Här kommer första utkastet till reglerna för tävlingarna under Stockholm Pinball Party. Kommentarer/förslag mottages tacksamt!
______________________________________________
Tävlingsregler - Stockholm Pinball Party
Allmänt: Ingen tävlingsavgift förutom själva entréavgiften. 10 av spelen kommer att vara reserverade för tävlingsgrenarna, 2 olika spel för varje gren. De två bästa vid varje spel går vidare till finaler. (4 per gren). Vid varje spel finns en "kölista" där deltagarna får skriva upp sig. Vid kö spelas fyra parallella omgångar på spelen. Man kan få fler kvalificeringsförsök, men de som inte spelat något försök tidigare har alltid förtur på listan.
Vänta ALLTID på att scorekeepern startar en omgång. Försöker du tränga dig i kön eller trycker in nya spel utan att scorekeepern skrivit ner poängen hamnar du garanterat sist i kön.
Slamtilt: En medveten slamtilt ger dig exakt 0 poäng. Om någon av dina motspelare inte spelat klart alla sina kulor får de ett nytt försök. Skulle de dock få lägre poäng än de hade innan slamtilten får de välja att behålla den gamla.
Bäste allround-spelare: För plats 1-5 på varje spel delas 5-1 poäng ut, den som får flest poäng vinner allround-priset. Bara den bästa placeringen på respektive spel räknas. På par-flipper får bägge medlemmarna i paret poäng. Maxpoäng är alltså 50 poäng.
Final: Om samma spelare skulle ligga på plats 1 eller 2 på två spel i samma gren stryks en av placeringarna, så trean kan ta finalplatsen. Om samma spelare har en förstaplats och en andraplats är det andraplatsen som stryks. Är det två första- eller två andraplatser lottas det.
Grenar:
Bäst på en minut: Säger väl sig självt? Du har en minut på dig att ta så många poäng som möjligt. (OBS! Max tre kulor får avverkas! Om du nu hinner tappa alla tre kulorna på under 60 sekunder får du inte starta ett nytt spel
) När en minut har gått får du inte flippra eller stöta mer på spelet, men eventuell bonus får du givetvis.
Parflipper: Här får du hitta en lagkamrat, och komma överens om vem som sköter vilken flipper. Sidbyte får inte ske när en kula är i spel. OBS! Försök vara så monogama som möjligt, det blir ju knepigt om du är med i två olika lag i finalen. För kösystemet gäller att ingen av medlemmarna i ett par får ha spelat tidigare för att få förtur.
Enhandsflipper: Välj själv om du vill spela med vänster eller höger hand. Den handen du INTE spelar med får inte användas för att skjuta upp kulan/nudgea/tilta/video modes eller något annat. Däremot får du gärna använda knän/fötter/näsa/whatever om du tror att det kan hjälpa. Bäst poäng på tre kulor vinner.
Pricka poängen: Du ska hamna så nära en specificerad poäng som möjligt, UTAN att komma över den (bli tjock!). Det ÄR tillåtet att tilta. Även här får du använda alla tre kulorna om det behövs.
Blindflipper: Området över flipprar och slingshots täcks över, du har tre kulor på dig att få ihop så många poäng som möjligt.