Det första du måste göra är att rengöra alla snabbkontakter från oxid. Det här är ett standardproblem som alla Bally-jackar har (inklusive Cherry-konverterade maskiner). Kontaktproblem finns nästan alltid på Bally's jackar, när de fått ett gäng år på nacken.
Är det en Cherry SS-maskin eller en Cherry QZ-maskin. Som QZ-maskiner är Las Vegas, Mustang och Circus lätt igenkännbara på glasen som då oftast har flerfärgade "blixtar" Som går ner snett över alla glasen. Som SS-maskiner hade Las Vegas, Mustang, Circus och andra Bally-maskiner antingen Bally's originalglas eller Cherry's egna glas som ofta hade helt svart bakgrund.
Får du upp någon felkod? På SS-maskiner så ska det vasa ett antal dioder. På QZ så är det displayer.
Ibland så måste man göra en ramset på Cherry-jackar för att nolla minnet. En form av reset, som måste göras med en speciell prom. Då får man stänga av maskinen, plocka ur prom 1 och sätta dit den här prommen starta upp maskinen, sen är det lite olika förfarande beroende på om det är en SS eller QZ maskin. Efter "nollningen" så stänger man av maskinen och byter tillbaka prom 1.
Speciellt känsliga för kontaktproblem är de elektroniska maskinerna. Cherry var faktiskt före Bally, med att montera in elektronik i Bally-maskiner. Bally köpte senare patentet av Cherry, men använde bara avläsningen för hjulen då de började med elektronik i jackarna. Övrig elektronik (som då Bally konstruerade själva) var "ärligare" mot spelaren än Cherrys elektronik.
Cherry-elektroniken, som var den tidigaste elektroniken för enarmade banditer, är svår att få tag på. Att få hjälp kan också vara ett problem då knappast har kvar någon personal som kande här gamla jackarna. Stickan och Roger, två väldigt kunniga tekniker som jobbade många år på Cherryföretagen här i Stockholm, har så vitt jag vet gått vidare till andra jobb.
« Senast ändrad: juni 09, 2004, 16:50:48 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.seFör övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas