp kulan ovanför bonusX-lanes. Locken förblir tänd, vilket gör att du kan upprepa detta tills du maxat bonusX (så funkar det i teorin, men om kulan kommer ner mot slingshot från bumprarna finns det ju ett slumpmoment med i bilden).


Kul spel, grym fart, men kanske ngt enformigt i längden.

MCR borde kunna ha en del att tillägga här. Exempelvis hur man "nollar" Throwing Spikes så att man kan börja jobba fram nya Spinner Millions på nästa kula. Dessutom ska det visst finnas en skillnad mellan gamla och nya rommarna.
« Senast ändrad: juli 27, 2007, 17:47:20 av LDK »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Bra tips där, LDK. Självklart är spinnern det bästa att gå på men jag räknade det inte som ett riktigt "mode" (som i de fem modes som behövs för wizard mode). En definitionsfråga helt enkelt.

Neil Shatz tips har jag själv funderat på men multiball och chans till EB och Hold Bonus har oftast lockat för mycket. :-)

Throwing Spikes nollas väl bara på nästkommande kula när man plockat alla awards? Iaf på rom 1.1 och 1.2 som jag har spelat på.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
MCR borde kunna ha en del att tillägga här. Exempelvis hur man "nollar" Throwing Spikes så att man kan börja jobba fram nya Spinner Millions på nästa kula.


Som jag har förstått det måste det komma en Yakuza och ett kulrinn innan man kan börja en ny throwing spikes-runda.


arkan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: sthlm
Så har jag också förstått det, efter att ha ägt spelet några månader.


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1025
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

Erling

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Här kommer den, var ett tag sedan jag spelade så känns som jag har missat något. Var tvungen o lägga med Valinor taktik även om den är extremt svår att få :-P


Lord of the Rings
-----------------

Skill Shot: Man har tre val, välj tower för att snabbare komma till ROTK multiball.

Svåraste shot: Spot ring till höger o därefter the shire(Sam) till vänster. Med halvtaskiga flipprar så kan ringen vara svår att träffa också.

Lättaste shot: Höger ramp(Aragorn), brett och fint. Går även ta med backhand. Även legolas är relativt enkelt.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Höger ramp(Aragorn), balrog när den är framme samt palantir vid direkt träff.

XB-taktik: Mata barad-dur, extra ball lit vid 7 och 57 träffar. Även vid gift bör man försöka ta extra ball. Man byter lit gift genom att träffa den vita targeten i the shire(sam).

Andra Extra balls:
Mystery
10 träffar i ring multiball.
10(?) träffar vid ring frenzy sen ta ringen.
10(?) träffar vid super ring frenzy sen ta ringen.

Bästa mode: Valinor. Slutmodet som ger otroliga poäng, en bra omgång kan ge ett antal hundra miljoner. Därefter Super Ring Frenzy Multiball och There and Back again, dessa får man genom att få 7gifts respektive starta 7modes. Annars ger nästan allt bra poäng, modes och multiball. Gärna tillsammans med 2X scoring och Gollum multiball.

Sämsta mode: Bash Balrog, ger inga större poäng, för dig inte vidare i spelet och stor drainrisk.

Bra att veta:
LOTR är poängmässigt bra fördelat, det mesta ger poäng. Sikta mycket på Vänster orbit(Pippen) för Extra Balls, palantir awards och när man kommer i sword ramp(aragorn/gollum cave) för Orthanc. Ha ett ständigt sikte på att starta alla multiballs, inkl samla människoringar för att ha Gollum Multiball så ofta som möjligt är bra. Se även till att starta ett mode innan multiballen, blir både lättare o klara o du minimerar risken för drain under modet.

Taktik för att få Valinor:
Ungefär samma som ovan med den modifikationen att man får satsa på extra balls i ännu större grad och ta reda på vad som är svårast för en och satsa ännu mer på de. Jag tycker det är ROTK multiballen så satsar stenhårt på den. Se till att starta war of the ents när du har lite själar, gärna som första mode. Detta är enda modet man inte ska ha någon movie multiball till för då förlorar man själarna, gollum multiball går dock bra.

Här kan bollen fastna: Bakom balrogen när den är framme, kommer dock fram vid ball search. På andra ställen går det enkelt att nudga fram bollarna.

Vanliga fel: Ringen kan gå sönder så att man inte kan förstöra ringen i DTR. Balrogen kan sluta regga träffar samt the shire(sam) och Gollum´s cave ibland.

Bra score: Uppåt 100miljoner och mer.

Normal Replay: Ca 30miljoner

Guideförfattare: Eric 'JEE' Erlandsson
« Senast ändrad: december 22, 2007, 21:42:20 av Erling »


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Spelets namn: Road Show

Skill Shot: Hålet halvvägs upp mot bumprarna från plungern ger en gratis souvenir och 5 miljoner. Poängen ökar med 5 miljoner för varje träffat skillshot. Skjuter man för svagt så att kulan rullar ner i inlane istället kan man skjuta vänster ramp direkt för en bridge out och 10 miljoner (Shooter bypass). Värt att veta är att man har chans på skillshot varje gång det ligger en kula i plunger lane, så du kan ta skillshot igen efter ballsave, efter att du lockat kulor, eller om en airball slänger ner kulan i plunger lane t.ex.

Svåraste skott: Loopen bakom Red. Ingången sitter högt upp på spelplanen och är väldigt trång.

Lättaste skott: Vänster ramp och bulldozer-bladet.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Beroende på lutning kan ett svagt skott i vänster ramp skicka kulan SDTM. Att skjuta rakt på dozerbladet innebär också en SDTM-risk.

Extraboll-taktik: Lättast är att slaska blast zone. Som default tänds EB efter 7 blasts. Det finns även en extraboll per parti efter 6x bonus, och en att hämta från Flying Rocks. Dessutom finns det två slump-EBs, en i Bob's Bunker och en på hjulet.

Bästa mode: Super Payday och Construction Mania. Du kan utan större problem få en miljard eller mer på en SPD. En bra Construction Mania kan sluta på flera hundra miljoner.

Sämsta mode: Albuquerque. New York är inte heller något höjdarmode utan kan med fördel timas ut.

Bra att veta:

- Bull Whip, Key Chain, Wax Lips, Shot Glass och Rubber Nose har inga matchande städer. Det är mao slöseri med poäng att köpa dem.

- Starta Construction Mania genom att trycka på båda flipperknapparna samtidigt när det står "Uranium ore $3 per chunk" i fönstret hos Bob's. Varje switch är värd 3M i 20 sekunder.

- Satsa i första hand på att ta dig till västkusten och starta Super Payday. Lättaste sättet att håva in miles för att tända Start City är via ramperna, och då får du bonusmultiplier på köpet.

- Under Atlanta-modet, skjut inte blast zone direkt, utan skjut först Bob's Bunker och låt kulan träffa den bakvända standupen på vägen ut, vilket höjer hurryup-värdet med 16M. Skjut sedan blast zone via vänsterloopen och lillflippern för att få dubbla hurryupvärdet. Du kan även skjuta den via högerrampen (divertern skickar ner den till lillflippern) för trippla värdet. Har du Big Blast tänd får du femdubbla värdet, men det är rätt svårt att få till. :)

Här kan bollen fastna: Kulan fastnar irriterande ofta under lillflippern. Varför spelet inte är designat med en stolpe för att förhindra det förstår jag inte. Den lossnar givetvis bara man lyfter flippern, men risken är stor att man rinner ner i outlane om man inte lyckas nudga över den i inlane.

Vanliga fel: Red och Teds ögon och ögonlock fungerar nästan aldrig, men det är rent kosmetiskt. Eddy-sensorn vid dozerbladet tappar lätt justeringen, vilket gör att den antingen reggar för mycket, eller inte alls.

Bra score: 2B+

Normal Replay: Flexar, men mellan 500 och 800 miljoner är rätt vanligt.

Guideförfattare: Mikael Gunnarsson (ROK)


jontahontas

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Härligt Mikael! Jag ser att du har gett spelet lite mer tid och eftertanke än vad jag gjorde.

Jag tycker personligen att högerrampen är säkrklass svarast att träffa eftersom man maste träffa perfekt för att inte skjutas in i bumprarna och tappa kontrollen över kulan.


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Jag är ju dålig på att kontrollera kulan, så då kompenserar jag genom att gräva ner mig i regler istället. ;)

Jag funderade ett tag på vilket som egentligen var svårast, men högerrampen kan vara antingen lätt eller svår beroende på spel. På vissa spel är den ganska lätt att ta, medan på andra kan den vara helt omöjlig. Sen tycker inte jag att det är något problem att kulan studsar runt i bumprarna. Oftast slutar det med att den ramlar ner i Skill shot/Superblast-hålet.

En sak till jag upptäckte med Construction Mania förresten. Den är inte begränsad till en gång per parti eller kula, utan det går att starta den varje gång det står "Uranium ore..." hos Bob's. Vilken text som står på fönstret är helt slumpmässigt (förutom första besöket). Som mest har jag kört tre construction mania på samma kula.

Det går att starta CM även när man får Bob's Freebie om det står rätt text på fönstret.

Under "Bästa mode" borde Denver läggas till. Fruktansvärt tråkigt mode, men väldigt lukrativt. Skjut vänsterrampen om och om igen för 5-10-15-20-osv miljoner per skott, och kulan kommer hela tiden tillbaka till högerflippern. Dessutom bygger du bonusmultiplier i och med att returen i höger inlane tänder Bridge Out på vänster ramp. Att gå från 1x till 6x bonus och tänd extraboll under Denver-modet är inte svårt.


cako72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Hjärnarp
Drar mitt strå till stacken med denna usla guide till: FUNHOSE!!

Spelets namn: FUNHOUSE

Skill Shot:
 Ta det nätt med plungern och lobba upp bollen bakom RUDY. Första bollen ger 250k, nästa 500k, nästa 750k, och därefter 1m per boll.

Svåraste shot:
 TRAPDOOR-loopen, alternativt höger GANGWAY.

Lättaste shot:
 LOCKEN från vänster flipper.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):
 Träffar man STEPS-TARGET bredvid RAMPEN "dead-on" är det lätt att det blir sdtm, samma om bollen går halvvägs upp i RAMPEN. Se även sämsta mode.

Extraboll-taktik:
 Mata vänster GANGWAY tills EB tänds, kan gå snabbt vid multiboll! Annars ta EB vid MIRROR eller STEPS

Bästa mode:
 MIDNIGHT MULTIBALL, kan bli mycket poäng i TRAPDOOR. Tyvärr svårt shot, så konkurrenten QUICK MULTIBALL på MIRRORN kan vara ett nog så gott alternativ om man är vass på att träffa RUDY.
 Min pesonliga favorit är dock SUPER-FRENZY, nås genom att klara hela MIRRORN, den kan vara svår att komma till, men lyckas man och dessutom lyckas tajma MIDNIGHT MULTIBALL under den, då har man många miljoner som i en liten ask!(Men det får nog räknas som överkurs!)  
 
Sämsta mode:
 SUPERDOG. För lätt att tillslaget blir för vekt, vilket leder till sdtm.  

Bra att veta:
 Spelet kan vara en fruktansvärd drainer, främst vänster OUTLANE..:( Vid FRENZY, försök att mata bollen/bollarna till bumpersarna, gottebord!

Här kan bollen fastna:
 Hmmm, ibland kan den lägga sig och balansera på toppen av en loop, bara att skaka loss, annars är det luftboll som kan lägga sig på något olämpligt ställe, och då är det bara att lyfta glaset! Händer dock sällan.

Vanliga fel:
 Smuts på opton som tänder SUPERDOG i STEPS-RAMPEN. Vid felrapport är det vanligt att det är samma opto som inte fått träff på länge, då FRENZY eller EB är det populära på STEPSEN. Annars är det väl RUDY's ögon som är sorgebarnet.

Bra score:
 ????? 25 mille kanske?

Normal Replay:
 Skulle gissa på någonstans kring 9 mille

Guideförfattare:
 Cako72


Tags: