Frispel

sedan 2001

Cryo Claw-demontering

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tänkte kolla om det finns ngn här på forumet som har erfarenhet av att ha plockat loss Cryo Claw-assemblyn?

Enligt manualen verkar det ju hyfsat enkelt, men med tanke på hur mkt ramper å grejer som finns där uppe så blir man ju fundersam. (Notera: Jag har inte spelet i min närhet så jag har bara en minnesbild av hur det ser ut.)

Hur komplicerat är det?


Har för övrigt ett optoproblem som är ganska lustigt. När Cryo Claw rör sig från eller till högra ändläget (som avkänns med en opto) aktiveras Trough Jam-opton, vilket leder till tråg-kickern petar i korta pulser för att upphäva "Trough Jam"-problemet. När så inte lyckas kickas kulorna ut ur tråget å ut på spelplanen.

Därför vill jag ha loss "klon" för att kontrollera dom två optos som sitter "under huven" på klon. Å därför undrar jag ju då hur komplicerat det är att ta loss den...

Vore tacksam för info!


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Tror att en av LM339: orna på optoboarden är väck. Då kan den trigga båda kolumnerna.

Laddade hem manualen och claw position 2 är samma RAD som trough jam (position 1 är samma RAD som through 5)

(kolla switch matrix)

Testa med switch edges att bryta claw position 2. Om då både den och "Jam" tänds så är det fel på en lm339 på optokortet.
« Senast ändrad: juni 09, 2006, 14:44:42 av v-g »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag demonterade klon för ett tag sen och det var inte alls särskilt krångligt vill jag minnas.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tack för snabba kommentarer!


v-g:
Skulle kunna ha varit en LM339:a i normala fall, men enligt manualen går claw optosarna (2st u-optos) direkt till swithcmatrisen (CPU-kortet).

EDIT:
Min okunskap lyser igenom. Du har rätt. Det finns ju (2st?) LM339 för raderna i switchmatrisen också. Det skulle det absolut kunna vara. *end of edit*


Vi noterade att klon hakar upp sig på ngt precis när den här konstigheten inträffar. Så min första gissning är att optointeruptern (som sitter på drivaxeln till klon) hakar i ngn kabel eller själva u-opton. När spelplanen är uppdragen till serviceläget hakar den inte i ngt. Så kablar som hamnat i vägen är väl det första man ska kika efter.

Du har helt rätt i att Claw opto pos 2 är på samma rad som Trough Jam och det är nog inte ngn slump att det är just dom två som uppvisar ett sammanlänkat problem.

Å självklart blev man ju lurad i början att misstänka det vanliga bolltrågsproblemet eftersom den startade omotiverade multibollar till höger å vänster! :-D


Purre:
Låter bra det! Skulle vara lite jobbigt att behöva plocka bort alla ramper för att komma åt Cryo Claw.
« Senast ändrad: juni 09, 2006, 16:45:18 av LDK »


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Jag kollade lite i manualen men som vanligt säger den inte allt om man inte har facit (=spelet)framför sig.

Kolla först det mekaniska felet ni verkar ha sen ska vi fixa optos!

Gropar i bolltråget har en annan också råkat ut för, jag för min del undrade vart tredje bollen tog vägen i multiboll så snabbt han den väl inte rinna tänkte jag tillslut (är ingen höjdare på flipper precis ;-))


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Kollade nogrannare nu i manualen och se det är ju ett helt eget kort för klon. Och det är precis som du sa kopplat direkt till CPU-board därmed är ju en felsökning "lite" lättare.

En enkel sak du kan göra är att rycka ur optoboarden (den under spelfältet) och kolla om kolumnhängningen kvarstår.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hade möjlighet att testa lite mer idag (men jag orkade inte börja riva klon).

1) Kopplade ur klon i mjukvaran, men det sker ändå en massa spökregistreringar. Top Popper (73) spökreggade lite då å då.

2) Right Ramp Enter (46, på samma rad som Trough Jam och Claw pos2) har en microswitch som håller på att ge upp. Inget klick och den lilla "knappen" vill gärna stanna intryckt trots att switcharmen är utfälld.



Som vanligt är optorelaterade problem ganska snurriga att felsöka...


Citera
Kolla först det mekaniska felet ni verkar ha sen ska vi fixa optos!
Precis.


Citera
En enkel sak du kan göra är att rycka ur optoboarden (den under spelfältet) och kolla om kolumnhängningen kvarstår.
Borde gå att göra om bara man kommer åt kontakten till kortet utan att montera loss saker. Optokortet till klon sitter inbakad i klo-assemblyn (vill jag minnas) som sitter på ovansidan av spelplanen.


Nya tag imorrn.
« Senast ändrad: juni 10, 2006, 03:55:41 av LDK »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har fortfarande inte orkat demontera klon, men jag har nog kommit fram till att det kan röra sig om två separata fel.

Spökregistreringarna för Top Popper verkar triggas av vibrationer. Kan vara ngn dålig lödning helt enkelt.

Det andra felet verkar ju helt klart vara beroende på att klon hakar i ngt (å då får man spökreggningar på Trough Jam). Ett tag idag gick klon fint, utan att ha ngn mekanisk hang-up, å då reggade inte Trough Jam. Men sen återkom den mekaniska hang-up:en, å så även spökträffarna på Trough Jam.

En teori att jobba utifrån i alla fall! :-)