Frispel

sedan 2001

SWE1 vs RFM?...eller är 2000-spelen katastrof?

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.

Jag som då bara spelat dessa spel några gånger(RFM mer än SWE1) har fått för mig att dom är väldigt lika.

Har jag rätt eller fel?

Jag är bara undrande och inte klagande!...;-)

För mig känns dom bara mörka, och med displayen som enda attraktion...vilken man förmodligen inte imponeras av i längden?

Inte mycket variation i spelreglerna och ej heller mycket att skjuta på, men det är inte alltid lika med ett dåligt spel då ex AFM med sin öppna spelplan inte heller har så mycket att skjuta på...utan reglerna främst gör spelet.
Mest är det nog att spelets spelplan är så kort och att man inte ser mer än ca hälften av spelplanen riktigt bra.

Kanske att 2000-spelen är ok trots allt?

Och slutligen: är det någon större skillnad på spelupplägget i RFM vs SWE1?...det var väl lite av vitsen med 2000-spelen att merparten av prylarna (bumpers, toplanes, displayen, ramperna...) skulle sitta på samma ställen för enklare framtida design av nya teman?

/Stefan


Archibald

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Askim
LOL.... hur tänker du egentligen :P

Klart som korvspad att det är skillnad grabben. Reglerna skiljer sig enormt mellan dessa spel plus att RFM är betydligt bättre än det sunkiga SW:EP1


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Jag har spelat ganska mycket SWE1 hemma hos Ted Lood. Han spel är i nyskick och är riktigt roligt.

Självklart är jag ganska partisk då jag gillar temat otroligt mycket. Men jag gillar upplägget, sure lite enformigt men det är de flesta spelen.
Finns dessutom mängder med olika modes.

Tycker även RFM är ett bra spel.

Synd att de inte gjorde flera pinball 2000 spel.


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 276
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag är ganska lång (194 cm) och det verkar dessa båda spel inte vara direkt avsedda för. Kort sagt så ser jag inte hela displayen utan "tappar bort" en bit längst upp pga att jag får en lite för stor vinkel mot spelplansglaset. Om jag böjer ryggen en hel del och det brukar vara bekvämt att stå så... I ungefär 5-6 sekunder... Så funkar det bra. Visst, jag ser spelplanen utan problem men det kan ju vara kul att se displayen helt och hållet också eftersom det händer så mycket där. Nej, 2000-spelen ger jag 1 (max 2 om jag är snäll) randig(a) propeller-hatt(ar) för. :-) Det som lyfter är som Marthin skrev temat!
« Senast ändrad: maj 03, 2006, 12:25:19 av Peron »
I´ll be back!


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
RFM är kul

SWE1 är kul, i ca 1 minut och 33 sekunder...



Motivering: SWE1:s modes känns inte speciellt lockande, även fast dom är ganska olika och dessutom nödvändiga för att nå till JEDI-fighterna. Trots att modes är olika blir det mest "skjuta mitten". RFM å andra sidan har både utmanande modes och en mkt mer varierande skottbild...sidloopar, ramper, mitten, rampen i mitten, "mittenloopen". Lägg därtill en massa roliga multis. SWE1:s multibollar är inte mkt att hänga i julgranen.





Peron:
Håller med om att P2000 byggdes för dvärgar.


ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Jag tycker också RFM och SWE1 är ganska så lika vid första anblicken. Sedan skiljer sig ju reglerna naturligtvis; men spelplansmässigt är de väl ganska lika?

Jag fick någon flipp för ett år sedan och lirade SWE1 som en galning och fattade faktiskt tycke för det. Men som någon redan nämt i nån gammal tråd här så saknar man "svajet" när man nudgar o har sig.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2227
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
RFM är överlägset mycket bättre än SWE1.
 
Det finns (någorlunda) varierade modes.
Det finns en poäng med att klara modesen.
det finns en bra minifinal (Mothership Multi)
Det finns ett wizardmode.
Det går faktiskt att locka kulor i locken.
Bonusen kan ge bra poäng.
Allt detta saknas i SWE1.

Edit: SWE1 har dock möjligheten att man träffar sitt skillshot och kulan åker rakt ut mellan flipprarna. Det är ju alltid något...
« Senast ändrad: maj 05, 2006, 12:43:04 av MCR »


Tags: