Frispel

sedan 2001

Hyperaktiv tiltpendel

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tilten på mitt Shadow beter sig rätt uppkäftigt. Jag har pendeln nedskruvad så långt det går, men trots detta får jag oftare tilt än på t.ex. mitt Taxi som har den högre upp. Jag läste i tråden om spelens vikt att TS är ett förhållandevis lätt spel, men detta kan inte vara enda förklaringen.

Spelet beter sig nämligen så att det kan vara ganska svårt att få första varningen, men sedan kommer de andra två väldigt lätt. Pendeln stannar liksom aldrig. Detta gör att det blir betydligt lättare att få tilt efter att man spelat ett tag. Har detta att göra med friktionen mot kroken den hänger i på något sätt? Förstår dock inte hur denna lilla yta kan ha så olika friktion. Är det ett vanligt problem och finns det någon smidig lösning?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har oxå det problemet. Jag trodde att det berodde på att min pendel inte verkar hänga riktigt i mitten av ringen, fast jag fick hem ett IJ (20-30 kg tyngre) häromdagen som oxå har en väldigt lätt tilt och den hänger mer mitt i (båda är nerskruvade maximalt). Tyvärr har jag ingen smidig lösning, men tror inte heller att det har med friktionen att göra.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
I mitt fall är det tvärtom, Taxis pendel sitter ganska dåligt centrerad, medan TS har den perfekt i mitten (eftersom jag justerade rätt den för att se om det hjälpte). När jag testar de olika pendlarna är skillnaden uppenbar. Släpper jag Taxis pendel från maxläget så pendlar den fram och tillbaka kanske tre gånger innan den stannar, medan TS står och rör sig i flera minuter. Mest pendlar den sidledes. På ett eller annat sätt måste väl detta ha att göra med simpla fysiska lagar?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Givetvis är det fysik det hela beror på. Om den hänger still krävs det ju mer kraft att få den till tiltläget än om den redan pedlar i rörelse. Ja förutsatt att du tiltar motsatt håll mot pendelns riktning. Tiltar du åt samma håll som pendelen rör sig borde den stanna eller byta håll. Dock kan ju pendeln röra sig åt alla håll vilket gör att man nog kan säga att det generellt krävs mindre kraft att nå tillt om den redan pendlar. Sen hur fort den stannar beror ju på en sak och det är friktion. Mestadels mellan metallen i kroken och upphängningen men även en mycket liten del mot luften. Sen tror jag att tyngden på klumpen har betydelse. Lättare pendlar mindre. Inte helt 100 på det dock.


MAJ

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
En sak man kan göra är att skruva fast benen på spelet.
« Senast ändrad: februari 20, 2006, 21:34:39 av MAJ »


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hur snabbt (i tid) pendeln pendlar beror inte på tyngden på den utan på avståndet från upphängningen ner till pendelnds tyngdpunkt. Det beror även på gravitationen (tyngdaccelrationen) men det varierar inte så mycket:-). Skulle man mäta den tid det tar för en hel pendelrörelse så är den konstant oavsett hur hur stor pendelrörelsen är.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tror jag har kommit fram till en lösning nu, och den var naturligtvis enklare än man kunde tro. Det går helt enkelt ut på att man skruvar upp lodet en bit. Som pinhead påpekade beror ju rörelsen mycket på längden på pendeln, och eftersom den var nerskruvad så långt som möjligt fick den också så mycket energi som möjligt när den väl sattes i rörelse.
Genom att flytta upp den får man alltså en något lättare första varning, men som helhet blir spelet ändå mer svårtiltat. Kan ju vara ett bra tips att känna till.

Tror fortfarande att pendeln går något lättare än i Taxi .Det kan ju i sådana fall bero på att ytorna slitits ner på lite olika sätt. Har inte skruvat loss och kollat detta eftersom spelet funkar förhållandevis bra nu. Att börja skruva känns som att tigga om problem.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Genom att flytta upp den får man alltså en något lättare första varning, men som helhet blir spelet ändå mer svårtiltat. Kan ju vara ett bra tips att känna till.
Det här känner jag igen.



Jag brukar experimentera med vinkeln på den metallbit som pendeln hänger ifrån. Pendelns aktivitet verkart bero väldigt mycket på friktionen mellan pendelns krok och denna metallbit. Å den friktionen kan man ändra genom att försiktigt vrida å bända lite på metallbiten. Trial-n-Error är det som gäller!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det var ett bra tips!
Ska ta och se om jag kan lära mig hur man reglerar friktionen på det sättet.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: