Frispel

sedan 2001

Ljud sänks och höjs i LOTR

ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bara en allmän fundering - körde Lord of the Rings på Laserdome här i Stockholm häromdan och noterade att under spelets gång så sänktes ljudnivån respektive höjdes vid flera tillfällen (tror det var vid multiballs slut eller dyl som den sänktes ganska rejält)

Varför gör den på detta viset!?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu är jag ingen STERN-flipper-ägare, men jag har noterat samma sak på olika LotR och jag tycker det är ytterst irriterande, men det skall antagligen vara så.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Detta är en feature som i vissa modes t ex under multiboll höjer ljudnivån antagligen för att förstärka effekten av det pågående modet.
Det går att stänga av denna feature men detta är beroende på vilken mjukvarurevision som spelet har. Kommer inte ihåg exakt i vilken revision inställningsmöjligheterna infördes men det går säkert att hitta på Sterns sajt.

Vi brukar stänga av detta på våra spel då det stör en del.
« Senast ändrad: december 19, 2008, 12:57:26 av Purre »


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Aha, så pass. Trodde det var fel på spelet :-P


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker det är ganska coolt för min del, men man får ju justera så att det är lagom nivå.
Det är fler Sternspel än LotR som har detta. Stänga av har det vad jag vet gått att göra på alla mjukvaruversioner, men från version 9.00 (2005-01-20) ändrades funktionaliteten Feature Adjustment #26 från av/på till att justera max volymeffekt.
Om man ställer den på 0 så är det alltså samma som den tidigare avstängningsfunktionaliteten, om man ställer den på något annat (upp till 10, standard är 5) så anger man med hur mycket volymen får effekthöjas utöver grundvolymen.
Effekthöjningarna hänger ihop med modes och multiballs, om man har flera 'grejer' på gång samtidigt så ackumuleras effekthöjningarna men endast upp till totalt max vad man ställt in i Feature Adjustment #26. Om man ställer in 10 och spelet bara har effekthöjningar om 2 steg var och man kan ha max tre av dessa samtidigt så kommer man alltså ändå aldrig upp i mer än 6 stegs effekthöjning.
Jag tycker det är gött när volymen höjs (och sänks) i samma takt som pulsen, och man hör att 'det är något på gång' i spelet. Även om man bara stod bredvid och läppjade på en pepsi-whisky och tänkte på nån fin gammal EM-maskin så vaknar man till.

Kort svar: vill du ha bort det så ställ Feature Adjustment #26 på 0


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Tycker det är en klockren funktion. Står man och slöspelar vill man kanske hålla en lägre nivå men startar man Valinor så vill man att det ska märkas att nu jävlar gäller det. Underbar funktion som jag önskade att alla spel hade!


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Instämmer med de två föregående talarna. Inlevelsen i spelet blir enormt mycket bättre med funktionen aktiverad.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Åhå, så det finns fler som har sett ljuset och som nu dricker Pepsi och Whisky och njuter.:-D:-D
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: