Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
Lampa går sönder
Lampa går sönder
Grandelius
·
28 ·
4200
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
skrivet:
mars 07, 2006, 22:02:29
Mer Shadow-problem som jag inte orkat ta itu med...
Så fort man sätter i en ny lampa i Start Scene så går den sönder. Eller åtminstone efter att spelet varit igång i kanske tio minuter. Har sökt lite både här och på RGP men inte hittat något annat än att det skulle kunna vara dåliga lampor (vilket det inte är, för jag har även testat lampor som redan satt i spelet) eller att lampan skulle kunna ligga mot spelplanen och därmed skaka sönder, men den sitter helt fritt.
Jag har försökt mäta spänningen på lamputtaget, men eftersom jag inte kan hitta något sätt att få lampan att lysa konstant så verkar det lönlöst.
Någon som har en idé? Ska man leta efter kortslutningar någonstans? Kan ju också säga att jag kollat kontakten på lampkortet och det ser friskt ut, men vet inte om det går att mäta på något sätt.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
ZeeDee
Hero Member
Antal inlägg:
786
Stad: Julita
Lampa går sönder
Svar #1 skrivet:
mars 07, 2006, 22:23:23
Lyser lampan (när den lyser) med normalt sken, eller lyser den starkare än vad den borde? Går det inte att köra 'Single lamp' i diagnos/test?
«
Senast ändrad: mars 07, 2006, 22:25:03 av ZeeDee
»
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
Svar #2 skrivet:
mars 07, 2006, 22:59:39
Av någon anledning blinkar den även i Single lamp.
Jag har inte märkt någon ljusskillnad på den, men det är väl inte omöjligt att den skulle kunna lysa något starkare.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
ZeeDee
Hero Member
Antal inlägg:
786
Stad: Julita
Lampa går sönder
Svar #3 skrivet:
mars 07, 2006, 23:23:26
Hm, nu är jag inte nån expert men jag tror att lampor alltid bör blinka under 'singlelamptesten' för att dom är med i en matris som matas med en lite högre spänning än vad lampan vill ha (för att tända snabbt)... Så blinket är nog i sin ordning.. tror jag...
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
Svar #4 skrivet:
mars 07, 2006, 23:45:09
Kan säkert stämma... Men hur mäter man i så fall? När jag mätte på den blinkande lampan låg spänningen på runt 3,5V. Men lampan är väl på 6V, så om den går måste det ju innebära att den får för mycket?
En sak till jag testat kom jag på (vet inte om det har någon som helst betydelse dock) är att dioden funkar, vilket den alltså gör.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
ZeeDee
Hero Member
Antal inlägg:
786
Stad: Julita
Lampa går sönder
Svar #5 skrivet:
mars 08, 2006, 00:02:06
Klurade en bra stund, men har tyvärr inget såpass nytt spel själv att kika på...
Lampans matningsspänning är klurig att mäta, då den matas med 18volt med korta 'pulser' (vilket som sagt tänder lampan snabbt) som är såpass korta så att lampans glödtråd inte 'hinner' bli såpass varm så att den brinner av under den tiden pulsen är.
Då fler lampor ingår i samma rad och kolumn som just den här lampan (och dessa har klarat sig), och dioden är hel och liknande, så kan man nog (?) ostortsett (i mina ögon) utesluta ett elektroniskt fel och börja misstänka som tidigare sagt att det är vibrationsrelaterat... eller liknande... fel..
Dock hade du kollat det fick jag se... Klurigt fel det här
«
Senast ändrad: mars 08, 2006, 00:03:49 av ZeeDee
»
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
Svar #6 skrivet:
mars 08, 2006, 00:18:06
Grandelius, det där problemet känne jag igen. Jag har ett liknande problem på mitt TAFG. Lamporna i stolen kilar vidare då man har spelat några spel. Tills vidare så har jag bytt ut 6-volts lamporna mot 12-volts lampor. Men jag planerar att bygga om lamphållarna så att jag kan lägga dit 8-volts lampor (vilket bör hålla).
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
ZeeDee
Hero Member
Antal inlägg:
786
Stad: Julita
Lampa går sönder
Svar #7 skrivet:
mars 08, 2006, 00:19:28
DAH : Någon ide om vad som grundar felet också?
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
Svar #8 skrivet:
mars 08, 2006, 01:34:04
Jag funderar på vibrationer, som skakar sönder glödtråden när man skjuter ner i stolen. Jo svetsarna har släppt även på detta exemplar.
Båda mina vanliga Addams fick jag svetsa om fästena, och nu måste jag göra detsamma på mitt TAFG.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
Svar #9 skrivet:
mars 08, 2006, 11:06:03
Det mystiska i det här fallet är att det (liksom det mesta andra) uppstått efter att jag shoppade spelet. Det borde innebära att det är något som går att justera. Frågan är bara vad. Om det vore kortslutning någonstans borde man väl märka fler fel än så?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
COCS
Hero Member
Antal inlägg:
4381
Stad: Göteborg
Lampa går sönder
Svar #10 skrivet:
mars 08, 2006, 11:54:30
Jag har inget Shadow och jag vet inte vilken funktion "Start Scene" har, men jag tycker att det låter som om det skall sitta en lampa #906 istället för en #555 lampa.
Läs i manualen vilken lamptyp det skall vara!
Manualer har ju haft fel förr, så du kan ju också prova!
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
Svar #11 skrivet:
mars 08, 2006, 12:54:24
#906 är väl en flasher? Det här är en helt vanlig lampa.
"Start scene" är den vanliga modestarten på TS. Som tur är vet man alltid när den ska vara tänd, så det är inget större problem, men irriterande är det.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
COCS
Hero Member
Antal inlägg:
4381
Stad: Göteborg
Lampa går sönder
Svar #12 skrivet:
mars 08, 2006, 13:11:47
Ja, #906 används som flasher och är på 12 Volt.
Ibland används den lamptypen som annat än flasher för att det skall lysa starkt vid ett visst tillfälle.
Om den lampan du har problem med ingår i slingan för "vanliga" 6 Volts lampor, skall det naturligtvis inte vara en #906. Har du kollat det och har du kollat vad manualen säger?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45
Grandelius
Hero Member
Antal inlägg:
1514
Stad: Stockholm
Lampa går sönder
Svar #13 skrivet:
mars 08, 2006, 13:22:08
I manualen står det #555 och det är också vad som satt innan den började krångla.
Man får väl börja undersöka om det finns några överdrivna vibrationer någonstans. Kanske skulle det gå att sätta dit en lysdiod på samma sätt som med balrogen på LOTR?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Lampa går sönder
Svar #14 skrivet:
mars 08, 2006, 13:56:57
Om du bara låter spelet stå i attract mode när du knäppt igång det, går lampan sönder då med? I så fall känns det ju högst otroligt att det skulle vara vibrationer som är orsaken.
Ett jobbigt, men bra sätt att felsöka är ju att byta plats på saker. Du skulle kunna testa om felet finns i sockeln/anslutningarna genom att byta sockel med en annan #555-lampa. Eller sitter sockeln på ett större kretskort med flera lampor?
Skriv ut
Sidor:
1
2
Tags:
diod
kortslutning
spänning
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
Lampa går sönder
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?