Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
COCS
·
17 ·
2306
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
COCS
Hero Member
Antal inlägg:
4381
Stad: Göteborg
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
skrivet:
september 02, 2009, 01:31:27
När jag bytt batterier, ställer jag alltid tid och datum, men efter ett tag går dessa alltid fel.
Jag har funderat lite på detta emellanåt...
Nu slog det mig plötsligt att det antagligen har att göra med Hertz som vi har i Sverige = att det är anpassat till Hertz i U.S.A. och således räknar klockfrekvensen fel.
Kan det vara anledningen?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45
KO
Hero Member
Antal inlägg:
679
Muu
Stad: Alingsås
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #1 skrivet:
september 02, 2009, 01:43:11
Oj, det där förstod jag inget utav.
På samma tema har jag annars ett spel som bara räknar tid när det är uppstartat (!)
Jag ställde klockan rätt den 29e juni, nu är jag inne på eftermiddagen den 30e juni när jag startar upp det :-o
Kan man beskylla Hertz för detta oxå månne?
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #2 skrivet:
september 02, 2009, 03:11:02
Intressant frågeställning om klockan har med hertztalet att göra. OM det är så: skulle det även kunna betyda att timeade modes beter sig olika beroende om spelet är i USA eller Europa?
WKD
Hero Member
Antal inlägg:
633
Stad: Hägersten
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #3 skrivet:
september 02, 2009, 09:31:52
Tycker klockorna på mina håller sig rätt bra, datum däremot är en annan femma men det finns en förklaring till det för WPC.
Asicen som håller rätt på tiden har lite snålt tilltaget lagringsutrymme för att spara datumet (ett design val).
Resultatet blir att om ett spel inte startas minst en gång i månaden så kommer inte månad att räknas upp.
Därav det som t ex KO beskriver ovan.
superpin
Sr. Member
Antal inlägg:
309
Stad: Solna
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #4 skrivet:
september 02, 2009, 09:36:14
WPC spelen har iaf realtidsklocka. Hade motsvarande fenomen på mitt TZ, klockan gick fel jämt och ständigt och insåg att den stannade eller gick väldigt långsamt när den var avslagen. Visade sig vara batterihållaren, ett batteri glappade så spänningen blev för låg för att driva klockan men tillräckligt hög för att hålla minnet.
Mina andra två WPC spel håller tiden, i varje fall sist jag kollade.
Ola Rodenkirchen
CC
Hero Member
Antal inlägg:
1248
Stad: Rydboholm
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #5 skrivet:
september 02, 2009, 10:01:42
Min WW klocka gick i princip helt tokigt trots ställande av tid dagligen.
Den verkade inte gå alls då spelet var avstängt, precis som KO beskriver.
Bytte batterier (de låg strax under 3V) med nya fräsch går klockan efter 3 dygn fortfarande på minuten.....
«
Senast ändrad: september 02, 2009, 10:03:00 av CC
»
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."
COCS
Hero Member
Antal inlägg:
4381
Stad: Göteborg
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #6 skrivet:
september 02, 2009, 11:51:13
Det verkar som WKD har en bra förklaring och det är kanske så att det bara gäller datum och inte tiden. Jag har bara reflekterat över att ngt är fel på alla spel.
När jag arbetade på FIAT i Italien för många år sedan och installerade ett av Volvo tillverkat produktionssystem, så hade vi i början felet att tiden visades fel på alla skrivare som skrev ut rapporter. Det visade sig snart att det berodde på att Hertz var ett annat i Italien och man kunde då på baksidan skrivarna ställa in Hertz och därefter visades rätt tid.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45
KO
Hero Member
Antal inlägg:
679
Muu
Stad: Alingsås
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #7 skrivet:
september 02, 2009, 11:55:58
Jaha, det låter onekligen som att jag har samma problem som superpin och HerrC hade. Läge att byta batterier med andra ord :-P
Purre
Hero Member
Antal inlägg:
2005
Stad: Sollentuna
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #8 skrivet:
september 02, 2009, 11:58:22
Bara för att jag är lite av en petimeter så vill jag påpeka att Hertz är enheten man mäter frekvens (svängningar per sekund) i och det som diskuteras här är den s k nätfrekvensen.
COCS: är det alltså annan nätfrekvens i Italien? Trodde att hela Europa hade 50Hz...
Ursäkta inhoppet... :-)
COCS
Hero Member
Antal inlägg:
4381
Stad: Göteborg
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #9 skrivet:
september 02, 2009, 12:10:09
Purre
Det verkar ju så. I varje fall när jag jobbade där 1988-89.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45
Blutcher
Jr. Member
Antal inlägg:
73
Stad: Svartsjö
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #10 skrivet:
september 02, 2009, 13:07:49
"Electricity in Italy, as in the rest of Europe, comes out of the wall socket at 220 volts alternating at a 50 cycles per second."
Italy
.
Jag tror ni använde något som var anpassat efter 60Hz, även då det låter konstigt att man öht använder nätfrekvensen som referens på en klocka.
COCS
Hero Member
Antal inlägg:
4381
Stad: Göteborg
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #11 skrivet:
september 02, 2009, 13:27:45
Jadu Blutcher, det kan jag läsa.
Jag reste runt i Europa nästan 5 år (1986-1991) och installerade dessa kompletta IBM-system för hanteringen av produktionssytemen på olika fabriker och det var bara denna enda gång som vi hade detta problem och det var i Italien. Jag kan ju faktiskt inte nu komma ihåg detaljerna.
Det var i varje fall fel inställning på Hertz och det var jag själv som fick koppla om det.
Kan det kanske varit så då att IBM levererat skrivarna med fel inställning från fabriken?
Det är ju strunt samma att reda ut det nu, men Hertz var fel och då gick klockan fel.
För övrigt så tror jag att det är mkt vanligt att använda nätfrekvensen som referens till en inbyggd klocka. I varje fall förr. Numera har man ju en massa andra möjligheter att hantera sådan information.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45
WKD
Hero Member
Antal inlägg:
633
Stad: Hägersten
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #12 skrivet:
september 02, 2009, 20:05:38
Påminner om C64 där NTSC spel gick långsammare på PAL eftersom NTSC är 60hz och PAL 50hz, även musiken gick långsammare/fortare
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #13 skrivet:
september 03, 2009, 00:51:35
Men min fråga kvarstår: är timeade modes snällare i 60hz länder eller inte?
COCS
Hero Member
Antal inlägg:
4381
Stad: Göteborg
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Svar #14 skrivet:
september 03, 2009, 01:01:14
Svante
Med det resonemanget som blivit, så är svaret på din fråga: Nej det är ingen skillnad.
Och även om det skulle varit skillnad, så är det så lite i det tidsperspektivet, att det knappt skulle märkas.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45
Skriv ut
Sidor:
1
2
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Flippersnack
»
Varför går klockorna alltid fel i flipper?
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?