Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
Lite MM trassel
Lite MM trassel
danjan
·
25 ·
4007
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
skrivet:
januari 07, 2012, 13:45:49
Har ett par problem med mitt MM som någon kanske vet svaren på:
1) Catapult:en lirar inte som den ska. Den röda tavlan registrerar träffar, och Catapult-switchen funkar i test, men man lyckas aldrig med Catapult Slam. Två träffar på röda tavlan ger Wham! och Bam! men sen när Slam blinkar händer inget mer oavsett antal träffar... Eller är det jag som är dum och inte fattar hur det ska funkar!? Har haft probkem med att kraften unte varit tillräckligt bra i Catapulten, men efter lite forskning har jag fäst den lilla plåten strax till höger om kastarmen vilket verkar ha löst det problemet. Plåten inverkade på "svingen" så kulan tappade fart.
2) När man startar spelet och håller in vänster flipper för super skill shot så registreras en bumper-träff (Jet) och animationen med riddarna visas och antalet träffar kvar till Super-Jets räknas ner med ett. Väntar man där och trycker en del på flipprarna så registreras ytterligare bumper-träffar då och då. Även under spel kan då och då träffar registreras till synes slumpvis...
/Daniel
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
Svar #1 skrivet:
januari 07, 2012, 19:49:13
Update: Om jag fattat rätt ska en animering spelas upp som visar att katapulten avfyras mot slottet, men ingen animering spelas upp när katapulten avfyras... Däremot syns Wham! och Bam! animeringarna på displayen... Det hela känns väldigt konstigt, kan inte tro att det är mjukvarurelaterat. Båda switcharna vid katapulten verkar ju funka!? Eller är det fler inblandade?
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
Svar #2 skrivet:
januari 07, 2012, 21:52:30
Ok, så här är det: av någon okänd anledning registreras inte träffarna i katapulten trots att switchen funkar och att kulan skjuts iväg. Det är träffen på tavlan som ger avancemang av Wham! och Bam! Hur kan spelet undvika att tolka träffarna även om switchen funkar? Borde jag leta i backboxen istället, typ att signalen för träff inte når till mjukvaran trots att den fysiskt registreras?
granman
Hero Member
Antal inlägg:
632
Stad: Umeå
Lite MM trassel
Svar #3 skrivet:
januari 08, 2012, 09:30:45
Det är väl rätt ofta man kommer till katapulten utan att träffa tavlan. reggar swingen i katapulten i test om du lägger en kula där?
Problem 2 tycker jag låter som nåt switchmatrisfel. Om något reagerar när det inte ska reagera skulle jag titta på dioderna på alla switchar på samma rad eller kolumn som de inblandade switcharna är på eller rent allmänt leta efter kortslutning av någon switch. Jag var med om ett DE star wars som slamtiltade av sig själv, lite slumpmässigt, för att en lös skruv låg an mot en lödöggla på switch i bolltråget
Umeå PinCade
https://umeapincade.se
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
Svar #4 skrivet:
januari 08, 2012, 12:23:53
Nej ingen träff registreras när kulan läggs i katapulten. Men i och med att den skjuts iväg och dessutom fungerar i Switch-testen så har jag inte trott att det kunde vara något fel på den. Har nu kollat lite närmare och den lilla svarta "pilledutten" som jag antar är en diod(?) som sitter på switchen är loss på ena sidan = ej kontakt. Lödde fast den där den ser ut att ha suttit men då är switchen konstant "closed" enligt switch-testen, vad göra nu tro?
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
Svar #5 skrivet:
januari 08, 2012, 13:41:46
Ok, tog loss "diodens" ände igen som den var innan och nu funkar switch 38 som den ska. Efter lite mer test tror jag mig veta vad felet är. Om man spelar och "håller" ner kulan i katapulten någon sekund då den hamnat där så registreras katapult-träff och allt fungerar. Problemet är att switchen är för hård/böjd så kulan först trycker ner den men sedan vilar ovanpå switchen utan att hålla den nere = att träffen inte registreras ordentligt. Hur jag än försöker kan jag inte få den att hållas i stängt läge med en kula på utan kulan är för lätt. Är det tänkt att den ska hålla switchen stängd så länge den ligger där eller ska träffen registreras ändå? Antar att en ny switch är bästa lösningen...
granman
Hero Member
Antal inlägg:
632
Stad: Umeå
Lite MM trassel
Svar #6 skrivet:
januari 08, 2012, 18:01:15
Jo den ska nog hållas stängd så länge kulan ligger i katapulten. Men det är väl en lite speciell switch det där. Den är väl en "fullstor" microswitch med en rätt grov "aktiveringsarm".
Umeå PinCade
https://umeapincade.se
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
Svar #7 skrivet:
januari 09, 2012, 10:13:20
Sökte på switchen som sitter i katapulten och den här borde väl funka? Ser ju inte likadan ut men verkar som att den har bytts ut:
http://www.bestofpinball.de/catalog/product_info.php/products_id/8159
granman
Hero Member
Antal inlägg:
632
Stad: Umeå
Lite MM trassel
Svar #8 skrivet:
januari 09, 2012, 22:06:52
Ja den liknar den som ska sitta där vad jag kan minnas. Det kan ju vara så att du inte har orginalswitchen på ditt spel just nu och att det är det som är problemet.
Umeå PinCade
https://umeapincade.se
Bundy
Hero Member
Antal inlägg:
678
Stad: Sandviken
Lite MM trassel
Svar #9 skrivet:
januari 10, 2012, 16:06:02
Eller att plastpiggen på switchen är sliten och behöver lite hjälp.
Eftersom den funkar i test vad jag förstår av det första inlägget finns det ingen anledning att byta den utan snarare justera den.
Quit playing with the clock!
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
Svar #10 skrivet:
januari 10, 2012, 19:16:30
Jo den funkar, men HUR justerar man den!? Den klickar fint när man trycker ner den men den går rätt tungt... Skulle antagligen lösa sig fint om den gick att minska motståndet.
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12261
Stad: Borås
Lite MM trassel
Svar #11 skrivet:
januari 11, 2012, 01:12:57
Man luras ibland av att manuellt trycka ner en switch - fingret når längre än en kula kan göra. Testa alltså allt med en kula istället.
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
danjan
Full Member
Antal inlägg:
170
Stad: Örebro
Lite MM trassel
Svar #12 skrivet:
januari 11, 2012, 14:23:15
Switchen trycks ner när kulan hamnar på den men kulan lyfts sedan av switchen och trycker inte ner den så den är i stängt läge. Om jag håller ner den i någon knapp sekund så registreras träffen korrekt. Har försökt böja på switchen men hur jag än pysslar med den tycks den för hård för att hållas nedtryckt när kulan ligger där på.
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12261
Stad: Borås
Lite MM trassel
Svar #13 skrivet:
januari 11, 2012, 14:29:37
Ta en bild på den så vi ser om det är original eller inte. Du kan också kolla om det går att justera själva kroppen på switchen - ibland behöver den sänkas lite för att armen ska få rätt spelrum.
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
Bundy
Hero Member
Antal inlägg:
678
Stad: Sandviken
Lite MM trassel
Svar #14 skrivet:
januari 11, 2012, 21:08:50
Min gröna plastpigg som kommer ut ur switchen hade med tiden blivit så sliten att armen inte klarade av att trycka ned den långt nog för att registrera träff trots att jag tryckt hela switchen så högt upp jag kunde mot spelplanen innan jag skruvade fast den.
Eftersom armen till katapulten inte har samma typ av innfästning som andra typer av switchar är det svårt att justera den. Vad jag gjorde var i stället att linda 2 varv eltejp på armen rak ovanför den gröna piggen.
Problemet löst.
Quit playing with the clock!
Skriv ut
Sidor:
1
2
Tags:
diod
display
kortslutning
switchmatris
bumper
switch
switch
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
Lite MM trassel
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?