Frispel

sedan 2001

Problem med magneter

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tänkte höra här om någon varit med om att själva järnkärnan i en magnet blivit magnetiserad? Jag börjar misstänka att det är fallet på mitt TS, då kulan kan fastna på den punkt magneten håller i, trots att det är så pass plant att det inte går att få kulan att stanna om man försöker placera dit den.

Jag tänker mig alltså att det skulle kunna vara så att den inte helt tappar sin magnetism (efter att magneten stängs av) så länge kulan finns i magnetfältet, men om den väl kommer ur det så verkar inte magnetismen finnas kvar. Kan det bli så, har det blivit så för någon annan? Och i så fall vad kan man göra åt det? Måste man köpa en ny kärna?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu har jag inget TS, så jag vet inte hur det ser ut, men...

Ligger kulan kvar om spelets ström är avstängd? Om ja, då är det definitivt ngt magnetiskt.

Annars är det nog så att magneten är aktiverad när den inte skall vara det, kanske p.g.a. en trasig transistor.

Sedan skriver du i mitt tycke en aning kryptiskt:
Citera
trots att det är så pass plant att det inte går att få kulan att stanna om man försöker placera dit den

PLANT! Vad menar du egentligen?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag är visst så inne i Shadow att jag börja förutsätta att alla fattar hur det är uppbyggt. Ber om ursäkt för detta.

Problemet är alltså det klassiska med TS, att kulans friktion mot spelplanen vid magneten gräver en grop som till slut gör att kulan fastnar även när magneten stängs av. Detta har jag på mitt exemplar åtgärdat genom att spackla och lacka om och sedan täcka med mylar. Men nu har problemet kommit tillbaka. Detta trots att det inte finns någon egentlig grop. Därför misstänker jag att det är kärnan som blivit magnetiserad och håller kvar kulan på plats när magneten stängs av.
Därför är det nog inte heller så enkelt att man kan stänga av spelet och se om den hänger kvar, eftersom det ändå kanske skulle kunna vara något fysiskt.

Jag ska dock se om jag kan göra några experiment för att se om det går att påvisa någon sorts magnetism i kärnan. Men det vore som sagt intressant att höra om någon annan varit med om något liknande.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Lite osannolikt men det skulle kunna vara så att bollarna blivit magnetiska, men då borde även problemet uppstå att de fastnar i varandra i bolltråget.

Har råkat ut för liknande fenomen på ToM där bollar ibland hänger kvar i spirit-ringen.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har tagit en ytterligare snabb titt och kommit fram till lite mer.
Kulorna tycks inte vara magnetiserade, de fastnar i alla fall inte i varandra när de ligger på en plan yta. Dessutom är det P4Ps mirror-kulor som ska vara lämpliga för spel med magneter. Däremot upptäcker jag att det hela fungerar fint till en början (spelet har stått avstängt i ett dygn), men efter att jag kört magnettestet 10-15 gånger börjar fenomenet uppstå igen. Detta om något torde väl vara ett tecken på att det inte är fysiskt (iofs räknas kanske magnetism som fysik...)? Jag får ser dock inga magnetiska tendenser när jag håller små skruvar och andra järnföremål mot den avstängda magnetkärnan.

Om det inte är kärnan, skulle felet kunna ligga i att själva spolen som blivit "seg" på något sätt, och liksom inte kan stängas av så kvickt som det borde?
Tycker själv att det där sista lät rätt tveksamt, men jag är ju inte så haj på det här så det är väl bäst att fråga.

Min ständiga tes om att magneter i flipper är onda håller i alla fall i sig.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nu har jag fått tag på en begagnad magnetkärna som jag monterat in, men tyvärr är resultatet exakt detsamma. Visst skulle det kunna vara så olyckligt att båda har samma problem, men jag betvivlar det.

Möjligen skulle kanske själva upphängningen, som spolen, opton och alltihop sitter i kunna vara magnetiserat?

En annan tanke är om drivkretsarna skulle kunna "läcka" ström till spolen så att det hela tiden finns en viss magnetism av det skälet. Kan det hända och hur finner man det felet i så fall?

EDIT: Hittade precis en RGP-post jag missat alla andra gånger jag sökt om felet. Där påstås det att transistor Q2 på Fliptronic-kretsen kan vara felet. Enligt manualen är det en  TIP36C PNP. Eftersom jag inte fattar någonting av vad detta betyder (utom möjligen PNP) undrar jag om det är en någorlunda vanlig transistor som går att få tag på lokalt (typ Mekonomen) eller om den måste beställas från Elfa?

Finns det någon risk med att testa att byta plats på till exempel Q1 och Q2 (de är samma)?
« Senast ändrad: april 10, 2006, 15:23:50 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
ELFA har TIP36C-trissorna...
46:-/st

P4P säljer dem för 23:-/st

Köp några stycken, är alltid bra att ha då de som sitter på fliptronic-korten ibland går sönder.
« Senast ändrad: april 10, 2006, 15:32:52 av Purre »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Då var ju valet av leverantör ganska givet i alla fall. Mekonomen hade inte transistorer alls.

Vore dock intressant att veta om detta låter som en rimlig teori eller om det skulle kunna vara något annat. Finns det några andra elkomponenter man kan testa att byta om man nu ändå beställer?

Nytt EDIT: Så här står det bland annat på RGP:
Citera
My first guess was the same as other people in these posts.  It must be Q2
was allowing enough current to to flow after the magnet was supposed to be
off and was keeping the ball locked.  I didn't want to replace Q2 unless I
knew that was the problem, so I swapped the Fliptronics board with my TZ and
the problem was still happening.  My next thought was that the magnet was
somehow bad.  I switched the maget with one on my TZ and sure enough the
problem went away.  I'm lucky I have the TZ to swap parts with.
Jag har ju testat att byta magnetkärna, men inte magnetspolen. Kan det finnas anledning att byta den?
« Senast ändrad: april 10, 2006, 16:08:32 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Transistorer går ibland sönder.

Som jag skrev tidigare i denna tråd:

"...magneten är aktiverad när den inte skall vara det, kanske p.g.a. en trasig transistor."

En transistor kostar ju inte många kronor och är lätt att byta. Om du inte har ett kort att byta med för att kolla, så är det nog att rekommendera att byta den - hade jag gjort.

Känner du ingen du kan låna ett kort utav?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
På gamla Ballybanditer så kopplades (förutom de ordinarie kablarna) 48 Volt plus och minus med lämpliga motstånd på vardera anslutningen, till en del reläspolar. Detta gjorde att det hela tiden låg en mycket svag ström som "skramlade om" d v s eliminerade ev magnetism i reläspolens järnkärna.

Detta gjordes för att inte riskera att järnkärnan i reläspolen skulle "klibba" d v s att en ev magnetism i järnkärnan skulle fortsätta att hålla reläet draget då spänningen släppte i spolen.

Jag undrar om någon sådan teknik används för att hålla ev magnetism borta i stora flippermagneter. Då kanske det är problemet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Flera experiment och ännu mer huvudbry...

Jag testade att dra fram en förlängning med strömbrytare till anslutningskabeln till magneten. Tanken var att testa om kulan lossnar när man kopplar ur magneten. Om felet hade suttit i transistorn borde den väl gjort det?
Tyvärr lossnade inte kulan. Den satt kvar, även om jag stängde av när magneten verkligen var på.

Nu är jag riktigt vilsen!

Cocs: Jag hade gärna bytt transistorn, men nu var problemet att jag inte fick tag på någon, och om jag beställer den så lär den inte dyka upp förrän efter påsk. Jag vill åtminstone hitta felet så fort som möjligt.

DAH: Är inte helt säker på hur du menar att det där funkade, men uppenbarligen har eventuell påkopplad svag ström ingen betydelse för det här problemet.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Grandelius

Det var ett bra experiment du gjorde där (med strömbrytare). Så nu vet du/vi att det inte är transistorn.

Så då måste det väl vara magnetens kärna som blivit magnetisk på något sätt...

:-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nya transistorer är i alla fall beställda, även om det inte verkar helt troligt att det är problemet.

Det enda jag kan komma på nu (kärnan är ju bytt) är att det skulle vara spolen på något sätt. Typ om några varv blivit kortslutna att det skulle kunna bli för kraftigt magnetfält som dröjer sig kvar? Magneter är ju så flummiga!
Magneten blir ju varm och allt stämmer med beskrivningen i citatet.

Ingen som sitter på en extra magnetspole nr 20-9247 och kan sälja billigt? Används tydligen även i TAF, DH, TZ och WCS.

EDIT: Var visst ingen beskrivning i det citatet, men han beskrev i alla fall att det funkade bra först men att spolen blev varm och sedan fastnade kulan. Exakt som för mig!
« Senast ändrad: april 11, 2006, 14:11:25 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har nu skaffat en billig kompass för att testa om det finns någon permanent magnetism i området, och jovisst.

Nålen rör sig ett halvt varv när man närmar sig området med magneten. Detta även när hela spelet är avstängt och har varit så i ett antal timmar. Jag testade också magnetismen i kulorna och de tycks också påverka nålen. Dock är det ju svårt att avgöra hur mycket magnetism det rör sig om. Det är samma resultat när jag testar med kulorna som låg i spelet när jag köpte det (har av någon anledning kvar dessa). Däremot ger kulorna i mitt Taxi inget som helst utslag på kompassen. Frågan är nu om det finns någon enkel metod att avmagnetisera prylarna. Jag testade redan igår att värma upp kärnan och hållaren i ugnen och sedan banka med en hammare på det (det är den metod jag hört ska funka). Men det har uppenbarligen inte hjälpt. Någon pryl som den här fast större är kanske vad man får leta efter?

Frågan är också varför i hela friden det har blivit magnetiserat? Kan det fortfarande finnas en koppling till en "läckande" transistor som orsakat magnetiseringen?

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur ett friskt TS beter sig. Om någon som har ett fullt fungerande spel skulle vilja testa hur en kompass beter sig så vore det väldigt uppskattat.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Citera
Frågan är nu om det finns någon enkel metod att avmagnetisera prylarna. Jag testade redan igår att värma upp kärnan och hållaren i ugnen och sedan banka med en hammare på det (det är den metod jag hört ska funka). Men det har uppenbarligen inte hjälpt. Någon pryl som den här fast större är kanske vad man får leta efter?


Jag har en avmagnetiserare på jobbet. Vi använder magnetbord när vi planslipar. För att bli av med magnetism efteråt i arbetsstycket så kör man en runda på avmagnetiseraren.
Vill du skicka över prylarna så kan jag avmagga dem åt dig. Men du borde ha en verkstad med liknande prylar på närmare håll?