Frispel

sedan 2001

Ofrivillig multiboll på RS

BrunaBurken

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag brottas med ett mycket irriterande problem på ett RS, nämligen att den envisas med att skicka ut två bollar. Det märkliga är att det inte verkar vara något av standardfelen, dvs att optona i tråget inte skulle registrera. Jag har prövat att byta optos och optokortet utan resultat.

Alla switchar i tråg och lock (och där tillhörande kolumner i switchmatrisen) registrerar utan tveksamheter och det verkar inte glappa, utan det är konsekvent fel.

Om man installerar en extra boll i spelet skickar den upp tre och om man tar bort en skickar den upp en, men registrerar då inte om man rinner (plus lite andra bieffekter).

Vad skulle ni föreslå som nästa felsökningssteg? Om man ska börja pilla på korten i backboxen, vilka lödningar/komponenter är intressanta?


sloskinen

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Hade ett liknande fel på mitt getaway.
Det som hänt var att switchen till lane feedern hade fastnat på en kabel och den var i hela tiden. Den gick aldrig helt upp och då sköt den upp en extra kula. Kolla switcharna därikring.
Det är mitt bästa tips.
Posta svar om det råka vara det ;-)
Lycka till


BrunaBurken

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Bra tips, men tyvärr var det bland det första jag kollade och det gav inget resultat, om det är switchen till shooting lane du menar. Eller menar du att själva prylen som kickar ut bollarna har egna switchar?


sloskinen

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Menar den som föser ut kulan till kickern.
Kolla alla switchar där nere och att dem får kontakt när en kula ligger på switchen.
Du kan ju böja till switcharna för säkerhets skull.
Det e dem enda tipsen jag kan komma med.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 942
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Sloskinen: RS har ikke ball-lager med mekaniske switcher. Det er ball-lager med opto-switcher.

BrunaBurken: Jeg ville sjekket at ballene ruller fritt i ball-through. Etter en tids bruk blir det små groper der ballene ligger, og det kan således hende at ballene ikke ruller frem når neste ball skytes frem til shooter lane. Men jeg er ikke helt sikker på at dette er problemet.


BrunaBurken

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är ytterligare ett bra tips, men tyvärr är inte heller detta felet. Jag har prövat att byta hela tråget med ett annat spel och det gjorde ingen skillnad.

En annan tanke: Vad är det som sköter tidsfördröjningar i ett flipperspel? Om det inte fanns någon tidsfördröjning för optona i tråget skulle inte kulorna hinna rulla undan, utan den skulle tro att den fortfarande hade lika många kulor kvar. Om det är en kondensator eller liknande som sköter det skulle kanske det kunna vara felet?


sloskinen

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Okej, tog för givet för det likna mitt fel som jag hade :-D


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Det är datorn som sköter tidsfördröjningen. Det är ju den som aktiverar alla spolar och lampor i spelet.

Det hela låter ju som ett switch fel av nån sort. Spelet blir lurat att tro att det inte finns en kula på något sätt så det skjuter fram en till.


BrunaBurken

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Felet är nu fixat, men det var bland de märkligaste fel jag någonsin hört talas om:

Efter timmar av kabel-följar-felsökning, lokaliserades felet till en grön-brun sladd som är gemensam för switcharna i kolumn två i switchmatrisen. När denna sladd kopplades bort från optosarna som känner av var bulldozer-bladet befinner sig, åtgärdades felet med för många kulor, men självklart fungerade inte bulldozern.

I detta läge trodde jag naturligtvis att felet var lokaliserat, men eftersom optosarna fungerade (när de var ikopplade) och eftersom kortet i övrigt är tämligen enkelt, tvingades jag fortsätta leta. Ytterligare en switch som använder sig av grön-brun sladd är startknappen. Startknappen har 5 anslutningar, vilket jag inte visste då. Allt tycktes normalt, tills jag råkade titta på buy in-knappens kabelanslutningar. När jag jämförde, upptäckte jag att startknappens högra anslutning slagits av helt. Antagligen hade det skett vid en nedsänkning av spelplanen. Personen som gjorde detta måste sedan felaktigt ha satt den då löst hängande sladden i den sladdanslutning som ska vara tom!

Sammanfattning: En felaktigt kopplad kabel i startknappen, som trots detta fungerade, resulterade i att spelet sköt upp en kula för mycket.

Ibland är det inte roligt att vara flippermekaniker!