Frispel

sedan 2001

För många bollar i spel efter powerball på TZ!?

djenrique

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: malmö
Har ett skumt problem med mitt TZ, varje gång man får powerball mania, dvs när man skjutit in powerballen i "load gumball" och powerball mania multibollen aktiveras så får jag en boll för mycket i spel. Dvs när näst sista bollen runnit ner så tror flippret att bollen är slut och sista bollen rinner ner utan att flipprarna går att rubba. Vore hemskt tacksam för hjälp eller förslag =):-(:-o:-(


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag hade ett liknande problem på T2. Där kickade spelet ut en extra boll pga att kickern gick trögt, den fattade tydligen inte att den redan hade en kula i spel.

Annars skulle jag tippa på någon trasig IR-diod i bolltråget, det är nog egentligen mer troligt. Kolla switcharna med olika många kulor i tråget.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
***Moderator Alert***
Detta är helt klart en hårdvarurelaterad fråga. Jag flyttar tråden till kategorin Hårdvara.

Mvh
Da Moderator


Nu till frågan:
Iceman, sist jag kollade hade mitt Twilight inga IR-dioder i bolltråget :-D TZ har den gamla tråg-konstruktionen.

Men det kan ju vara ngt fel på ngn av trågswitcharna i alla fall. Så gör som Iceman säger, plocka ur alla kulorna från tråget och kolla sen i Switch-Edges-testet om och hur trågswitcharna reagerar när du ploppar tillbaka kulorna i tråget en å en.

Tyvärr finns det väl en risk att det är ngt fel uppe vid det andra "bolltråget", dvs tuggummiautomaten "Gumballmachine", eftersom felet bara uppstår vid Powerball Mania(?). I så fall kanske det kan vara den beryktade "Geneva-switchen" som krånglar, men detta kan jag ingenting om så det är bara en vild gissning.

Som vanligt vill jag bifoga länk nr 1 vid all felsökning:

Clay's repair guide


djenrique

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: malmö
Tack så mycket för hjälpen! =) Jag ska pröva  swtich edges testet och lägga i bollarna en efter en i tråget nu i kväll så postar jag en continue om det löser sig! ;-)


djenrique

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: malmö
Jag kollade test reporten nu här och då säger den "check switch 26 through proximity". Gick in och kollade den i testmenyn och fick upp att den var closed, tillsammans med right, left och center through. Även Mini p.f. right (2), Gumball Geneva var closed, samtliga med ett (A) i mitten.. vad betyder det? Och vad kan man göra åt saken?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
En switch kan vara endera "open" eller "closed". Normalt sett är switchar öppna när dom inte är aktiverade. Ta exempelvis dom tre switchar som sitter vid skill shot-området, dessa är öppna men om du trycker ned ngn av dom kommer den bli closed (men bara så länge du trycker ned switch-armen). Det är på så vis spelet vet var kulan är på spelplanen.

Pga av att de flesta switchar är "normally open", dvs i grundläget är dom öppna, så kommer Switch Edges-bilden till större delen att bestå av små runda prickar.

MEN...

Vissa switchar kommer vara stängda (vilket visas som en fyrkant isf en liten prick), och det kan bero på flera saker. Bl.a.:

1) Switchen är aktiverad. Exempelvis bolltrågets switchar kommer i ditt fall vara aktiverade eftersom det ligger kulor i tråget som håller switchen aktiverad genom att pressa ned switch-armen.

2) En del switchar är s.k. opto-switchar. Dessa har en infraröd sändare och en mottagare. När en kula passerar mellan sändaren och mottagaren kommer det infraröda ljuset att blockeras och på så vis vet spelet var kulan befinner sig. Pga sin konstruktion är opto-switchar "normally closed", dvs när ingen kula blockerar ir-ljuset är switchen stängd. Detta syns alltså på switchmatrisen som en fyrkant.


Det behöver således inte betyda att det är ngt fel bara för att en switch är "closed"...

Vad gäller "check switch 26 through proximity" så har det med största sannolikhet inget alls med ditt multibollproblem att göra. Den switchen är en special-switch som ska känna av om den kulan som ligger redo att kickas fram till plungern är magnetisk eller ej. Japp, den är alltså till för att känna av om nästa kula är Powerball. Det finns ytterligare en sådan switch i den bollränna som leder från pianot-camera-dead end ned till slot machine. Brukar det ta en stund innan spelet säger "Pooooowerbaaall" när du börjar med powerball från pluingern? Antagligen, eftersom spelet inte kan känna av att kulan är omagnetisk förrän du hamnat i ngt av pianot, camera eller dead end.

En felaktig trough proximity switch fixas vanligtvis genom att man trycker till en liten kontakt på undersidan av spelplanen. Denna kontakt sitter på det lilla styrkort som kontrollerar proximity switchen.


När jag kommer hem kan jag kolla vilka switchar jag har "closed" i viloläge på mitt TZ. För jämförelse.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Dessa switchar är closed när jag startar upp spelet och går in i testmenyn:

15, 16, 17 (bolltrågets tre kulor är på plats)

24 (en kontrollmarkör som alltid ska vara stängd)

26 (trough prox)

72-76

81
83-85


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Se där ja, man lär så länge man har en lever... Jag är inte så bekant med just det spelet. Idén att jämföra med "Switch Matrix" är bra!

Optoswitchar i bolltråget torde vara open när ingen kula ligger där... om det finns sådana! Hoppas du hittar felet!


Apangra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
man kan väll ha 6 eller 7 bollar i spelet och om spelet är inställt på 6 bollar men har 7 så blir det nog knas. om spelet har 7 bollar måste du ställa in så att gumball har fyra bollar i sig. har för mig att den fanns nånstanns i adjustmen menyn.