Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
POST-problem, Honey (1972)
POST-problem, Honey (1972)
realpingo
·
21 ·
4913
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
realpingo
Full Member
Antal inlägg:
206
Stad: Falun
POST-problem, Honey (1972)
skrivet:
augusti 08, 2012, 23:22:08
Efter att jag bytt gummin i HONEY-spelet så märkte jag att "Down Post"-knappen (i mitten, strax ovanför flipprarna) inte reagerade. Jag öppnade och såg att kontakten inte låg an riktigt när knappen trycktes in. Jag böjde ett bleck något, och därefter reagerar knappen fint.
DOCK så åker Posten (den runda grunkan som lyser mellan flipprarna) UPP varje gång den åker över knappen "Advance 1 to 5" (i mitten i överkant på spelet) OCH när den åkt över DOWN-POST-knappen. Åker den över Down-Postknappen och Posten är uppe, så åker den ner för att omedelbart åka upp igen.
Den verkar åka upp varje gång den åker över någon av 1,2,3,4,5-knapparna på sidorna också.
Detta gör att Posten är uppe i princip mest hela tiden. Jag har inget kopplingsschema så jag har lite svårt att felsöka.
Det verkar inte vara några andra fel. Jag ser inga problem med blecket jag böjde.
«
Senast ändrad: augusti 08, 2012, 23:25:26 av realpingo
»
SvD Debatt, 3/5, 2016:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga
SvD Debatt, 5/10, 2017:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e570
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
POST-problem, Honey (1972)
Svar #1 skrivet:
augusti 11, 2012, 10:52:08
En Williams 70-tals up-post fungerar i princip på samma sätt som ett gameover-relä. Båda har en latchspole och en tripspole.
Tripspolens funktion är att släppa loss en fjädrande funktion t ex ett reläbleck eller en up-postarm.
Latchspolens funktion är att återställa, d v s dra tillbaka och låsa den fjädrande funktionen.
Om en Williams up-post far upp i tid och otid så finns det bara två orsaker. Antingen en mekanisk eller en elektromekanisk orsak.
Den mekaniska orsaken är lättast att hitta. Det är då tripspolens låsbleck som av någon orsak inte kan hålla funktionen i låst läge p g a slitage eller lös//ojusterade delar. Det kan då vara att den åker upp direkt (låsblecket greppar inte alls) eller då vibrationer i spelplanen gör att låsblecket släpper efter en kort stund.
Den elektromekaniska orsaken kan ofta vara knepig.
Nån tidigare ägare kan ha lekt McGuywer och kopplat om kablar (inte så vanligt), eller så har en kabel släppt och ligger emot någonstans, en switch går emot något annat strömförande eller jordande m.m.
Kretsen för tripspolen går från Gul som jag felaktigt brukar kalla minus (gemensam för 6 och 24 Volt) till båda slingswitcharna (hö & vä) strax nedanför kopparna. från switcharna går det sen en röd/vit kabel direkt till tripspolen som sen får spänning från den svarta kabeln.
Kretsen för latchspolen går via ett post-relä. Som även har en holdkrets som bryts då posten har gått ner i bottenläget samt en 100 poängsswitch som aktiveras.
Det låter på dig som att up-posten är nere vissa perioder och kommer upp samt försvinner då vissa switchar triggas.
Då lär det inte vara ett mekaniskt fel.
Jag skulle rekommendera dig till att titta på alla switchar och dess lödöron på:
up-postenheten,
slingswitcharna för up-post
"side advance relay"
samt "post relay"
för att säkerställa att switchar, lödöron och oisolerade lösa kablar inte jordar/strömsätter något de inte ska.
titta också så att olika switchar, inte vidrör switchar som de inte ska ha kontakt med.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
realpingo
Full Member
Antal inlägg:
206
Stad: Falun
POST-problem, Honey (1972)
Svar #2 skrivet:
augusti 12, 2012, 00:02:37
TACK för ett mycket utförligt och bra svar. Jag skall kontrollera detta och se vad som skett.
Något är iallafall garanterat glapp. När jag tog av glaset för att testa de där LED:arna (se annan tråd) så kom jag tydligen åt något - för nu funkar det som det ska. Och det är HELT annorlunda! Väldigt bisarrt - och just därför ska jag kika igenom som du säger, för någonstans därinne har nåt alltså hänt.
«
Senast ändrad: augusti 12, 2012, 00:03:44 av realpingo
»
SvD Debatt, 3/5, 2016:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga
SvD Debatt, 5/10, 2017:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e570
realpingo
Full Member
Antal inlägg:
206
Stad: Falun
POST-problem, Honey (1972)
Svar #3 skrivet:
september 08, 2012, 16:14:38
På bilden ovan är posten i nerläge som synes.
När kulan rullar över lite olika switchar, som t ex A-to-B-switchen längst upp i spelet, så löser den vänstra spolen ut, men slår omedelbart tillbaka i ovan läge. Det är kanske så det ska funka - jag vet ej. Samma funktion får man när kulan rullar över post-down-switchen - vilket är helt logiskt.
Dock skall inte posten åka upp när den rullar över någon av ovan nämnda switchar - vilket den dock gör. När den rullar över a-to-b-switchen så åker den i upp läge omedelbart. Åker den över down-postswitchen så är det mer slumpmässigt.
När jag testade detta så verkar det som om den högra spolen inte reagerar som den ska - dvs den "håller inte nere" posten i nerläget tillräckligt länge, utan verkar släppa om spolen till vänster löser ut.
Eftersom down-post-switchen inte kan funka på så mycket olika sätt så verkar det som om problemet sitter här. Varje gång kulan rullar över down-post så kommer ju den vänsta spolen att lösa ut. Men den högra spolen ska ju då inte släppa upp posten automagiskt bara för det vad jag förstår - är detta korrekt uppfattat? Isåfall är det nåt vajsing med den högra spolen - men vad isåfall?
Alla kablar, lödningar etc SER bra ut. Switcharna är svårare att säga, men det ser bra ut med lekmannaögon - inga uppenbara fel. Har kollat av allt i "listan" ovan.
Ett annat fel är att alla lampor i backboxen la av. Poängen funkar, spelet funkar (förutom postproblemet ovan) men lamporna lyser inte i backboxen. Alla andra lampor i spelet funkar. Sitter det en säkring i backboxen som kan ha gått, eller sitter det en säkring i spelet som jag inte sett? (Kommer inte åt backboxen nu - spelet står för trångt.)
Jag har inget schema så om nån har ett Honey-schema som PDF så är jag tacksam för mail!
SvD Debatt, 3/5, 2016:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga
SvD Debatt, 5/10, 2017:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e570
S-I A
Donator Silver
Newbie
Antal inlägg:
39
Stad: Kisa
POST-problem, Honey (1972)
Svar #4 skrivet:
september 08, 2012, 22:02:57
Hej Pingo här är den
http://mirror2.ipdb.org/files/1230/0783_001.pdf
Mvh S-IA
realpingo
Full Member
Antal inlägg:
206
Stad: Falun
POST-problem, Honey (1972)
Svar #5 skrivet:
september 08, 2012, 22:19:07
Tack S-I-A. Men det där var manualen - som jag redan har. Jag söker efter el-schema. :-)
SvD Debatt, 3/5, 2016:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga
SvD Debatt, 5/10, 2017:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e570
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
POST-problem, Honey (1972)
Svar #6 skrivet:
september 09, 2012, 00:44:47
Har du tittat på latchspolens spärr? om inte den låser posten i botten-läget så lär naturligtvis up-posten åka tillbaka upp igen då den är fjäderbelastad.
Latchspolen får bara en kort strömimpuls, det ligger ingen konstant spänning på den spolen.
Som du beskriver det så finns det ingen fel hos latchspolen då den gör sitt jobb att dra ner up-posten.
Felet ligger antingen hos latchen (spärren som ska hålla up-posten nere = mekaniskt fel) eller tripspolen som frigör latchen så att up-posten kan åka upp (= elektriskt fel).
Du måste först konstatera om det är ett mekaniskt fel innan du går vidare.
«
Senast ändrad: september 09, 2012, 00:45:37 av Bally
»
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
Leffe
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
542
Stad: Järfälla
POST-problem, Honey (1972)
Svar #7 skrivet:
september 09, 2012, 01:01:12
Posten ska fungera på det här viset:
Om jag inte har helt fel, så är posten uppe när spelet är avstängt.
När du startar ett spel, så ska spolen (G-23-750) till höger på din bild dra ner posten. Posten hålls ned mekaniskt av den lodräta "metallbiten" som sitter till höger om det vänstra spolen (M-29-1000)(Up post-reläet)
på din bild. Den ska låsa den vita plasten som sitter ovan för den stora spolen
Det finns två switchar som ska ta upp posten, "Up post" sitter bakom bakom två gummin på varsin sida mitt på spelplanen.
Då drar Post reläet, det vänstra reläet på din bild.
Och posten ska åka upp med hjälp av en fjäder.
Det enda som ska ta ner posten är de två "Down Post" knapparna.
Då drar den stora spolen och sen ska posten hållas kvar av "metallbiten" igen.
Metallbiten bör ha en liten fjäder som håller den ute,
så den låser plasten ordentligt.
Plasten kan också vara sliten så att posten inte hålls kvar i ned läge.
Jag ska kolla på en av mina gamla Williams-spelplaner hur det ser ut.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "A-to-B-switchen"
«
Senast ändrad: september 09, 2012, 01:04:41 av Leffe
»
realpingo
Full Member
Antal inlägg:
206
Stad: Falun
POST-problem, Honey (1972)
Svar #8 skrivet:
september 09, 2012, 03:24:14
Ovan stämmer i funktion och beskrivning. Det finns bara en down-postknapp dock.
"A-to-B" - jag var lite kvick där
- jag menar knappen längst upp som heter "Advance 1 to 5". Den ska ju normalt INTE dra upp posten om jag förstår det hela rätt, utan, precis som du skriver ovan, ska detta endast ske via "Up post"-switcharna på höger/vänster sida av planen.
Den lilla metallbiten håller nere plastbiten. Den spolen (M-29-1000) var lite lös, men jag har skruvat dit den ordentligt nu. Samma fel dock, så det glappet gjorde tydligen inget.
Problemet verkar vara det att M-29-1000 aktiveras varje gång kulan rullar över down-post, advance-1-to-5, samt up-post. När den gör det så drar den ju tillbaka metallskivan.
DÅ ska väl egentligen också G-23-750-spolen "hålla nere" posten, dvs också aktiveras (om ju inte kulan då träffar up-post istället). Det verkar den dock inte göra, så då släpper det mekaniska "hållet" och posten åker upp.
Så funkar det iallafall just nu - jag hade spelplanen uppställd och testade, och M-29-1000 aktiveras varje gång som down-post-knappen aktiveras (och de övriga tre switcharna, se ovan) - OAVSETT om posten är uppe eller nere. Så mekaniken "släpper" när den är nere, och då flyger den upp fast man rullar över down-post.
Det verkar funka mekaniskt, men inte elektroniskt?!
«
Senast ändrad: september 09, 2012, 03:27:18 av realpingo
»
SvD Debatt, 3/5, 2016:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga
SvD Debatt, 5/10, 2017:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e570
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
POST-problem, Honey (1972)
Svar #9 skrivet:
september 09, 2012, 07:30:27
Leffe posten behöver inte vara uppe. Du blandar ihop det med vissa moderna spel som istället har en enda spole med dubbellindning som fungerar som en flipperspole. Den typen av up-post hålls nere av spolens sekundärlindning som får spänning så länge up-posten ska vara nere. och då up-posten ska upp under spel eller om spelet stängs av så åker den fjädrande up-posten upp. Men någon sådan funktion är det inte på gamla williams.
På honey så hålls up-posten nere endast av latchen, efter att spolen har dragit ner up-posten.
Skulle spolen som drar ner up-posten få spänning kuntinuerligt så skulle den tämligen snabbt brinna.
Så Pingo, nej den spolen är inte till för att hålla up-posten i bottenläget, bara att dra ner den så att latchen kan greppa och hålla up-posten nere, det är alltså endast latchen som sköter det jobbet att konstant hålla up-post nere. jag börjar fundera på om det inte är någon feljackad snabbkontakt någonstans som ställer till med problem.
jag har råkat ut för spel med sådana sällsynta fel.
Men troligast är att det är något kabel eller switchproblem.
Du får helt enkelt följa kabeln röd/vit från tripspolen tills du hittar felet.
«
Senast ändrad: september 09, 2012, 07:42:15 av Bally
»
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
Leffe
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
542
Stad: Järfälla
POST-problem, Honey (1972)
Svar #10 skrivet:
september 09, 2012, 12:07:34
Dah: det var väl det jag skrev att spolen drar ned posten och att latchen sedan håller kvar posten.
Men däremot så stämmer det att posten är nere när spelet är avstängt.
Det kan vara så som Dah säger att det är någon snabbkontakt som är fel.
Det stämmer att det bara är en Down post-knapp, jag satt och tittade på schemat till Fun-Fest för att se hur Post funktionen ser ut.
Om post funktionen är samma som på Fun-Fest, så bör det finnas ett "Post" relä som ska påverkas av Down post-knappen. Samma sorts spole som Up post reläet ( M-29-1000). Kolla om det aktiveras när du trycker ner Down post-knappen.
Jag kan scanna in schemat hur det ser ut på Fun-Fest
och mejla dig eller lägga upp det här om det är till någon hjälp.
«
Senast ändrad: september 09, 2012, 12:08:44 av Leffe
»
Bally
Hero Member
Antal inlägg:
6213
Spelautomatsamlare sedan 1977
Stad: Stockholm
POST-problem, Honey (1972)
Svar #11 skrivet:
september 09, 2012, 13:45:57
Jepp precis som jag skrev för fyra veckor sen, högre upp i den här tråden.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas
Leffe
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
542
Stad: Järfälla
POST-problem, Honey (1972)
Svar #12 skrivet:
september 09, 2012, 13:49:06
Dah: Jag kollade inte så högt upp i tråden.
realpingo
Full Member
Antal inlägg:
206
Stad: Falun
POST-problem, Honey (1972)
Svar #13 skrivet:
september 09, 2012, 15:54:56
DAH: Det var så jag menade i min förvirrade postning ovan
Jag förstår att funktionen är att en spole drar ner den och sen blippar den andra spolen fram metallplattan som håller posten nere mekaniskt. När jag kikade på det igår (och tog ovan bild) var det en logisk mekanism, och du bekräftar vad jag trodde att spolen skulle gå sönder om den tvingas dra ner posten hela tiden.
Med "snabbkontakt", menar ni då de här stiftkontakterna ("telefonpluggar" ) som brukar sitta i två rader på skiva med kablar?
På framsidan sitter ju en start-knapp. Denna är på mitt spel lött så att man kan klicka fram credits. När jag fick spelet funkade inte denna, så jag har hela tiden klickat igång spelet i myntluckans mittenswitch. Men häromdagen råkade jag komma åt start-knappen och då funkade den helt vips! Så ett par dagar spelade vi genom att enbart köra via den.
Nu, när back-boxens lampor slogs ut så försvann även funktionen från startknappen.
Var sitter "tripspolen"?
Ursäkta min okunskap - jag är som sagt novis på flippers men lär mig i takt med pulandet! :-)
«
Senast ändrad: september 09, 2012, 17:44:42 av realpingo
»
SvD Debatt, 3/5, 2016:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga
SvD Debatt, 5/10, 2017:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e570
realpingo
Full Member
Antal inlägg:
206
Stad: Falun
POST-problem, Honey (1972)
Svar #14 skrivet:
september 09, 2012, 15:55:57
Leffe: Jag tar gärna emot schemat!
SvD Debatt, 3/5, 2016:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga
SvD Debatt, 5/10, 2017:
https://www.svd.se/spel-i-offentlig-miljo-ar-inte-farliga-e570
Skriv ut
Sidor:
1
2
Tags:
spole
switch
switch
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
POST-problem, Honey (1972)
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?