Frispel

sedan 2001

Scoop-kickouts

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
AFM, MB, RFM, plus några till, har en sak gemensamt: Scoop-kickouts som "kickar" kulan tvärs över spelplanen till motsatta sidans flipper. Denna typ av kickout är smått kontroversiell och har ofta diskuterats liviligt på nyhetsgruppen rec.games.pinball.

Se denna tråd. (Handlade från början om LOTR, men spårade sen ur fullständigt...)

Gammal tråd.

Den första länken handlar om hur en välkänd rgp-person (Aron Boag) ältar om hur dålig AFM-scoopen är för att den kickar kulor SDTM (straightdownthemiddle) var och varannan gång (enligt honom). Han ser det som en "major design flaw".

Nog för att jag vet att AFM-scoopen kan bete sig illa på vissa ex, så kan jag inte minnas att det hänt mig SÅ många gånger! Vad är eran erfarenhet och åsikt? (Ni som äger AFM får också gärna berätta hur era exemplar sköter sig)


Den andra tråden handlar om hur denne Aron för några år sedan kontaktade Lyman Sheats (programmerare till både AFM och MB) för att uppmärksamma honom på "SDTM-problemet". Tråden visar hur fanatisk denne Aron är i sin åsikt. :-D

Aron Boag är för övrigt välkänd på rgp för att ha väldigt bestämda åsikter om ALLA spel...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tror att alla MB jag spelat på (tre stycken tror jag) har haft, mer eller mindra, problem med SDTM kickouts.

Här i Gävle står det ett MB som har en intressant kickout: den sveper liksom från vänster till höger för varje ny kickout. Det vill säga, för varje ny kickout kommer den oftast lite mer åt höger för varje gång. Inte alltid, men ofta. Till slut är den inne i en SDTM riktning och då vet man att två eller tre kickouts kommer gå SDTM.

AFM har jag spelat väldigt många olika exemplar av och jag tror bara ett enda AFM har krånglat ordentligt för mig med kickouten. På det AFM jag körde på DPO i Holland gick den kickouten flera gånger rakt ner mot vänster outlane (!!!).

Ett litet sidospår: en liknande otroligt irriterande sak är när en kickback skjuter kulan i en fin liten båge SDTRO (straight down the right outlane) :-D . Finns inget mer förnedrande sätt att rinna på tycker jag. Vi har en T3:a här i gävle som gärna håller på så ibland.
« Senast ändrad: november 13, 2003, 14:52:16 av FEZ »


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Mitt AFM är väldigt snällt med kickouten. Kulan skickas ner på vänster flipper, för att sedan snällt studsa över till höger. För det mesta rullar den tillochmed över SoL-lampan! Om man vill kan man fånga den redan på vänstern med en stilig live-catch!

De få gånger jag har spelat AFM på Lasergames i Stockholm har den också fungerat helt OK, bara ett fåtal gånger har kulan hamnat i slingshotsen istället. Aldrig STDM än så länge.

De flesta MB jag har spelat på är däremot mer elaka.

Jag tror nog att jag oftare har varit med om spel där ett rampskott som inte räcker hela vägen resulterar i STDM, bland annat mitt eget Demolition Man (Claw-rampen), och lock-rampen på CV på Lasergames.. Visserligen får man väl skylla sig själv på ett helt annat sätt om man misslyckas med rampskott, men det är ändå lite trist tycker jag.


Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
Jag har både ett AFM och ett MB och jag har inte haft några problem med scoop kickoutsen på något av mina ex.

På mitt AFM så spottas kulan snällt till vänster flipper, och likadant på monsterbash. Det borde dock vara en tämligen enkel sak att justera detta om man skulle sitta på ett ex som skjuter kulan SDTM.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
De exemplar av AFM och MB jag spelat här i stan har aldrig visat dessa tendenser. De har alltid skjutit snällt till den vänstra flippern. Så Adon hade väl ställt in spelen bra då.

Men lite off topic... det ena MB som stod här för länge sen hade otroliga problem med phatom flippen  den flippade till pytte lite så kulan inte ens ändrade bana utan bara rulla av flippern som då hade nått sitt viloläge igen. Fast detta kompenserade spelet med någon tillfällig ball save.

Lite sammanfattningsvis. Det är väl inget större fel på sådana scoopkickouts men det är ingen höjdare när utställarna inte ställt in dem rätt.  Ska speldesignerna sluta upp med att använda såna här? Näää ... hur tråkiga skulle inte spelen bli om det togs hänsyn till alla detaljer som utställarna kan missa att justera.

Sen så kan det väl mycket väl vara så att det är bra inställt från början men att det skakar loss så att hela mekanismen börjar röra på sig ju mer det spelas på spelet.


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Jag har samma erfarenhet som de flesta här. AFM funkar nästan alltid bra medan samtliga MB jag spelat på (som dock inte är så värst många) har haft problem med utskjutningen.

Jag har hört att det ska vara svårt att ställa in den.
Det MBet som jag spelat som står på Inferno online (sthlm) skjuter ut den allt i mellan vänster outlane till mitten på högerflippern.
Så stor skillnad är det nästan aldrig på AFM. Är den felinställd på AFM så kommer den nästan alltid på samma ställe.
Så någon skillnad måste det ju vara.


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Det värsta var nog när jag sa till en personal på Café flipper om att flippret (RFM) skickade kulan mellan flipprarna från  stroke of lucken.
Då sa hon att det var meningen att det skulle vara så. (!"#¤%&/ Good Luck !"#¤%& som lurat i henne detta)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
VA?? Menar du att Bad Luck inte tog en felanmälan på allvar? Gud vad förvånad jag blir...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Så stor skillnad är det nästan aldrig på AFM. Är den felinställd på AFM så kommer den nästan alltid på samma ställe. Så någon skillnad måste det ju vara.
Det är väl troligast att skillnaden helt enkelt ligger i att MB och RFM har "gruvschacksstorlek" på scoopen, medans AFM har en klart mindre scoop som kan kompensera kulan till en ungefärlig riktning ifall kickern är dåligt inställd.


Så vår slutsats verkar ju bli att AFM generellt sett inte har allvarliga problem med scoop-kickouts. MB (och RFM) däremot har betydligt osäkrare kickouts. Aron är således överkänslig mot scoop-kickouts, eller så har han råkat ut för väldigt konstiga exemplar av AFM... :-)


Tags: