Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
DMD-animationer
DMD-animationer
INK
·
12 ·
2212
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12261
Stad: Borås
DMD-animationer
skrivet:
oktober 31, 2006, 14:14:14
Är det någon som känner till någon applikation för att tillverka egna DMD-animationer?
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
DMD-animationer
Svar #1 skrivet:
oktober 31, 2006, 14:42:01
Jag tror jag har läst att WMS-folket använde ett program som heter Deluxe Animation (tror jag det hette). Det är ett urgammalt DOS-program, men sägs tydligen vara användbart än idag.
Sedan har de så klar använt egenutvecklad programvara för att konvertera det hela till spelens egna format.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
Purre
Hero Member
Antal inlägg:
2005
Stad: Sollentuna
DMD-animationer
Svar #2 skrivet:
oktober 31, 2006, 14:54:28
Hmmm, något släktskap med Deluxe Paint som ju var Amigavärldens Photoshop på den tiden det begav sig?
Tror att det var dagens mastodont EA som låg bakom den programvaran...
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
DMD-animationer
Svar #3 skrivet:
oktober 31, 2006, 15:02:22
Det kan det nog ha. Har för mig att jag läst om EA i samband med detta vid något tillfälle (kollade upp det där lite i somras).
Nu försökte jag hitta källor för mina påståenden och har hittills inte hittat så mycket mer än
denna tråd på VPforums
. Där får i alla fall jag känslan av att de har med varandra att göra.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
GUD
Sr. Member
Antal inlägg:
467
Stad: Göteborg
DMD-animationer
Svar #4 skrivet:
oktober 31, 2006, 16:13:58
Hmm, finns väl två delar i frågan.. För att göra animationer av DMD-typ så passar det väl jättebra med program som används till att göra animerade GIF-bilder/ikoner/etc? Jag minns trevliga shareware program som Micrangelo, Gifted, Gif Construction Set, men tror även Adobes Image Ready fixar sånt där. Finns det sedan en andra del av frågan, dvs hur man får dem att verkligen hamna på DMD:n, det är isf långt bortom mina kunskapshorisonter...
Edit: Sen skulle man förstås kunna göra filter (bild-för-bild filter i t.ex. Photoshop, eller videofilter i t.ex. After Effects) och lägga över någon bildsekvens/video du gjort i vilket program som helst, och få det att bli rätt nyans, rätt antal ljusnivåer, rätt upplösning, och även lite svarta 'diken' emellan pixlarna. Om det är det du vill, då kan du ju göra animationer på det sätt du kanske redan trivs med, och sen bara köra dem genom filtret. Kanske får du göra lite fintrimning så att det verkligen blir 'snyggt' när du omvandlar dina högupplösta hi-res linearts till storpixlade monokroma 4-nyansbilder, men jag kan tänka mig att det kan vara en tidsbesparande grundplattform att sen mejsla fram snyggt resultat från...
Edit igen: För att attackera del två... Med lite tur så kanske någon har tråcklat ihop så pinmame/vpinmame har stöd för att skicka ut data till en DMD-kontroller, isf så vore kanske det vettigt att sno lite flippermaskinskod och köra i emulatorn och använda för att visa din hemgjorda animation. Jag tror de använder nåt scriptingsystem för DMD-hanteringen, kanske kan man sno det rakt av också... The possibilities are endlessly baffling eller nåt.
«
Senast ändrad: oktober 31, 2006, 16:24:08 av GUD
»
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12261
Stad: Borås
DMD-animationer
Svar #5 skrivet:
oktober 31, 2006, 16:57:13
Jag har kikat runt lite på VPforums redan, men som de säger där är det skillnad på "vanliga" animationer och att köra 2 lager - för att få poängställning "över" det andra.
Men hur gör Swann:arna? För de tänker väl ha standard-DMD - trots modern styrnig av den samma?
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12261
Stad: Borås
DMD-animationer
Svar #6 skrivet:
oktober 31, 2006, 19:43:39
Och när vi ändå håller på - hur går det för projektet? :-)
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
DMD-animationer
Svar #7 skrivet:
november 01, 2006, 03:09:42
Såvitt jag vet så kommer de inte att använda en DMD. De kommer att använda annat.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12261
Stad: Borås
DMD-animationer
Svar #8 skrivet:
november 01, 2006, 11:32:26
Asch. Jag tycker att DMD:n är så "lagom" anpassad för flipper. Mer färger och högre upplösning drar bara bort fokus från flipprandet. Men å andra sidan tyckte jag det var onödigt med färgdisplayer på mobiltelefoner när det kom också... :-D
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
DMD-animationer
Svar #9 skrivet:
november 01, 2006, 14:09:05
Jag tycker det är bra om detta obekräftade påstående stämmer. Det känns ofta som att det finns alldeles för lite utveckling bland flipperspelen. Dagens spel går knappt, för en spelare utan propellerhatt, att skilja från ett TAF ur rent teknisk synvinkel.
Jag har förut alltid tyckt att man aldrig kommer behöva en bättre display än DMDn, men på sistone har det slagit mig när jag spelat hur otroligt stenålder det är.
Dock är det än viktigare om man exempelvis jobbar i färg, att ha riktigt välgjord grafik. Det tycker jag nämligen är en del av vad som saknas i många fall på PB2K. Och likaså på många av de tidiga mobiltelefonerna med färgskärm :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12261
Stad: Borås
DMD-animationer
Svar #10 skrivet:
november 01, 2006, 14:30:47
Vilken inte betyder att det blir bättre bara för att man gör om dem. P2000 var förvisso en inte helt lyckad utveckling, men då hade de varken mycket val eller tid. Sedan ser jag flipper lite som musik, gillar man en grupp vill man höra fler "likadana" låtar på nästa skiva, inte att de ska byta stil helt och hållet. Ska man ha behållning av en mer avancerad display med allt vad det innebär måste det nog bli gott om stopptider i kommande spel, vilket jag tycker att det ibland är tillräckligt gott om på de sena 90-talarna, om man ska hinna "ta in" detta. Men det kan ju också vara så att man snöat in på hur ett flipper SKA vara, dvs mycket "mekanik" och lite "datorspel"... ;-)
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
DMD-animationer
Svar #11 skrivet:
november 01, 2006, 14:44:59
Jag förstår det resonemanget och håller till viss del med även om jag inte håller med riktigt lika mycket nu som för några månader sedan.
För det är ju ändå så att de gamla klassiska spelen finns kvar och är mycket bra som de är, men det betyder inte att man inte kan utveckla konceptet och göra det bättre. Som idé tycker jag egentligen att PB2K var lysande, att displayen blev en virtuell del av spelplanen. Sedan kanske helheten lämnar en del övrigt att önska.
Stern verkar på många sätt ha fastnat i ett traditionellt tänkande och försöker inte tänka vidare. Vore kul att se lite mer vågade grepp i flipperutvecklingen, även om jag så klart förstår att man inte vågar ta så många risker.
Nu gled det här ämnet långt från att ha med mjukvara att göra :-)
EDIT: lite korrektur bara...
«
Senast ändrad: november 01, 2006, 14:45:43 av Grandelius
»
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
Skriv ut
Sidor:
1
Tags:
display
DMD
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
DMD-animationer
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?