Frispel

sedan 2001

Judge Dredd, diverter funkar inte

Preacher

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Harlösa
Hej!

Har ett omoddat Judge Dredd där divertern som skickar ner kulorna till Deadworld inte verkar fungera. Normalt i ett omoddat spel så ska man för att aktivera multiboll skjuta upp tre kulor i den vänstra rampen. när den tredje kulan skjuts upp ska divertern skicka ner den i Deadworld där den plockas upp av kranen osv. Detta sker inte på mitt spel. Den tredje kulan åker vidare likt de andra två och multiboll aktiveras.
Dock verkar diverten fungera i testläget i menyerna. De solenoiderna som registrerar kulorna verkar fungera som de ska. Någon som har en idé vad som kan vara knas?
(Deadworlden fungerar som den ska om man väl får ner en kula där)

Tacksam för svar! Har frågat på Pinside men inte fått svar.
/J


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Har du kört testen för kran och planet? (T14,T15 och T16 i testmenyn)
Jag har inte full koll men det skulle kunna vara så att divertern inte slår om inte kran och planet funkar som den ska.
Har du några switch-errors?
 


Preacher

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Harlösa
Har du kört testen för kran och planet? (T14,T15 och T16 i testmenyn)
Jag har inte full koll men det skulle kunna vara så att divertern inte slår om inte kran och planet funkar som den ska.
Har du några switch-errors?

hmm, har testat dem tror jag (ska dubbelkolla i kväll) men planeten och kranen funkar perfekt de fåtalet gånger man av misstag hamnat i planeten (pga att man fått exakt rätt hastighet för att kulan ska åka ner till planeten).

har faktiskt väldigt dålig koll på hur switch errors märks. Menar du att man går igenom alla på T3? Får ett felmeddelade varje gång jag startar igång men det är att den tredje kulan vid Three Mile Island inte träffat sin switch (captive ball 3 68) vilket beror på att jag inte träffat den på 30 spel?
När man "bläddrar" runt i switch matrix på T3, då får man ibland olika ljudsignaler på olika switchar, är detta ett fel?  får olika ljud på 32:an och 28:an  tex trots att båda är Not Used. Kan man dra några slutsater på om switcharna ska vara öppna eller stängda då spelet inte är igång?


jag har försökt att se om det är något fel på switch 67 (saknas i orginalutgåvan av manualen, 32:an är borttagen, 67:an tillagd) men den verkar funka spelmässigt (den registrerar passerade kulor).

ursäkta långrandigheten :)

/J






jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Optos har omvänd logik, dvs de är stängda när de inte är aktiverade.
I switchmatrisen i manualen är optos gråmarkerade.
Jämför manualens pappersmatris med switchtestet!
Det är inte helt ovanligt att switchar glappar och då plingar det till i switchtestet =)
Om not used felar så har du antaglien en kortad diod på en helt annan switch i samma rad/kolumn.


Preacher

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Harlösa
nu kan jag ha "löst" det!  switch 67 (left ramp enter) och switch 66 (center ramp exit) har bytt plats på spelplanen på något sätt (de sitter ca 10cm från varandra)! aktiverar jag switch 66 (där den ska sitta) så stänger diverten som det ska!

Detta känns väl egentligen jättenkelt att lösa, bara att antingen flytta kablarna eller optosensorerna. Känns enklare att flytta själva sensorn?

behöver man flytta båda delarna av sensorn? får inte färgkodningen på kablarna att stämma. Det verkar vara svarta och grå till ena sidans sensor (den vita) och orange och gulgrå på den andra (svarta) detta verkar vara så på alla sensorer? Jag gissar att en optosensor funkar som att det sitter en "ir-lampa" i ena sensorn (vit eller svart) och en mottagare i den andra? Då känns det som att det borde räcka med att flytta mottagaren? Är mottagaren den vita eller den svarta?

/J
« Senast ändrad: december 26, 2020, 22:08:53 av Preacher »


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1470
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det låter som nån har skruvat isär spelet och sen råkat sätta tillbaka grejerna på fel plats. Jag tror också det räcker att flytta mottagaren, det är den svarta dioden.


Preacher

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Harlösa
Ja det verkar så! Problemet är bara att den ena svarta sitter under den stora rampen som måste monteras av. Finns det något annat sätt? Försöka flytta kablarna?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1470
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja flytta kablarna går ju lika bra om du kommer åt dem lättare. Oavsett vilken metod du väljer, testa så det verkligen stämmer i testet innan du monterar tillbaks allt igen. Det har ju hänt förr att man får plocka ner allt igen bara för man missat nån detalj


Preacher

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Harlösa
update.

Bytte plats på kablarna genom att pilla ut stiften ur kopplingarna där kablarna till optona var skarvade under spelplane och satte dem rätt. enklare än att försöka skruva bort ramper mm. Gick smidigt!
(det var olika kopplingar på skarvdonen. den ena optons sladd var en rak 4:a medan den andra var en 3x2 koppling).

Kul att äntligen spela spelet som det var kontruerat istället för att behöva ta hänsyn till att två opton har bytt plats


Tags: