Här kommer lite att testa:
Flipper/flipprar fungerar inte:
1. Stäng av spel. Ställ multimeter i diodläge, ta ur och ring flippersäkringarna. F101 och F102 på power-kortet (F115 - F118 på WPC-95.). Ifall spelet har fliptronics-kort, ring även aktuell säkring på detta. (F901-F904)
2. Kontrollera ifall flipperswitch/-ar registrerar i switch-test. (Flipperswitcharna ligger utanför switch-matrisen på spel med Fliptronics-kort och WPC-95) , så det är inte U20 (ULN2803) som är felet.)
Ifall switch inte registrerar, hoppa till punkt 15.
3. Kontrollera ifall flipperspolen slår i spoltest.
4. Kontrollera att ingen kabel släppt från lödöronen.
5. Kontrollera att spolens lindning ej släppt från något av lödöronen.
6. Kontrollera att det finns spänning fram till flipperspolen.
Gör på följande sätt:
- Ta ur kulor och ställ upp spelplanen.
- Sätt på spelet i attract mode.
- Ställ multimetern på VDC.
- Håll svarta mätspetsen mot jord. (Sidorails, jordfläta.)
- Håll röda mätspetsen mot var och ett av de tre lödöronen. 50 - 80 VDC skall avläsas på vardera. Ifall det inte finns spänning på något av lödöronen, så har säkringen brunnit, alt. så är en ledare som försörjer spolen med spänning av.
Ifall det saknas spänning på ett av lödöronen, så är lindningen i spolen av någonstans, och spolen måste bytas. Kontrollera så att det inte är nån av lindningens ändar som lossat från lödöronen.
7. Kontrollmät resistansen i flipperspolen.
Gör på följande sätt:
- Stäng av spelet.
- Ställ multimetern på Ohm-mätning.
- Håll ena mätspetsen på spolens mittenöra, andra på ytteröra med både tjock och klen ledare ansluten.
ca 3-4 Ohm skall avläsas.
- Mät sedan mellan ytteröronen.
På fliptronics-spel skall ca 125 Ohm avläsas,
På icke-fliptronics skall cirka 3-4 Ohm ska avläsas. Lyft manuellt upp flippern till ditt uppeläge. Cirka 125 Ohm skall avläsas.
Vid andra värden är flipperspolen trasig och måste bytas.
8. Kontrollera att EOS-switchen öppnar då flippern är i sitt uppeläge.
9. Testmät flipperdioderna. De måste lödas loss i ena ändan för att kunna mätas.
- Stäng av spel.
- Löd loss diod i ena ändan.
- Ställ multimeter i diod-läge.
- Svart mätspets på bandade sidan av dioden, och röd på den andra. 0,4-0,6 V skall avläsas.
- Byt plats på mätspetsarna. Inget mätvärde skall fås, och ingen signal skall höras.
Andra värden, så är dioden trasig och måste bytas.
Gör detta för båda dioderna.
10. Kontrollera ifall flipperspolen slår ifall man sammanbinder mittersta lödörat med jord.
Gör på följande sätt:
- Ta ur kulorna och ställ upp spelplanen.
- Starta spelet.
- Anslut spolens lödöra som skall till jord, mot något jordat i kabinettet. (Sido rails, jordflätor osv.) Lödörat till jord är på flipperspolar det mittersta örat. När örat jordas skall spolen skicka iväg plungern, ifall det nu finns spänning fram till spolen. (Och denna fungerar.)
Var försiktig så du inte jordar spänningssidan på spolen, detta kommer resultera i reset och ev. brunnen säkring. Slår spolen vid detta test, så har du spänning fram till spolen men inte jord.
11. Kontrollmät de olika transistorerna på fliptronics-kortet. TIP36, TIP102, 2N4403, 1N4004.
12. Kontrollmät de olika motstånden på fliptronics-kortet.
13. Byt chip U4 (LM339) på fliptronics-kortet. (Sockla ifall det inte är gjort.)
14. Byt chip U5 (74HCT244)på fliptronics-kortet. (Sockla ifall det inte är gjort.)
15. Ifall det är ett flipper-optokort, testa att byta plats på höger och vänster kort, och se ifall felet följer med kortet. Om så är fallet är det fel på opto-kortet.
16. Ifall switchar inte reggar i testet, men flipperspolar slår vid jordning, så kontrollera att felet inte ligger i kabeldragningen mellan Fliptronics-kortet och flipperswitcharna.
Gör på följande sätt:
- Demontera kontakten J905.
- Sätt fast en mätsladd med krokodilklamma på J905-6 (jord)
- Starta spelet.
- Tryck igång ett spel så att flipprarna skall vara med.
- Rör sedan med andra ändan av mätsladden på:
J905-1 (Höger nedre flipper skall slå.)
J905-2 (Vänster nedre flipper skall slå.)
J905-3 (Höger övre flipper skall slå.)
J905-5 (Vänster övre flipper skall slå.)
Fungerar detta så är felet brott i kabeldragningen.
Ring kabeldragningen mellan olika punkter för att lokalisera brottet.
Fungerar inte detta så kontrollera att det är spänning på Fliptronics-kortets J905
+12 VDC på de 4 stiften på J905. Ej J905-6 (Som är jord.)
- Starta spelet och tryck igång ett spel.
- Ställ Multimetern på VDC och håll eller fäst svarta mätsladden på jordflätan i backboxen.
- Håll den röda mätsladden mot vart och ett av de 4:a stiften på J905.
+ 12 VDC skall avläsas på alla fyra stiften.
Finns det + 12 VDC på stiften, så testa att använda jord från jordlätan i backbox istället för från J905-6.
- Demontera kontakten J905.
- Sätt fast en mätsladd med krokodilklamma på jordflätan i backbox.
- Starta sedan spelet. Tryck igång ett spel så att flipprarna skall vara med.
- Rör sedan med andra ändan av mätsladden på:
J905-1 (Höger nedre flipper skall slå.)
J905-2 (Vänster nedre flipper skall slå.)
J905-3 (Höger övre flipper skall slå.)
J905-5 (Vänster övre flipper skall slå.)
Fungerar detta så pröva även jord in till Fliptronics-kortet.
- Demontera kontakten J905.
- Starta sedan spelet. Tryck igång ett spel så att flipprarna skall vara med.
- Håll en mätsladd med mätspets in i kontakt J904-5 (Testa sedan även -4.)
- Rör sedan med andra ändan av mätsladden på:
J905-1 (Höger nedre flipper skall slå.)
J905-2 (Vänster nedre flipper skall slå.)
J905-3 (Höger övre flipper skall slå.)
J905-5 (Vänster övre flipper skall slå.)
Fungerar även detta, så är det jord på Fliptronics-kortet som fallerar. Ta loss Fliptronics-kortet ur spelet och titta på kortet så att det inte är brott på några ledningsbanor.