Frispel

sedan 2001

Bally-lampproblem

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Bally Frontier

Har problem med tre MPU-styrda lampor på spelet. I Attract mode så funkar inte:

Tusenspinner
Frontier bonus 60K
Grizzly...30K

...men dessa lampor fungerar under spel.

Vad jag har gjort:
-bytt stift i kontakter för nämnda lampor, även för datatrafiken MPU-lampkort.
-lamphållare ok, nya lampor i slingan.
-testat två MPU-kort, även Alltek. Samma fel på båda, dessa kort funkar i andra spel. Så en trött PIA 6820 är uteslutet, likaså andra MPU fel.
-testat tre olika lampkort, samma fel på alla tre kort. Ett av korten är Alltek.

Så vad återstår? Spelrom?

Intressant är att jag sökte på youtube för att kolla andra spel då jag tyckte att lamporna var lite "speedade" i attract mode (vilka de tydligen ska vara) så upptäcker jag att andra spel har samma problem med dessa lampor.

Kolla de första 15-20 sek i denna film
Frontier i tvivelaktigt skick

Idéer någon?


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Tack för all hjälp, den har varit ovärderlig :)

Det verkar som att det är ett mjukvarufel vad jag förstår efter att googlat en hel del. Det är ett vanligt förekommande fel. Jag läste om en nisse som menade att det var ett fel på early produktion. Enligt IPDB så hänvisar de spel nr 315 som early produktion, jag har spel nr 220. Vilket jag tycker är alldeles för många för den benämning. Skillnaden ligger i en insert som bytte färg i produktionen.

Jag tror inte att de gjorde någon uppdatering av mjukvaran, i så fall borde väl Alltek ha nyttjat den?

Jag får inse att jag har ytterligare ett måndagsexemplar likt mitt LOTR..och mitt Nine Ball som funkar hyggligt efter rom version nr 60 !!


GTO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Det tycks finnas ytterligare 25 versioner till Nine ball
Länk


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Oj, där ser man. Jag har den senaste officiella rom vers 68, har jag för mig att det är.

Detta verkar vara något hemmasnickrat, men intressant.

Med 68an så funkar spelet bra. Problemet med Nine Ball är att droptarget banken är för lång med endast en spole i ena änden så belastningen blir ojämn vid reset. vilket gör att justering av de små spolarna med armar som drar ner dropparna är väldigt känsliga för feljustering.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Går det inte att bygga om droptargetbanken med en resetspole även i andra änden av enheten?

Angående attractmode så brukar vissa feature-lumor inte ingå i attract mode på en del spel. men det brukar oftast vara extraball och special lumorna. Men jag har för mig att på några av mina spel så ingår inte spinnerlumor i attract-mode.
Så det är inte säkert att mjukvarufelet gäller alla tre lumorna.
« Senast ändrad: november 03, 2011, 02:08:35 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Att spel har tagit bort en del lamåpr i attract mode vet jag. Men jag kan inte komma på något spel där de hoppar över sista i bonusräkningen.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Näh det måste vara den där buggen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: droptarget spole  rom