Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
STERNs tiltmekanism
STERNs tiltmekanism
Borttagen
·
17 ·
2698
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
STERNs tiltmekanism
skrivet:
juli 16, 2004, 15:03:23
Nu är det dags för lite semi-värdelöst-vetande igen: är det någon som kan redogöra för hur STERNs tiltmekanism fungerar?
För det första: jag har fått känslan av att STERNs spel går att flytta mer i sidled än WMS spel och WMS går å andra sidan att flytta mer framåt/bakåt än STERNs spel. Kan det vara så?
Sen undrar jag också en annan sak: ett LOTR här i Gävle har fått mer och mer sk. "liberal" tilt utan (är jag tämligen säker på) att några justeringar av tilten gjorts av operatören.
Jag brukade spela det ganska regelbundet för några månader sedan och då var tilten helt normal. Testade det för någon månad sedan och då var den lite snällare. Nu kan man flytta runt spelet ganska ordentligt utan att det tiltar. Vad kan detta bero på?
REC
Sr. Member
Antal inlägg:
407
Stad: enskede
STERNs tiltmekanism
Svar #1 skrivet:
juli 16, 2004, 15:13:37
Intressant ämne. Jag har själv varit väldigt förbryllad över detta. Efter att ha kollat runt med några tiltglada (anki bagger, PAL och MCR) samt efter egna tester ligger min tes snarare i rak motsats mot din. Alltså kan du stöta rakt fram men inte i sidled på Sternspel. Som lök på laxen observerade jag ett par grabbar som spelade LOTR på Biljardpalatset här i stockholm och dom har utvecklat en teknik där dom helt enkelt lyfter spelet rakt upp när kulan drainar utan att få tilt! När jag själv testade upptäckte jag att man måste lyfta exakt rakt för att genomföra det utan tilt. Minsta lutning under lyft eller nedsättning innebar tilt direkt. Spelet har en normal tiltnivå när man spelar i övrigt.
«
Senast ändrad: juli 16, 2004, 15:14:42 av REC
»
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform
Purre
Hero Member
Antal inlägg:
2005
Stad: Sollentuna
STERNs tiltmekanism
Svar #2 skrivet:
juli 16, 2004, 19:35:50
Den s k 'tekniken' som innebär att man lyfter hela spelet är helt förkastligt! Spelen tar j*vligt mycket stryk av detta och det resulterar i att kabinettet separerar i fogarna. Så ni som gör så: GE FAN I DET!!!
Bara på grund av detta så har vi ställt tilten i vårt LOTR till en relativt känslig nivå. Om folk inte gjorde på detta sätt så skulle tilten vara betydligt snällare...
En av anledningarna till att denna manöver går att genomföra är att Stern-spelen saknar slamtilt-switch i botten av kabinettet på det sätt som WMS-spelen hade. Vi funderar allvarligt på sätta in en sån switch för att få slut på detta ofog.
Att knuffa på spelet ingår i själva spelet men att lyfta det är nåt man skulle bli diskad för i vilken tävling som helst.
«
Senast ändrad: juli 16, 2004, 19:36:41 av Purre
»
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
STERNs tiltmekanism
Svar #3 skrivet:
juli 17, 2004, 03:48:41
Personligen så tycker jag att det är djävla hulligan-metoder att behandla ett spel så. Då har man inte många hjärnceller i tjänst. Nä, ge fan i sånt beteende, och spela som folk istället.
Jag är glad att jag inte är en utställare. Det måste kännas djäkla trist att ständigt få sina spel misshandlade av folk som har så kort stubin att de inte borde spela flipperspel.
Danne H
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
REC
Sr. Member
Antal inlägg:
407
Stad: enskede
STERNs tiltmekanism
Svar #4 skrivet:
juli 17, 2004, 04:58:40
Nu är det ingen teknik som jag rekommenderar och definitivt inget jag använder till vardags när jag flippar.
Dock vart jag såpass chockad av att se tekniken fungera att jag vart tvungen att prova den på de krediter snubbarna lämnade kvar på Biljardpalatset.
Anledningen att jag tog upp det är min och andras stora förvirring om hur tilten fungerar på nya sternspel. Jag blir inte riktigt klok på den.
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2225
Stad: Stockholm
STERNs tiltmekanism
Svar #5 skrivet:
juli 17, 2004, 11:43:00
Jag håller nog med om att Sterntilten inte alltid känns konsekvent, vilket är det största problemet. En liten puff åt ett håll kan ge tilt medan en ordentlig smäll åt ett annat inte gör det. Spelet har helt enkelt problem med att dra tydliga gränser.
Sonar
Hero Member
Hero Member
Antal inlägg:
2937
STERNs tiltmekanism
Svar #6 skrivet:
juli 17, 2004, 12:59:22
Hur är Sterns tiltmekanism konstruerad? Är det den vanliga pendeln som hänger inom en ring?
På mitt HS så är det även en kula som ligger på en liten bana, som rullar ner och träffar en switch om man höjer spelet för mycket i fram. Jag antar att det inte finns nån sån på Sterns spel. Hur är det på WPC spelen, har den en sån lösning eller är det nån annan lösning som ska fixa detta?
REC
Sr. Member
Antal inlägg:
407
Stad: enskede
STERNs tiltmekanism
Svar #7 skrivet:
juli 17, 2004, 13:07:31
Purre: Ett litet klargörande. Dom släpper inte ned spelet med buller och bång, utan tar ned det försiktigt, försiktigt. Du känner mig och vet att jag inte använder dylika metoder när jag spelar.....
«
Senast ändrad: juli 17, 2004, 13:09:14 av REC
»
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform
Swann
Full Member
Antal inlägg:
143
Stad: Bromma
STERNs tiltmekanism
Svar #8 skrivet:
juli 17, 2004, 14:17:56
Har diskuterat Stern's tilt en del här lokalt med flipprare å min personliga gissning angående varför en liten rörelse ibland kan få det att tilta å en stor rörelse ibland ignoreras är hur de löser det i programvaran.
Pollningen av switcharna som triggar en tilt måste ha en viss fördröjning mellan var avkänning annars så kan en liten rörelsen få det till att tilta.
Jag misstänker att stern har en kortare avkänningsperiod (paus-period där de ignorerar triggningar), vilket gör att om pendeln stannar till vid en svängning i ytterläget så blir det ingen varning som man hinner se, utan spelet toktiltar. Detta i sin tur ger en skum effekt när man jämför med hur WMS fungerar.
Purre: Finns där en slam-tilt i dörren? Då borde det var lätt att sätta dit en i botten på lådan också å koppla samman dem, helt klart vettig lösning i så fall...
«
Senast ändrad: juli 17, 2004, 14:18:24 av Swann
»
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
STERNs tiltmekanism
Svar #9 skrivet:
juli 17, 2004, 14:21:00
Jag har inte stuckit näsan i ett modernt Stern-spel, men jag misstänker att det fortfarande är den traditionella pendlingstilten som används.
Orsaken till att en tilt på ett flipperspel (av vilken tillverkare som helst) ibland inte känns konsekvent, beror på att tiltlodet inte befinner sig mitt i ringen. Det kan ibland behövas justeras så att armen som håller lodet, eller ringen, justeras in så att lodet ligger mitt i ringen.
Om lodet befinner sig lite "off center" så kan spelet tyckas lättiltat i vissa lägen och svårare i andra lägen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
Sonar
Hero Member
Hero Member
Antal inlägg:
2937
STERNs tiltmekanism
Svar #10 skrivet:
juli 17, 2004, 21:45:06
[Fikonspråk]
Swann: Pollning, usch, används nåt så hemskt verkligen? Hade det inte gått att lösa med interrupts istället. Låter onekligen som om det hade blivit smidigare att hantera även om det gick via nån switch matris. Iaf på en så pass "viktig" switch som tilten.
[/Fikonspråk]
:-D
Purre
Hero Member
Antal inlägg:
2005
Stad: Sollentuna
STERNs tiltmekanism
Svar #11 skrivet:
juli 18, 2004, 17:35:32
Roffe: Jag vet att du är en sansad person som inte gör dumma saker så jag litar på dig. ;-)
Grejen var bara det att jag tror att samma snubbar brukar hänga på kåren och utföra denna manöver och jag har sagt till dem ett antal gånger att inte göra så men det verkar inte hjälpa...
Det gnälls ju en hel del på operatörer som inte håller efter sina spel och samtidigt kan jag då tycka att man isf kan ställa krav på spelare att uppföra sig på ett bra sätt och inte misshandla spelen alltför mycket. En av anledningarna till att vi ställer ut spel är att vi tycker att spel skall stå ute i offentliga lokaler så att alla kan spela på dem och inte i nån privat källarlokal... Men det är lite trist när de utsätts för alltför onormalt våld. Tillslut kanske vi upphör med utställning och låser in dem i just en privat källarlokal och det skulle ju vara trist...
Slamtiltswitch i botten har vi tänkt att lösa precis som Swann förslår, att bara parallellkoppla en switch till den befintliga slamtiltswitchen på luckan.
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
STERNs tiltmekanism
Svar #12 skrivet:
juli 20, 2004, 15:20:11
Jag vidhåller nog i alla fall att LOTR brukar gå att flytta mer i sidled än WMS spel. Men, som MCR säger så har väl STERN en rätt så inkonsekvent tilt i sina spel.
Är det någon som Slamtiltat ett STERN? Jag har faktiskt aldrig sett till någon Slam på ett STERN spel...
REC
Sr. Member
Antal inlägg:
407
Stad: enskede
STERNs tiltmekanism
Svar #13 skrivet:
juli 20, 2004, 19:14:06
Jorå, det har jag både gjort själv och sett andra göra. Första gången jag testade lyfta-spelet-tekniken slutade det med en slamtilt
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform
Borttagen
Newbie
Antal inlägg:
0
STERNs tiltmekanism
Svar #14 skrivet:
juli 21, 2004, 00:01:58
Okej, ska ta och kolla in hur slamtilten ser ut nån gång. Men, nu är frågan varför jag alltid skriver Stern med versaler...
Skriv ut
Sidor:
1
2
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
STERNs tiltmekanism
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?