Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
sven666
·
8 ·
4601
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
sven666
Sr. Member
Antal inlägg:
266
Stad: Göteborg
Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
skrivet:
oktober 06, 2017, 16:13:56
Hjälp, har ett par spolar som inte vill vara med i mitt Rollergames.
det är Lock kickout, outlane kickback, droptarget kickback som inte vill vara med och leka.
dom slår inte när jag kortsluter mot jord men när jag ohmmäter dom verkar dom OK.
Har pipmätt alla säkringar så dom är OK.
har bytt mellan två olika auxiliary power boards men felet kvarstår.
hjälp mig bullen, vad ska jag göra?
sven666
Sr. Member
Antal inlägg:
266
Stad: Göteborg
SV: Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Svar #1 skrivet:
oktober 07, 2017, 17:04:43
nån som har ett elschema som kan kolla lite snabbt vad det ska vara för spänningar från J12 på power boardet?
kniven
Hero Member
Antal inlägg:
1270
Stad: Träslövsläge
SV: Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Svar #2 skrivet:
oktober 07, 2017, 21:10:46
Mja, powerdrivekortet har väl ingen J12...? Det är väl cpu-kortet du menar? J12 på cpu-kortet (det stora kortet) har som uppgift att jorda. Spänningen borde komma från aux power board. Sys 11 är lite stökig i utvecklingen av olika kort. Jag vet inte var Rollergames passar in. Sys11c?
Från Pinrepair:
If the coil just doesn't work, here's a list of things to check:
Have the power wires fallen off the coil's solder lugs?
Is the coil damaged? Has the internal winding broken off the coil's solder lug?
Is there power at the coil? See Testing for Power at the Coil for more details.
If there is no power at the coil, check its fuse. Always remove the fuse from
the fuse holder, and check the fuse with a DMM set to ohms.
Check the other coils that share one of the same wire colors. Are they working
too? If not, suspect the fuse that handles these coils.
Power to coils are often ganged together. If the power wire for this coil has
fallen off a previous coil in the link, power may not get to this coil.
Using your DMM and its continuity test, make sure the coil connects to the
correct connector/pins on the CPU board.
With the game on, ground the non-banded diode side of the coil, to see if the
coil works.
Check the driving transistor. Usually this transistor will short on when it fails,
but not always.
With the game on, momentarily ground any of the 28 volt coil's associated
TIP122/102 driver transistor's metal tab. The coil should energize. This checks
the wiring from the driver board to the playfield coil.
Här kommer en svensk sjöman
sven666
Sr. Member
Antal inlägg:
266
Stad: Göteborg
SV: Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Svar #3 skrivet:
oktober 08, 2017, 10:52:41
Jodå power drivern har J12, på CPUn heter den 1J12 =P haha...
rollergames är system 11C, men det påverkar väl bara ljud delen av CPUn? (sys 11C spel kan använda vilken cpu som helst, men sys 11c cpun funkar inte i A & B spel)...
kniven
Hero Member
Antal inlägg:
1270
Stad: Träslövsläge
SV: Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Svar #4 skrivet:
oktober 08, 2017, 20:25:13
Ok, jag läste lite snabbt. Det står faktiskt Aux power board. Tyckte det stod power drive igår... Jag tror du lyckats ändra utan att det syns för alternativet skulle ju vara att jag hade fel. Och det är ju, tja, ja, nej-nej, inte möjligt...
Nåväl,
The Auxiliary power board on sys11b games Big Guns and later handles the
solenoid voltages completely: J10 pins 1-4 is solenoid ground, J11 pins 8-10 is +35
volts DC, and J11 pin 2-5 is +70 volts DC. The A/C relay is also mounted on the
Auxiliary Power board (formerely mounted under the playfield on earlier games),
and turns on and off +35 and +70 volts on the Auxiliary power board at pins J11 1-
5 (35 volts) and J12 pins 9-12 (70 volts). This is done in conjunction with the A/C
driver transistors which control either a flash lamp or a coil.
Här kommer en svensk sjöman
schulzan
Full Member
Antal inlägg:
195
Stad: Stockholm
SV: Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Svar #5 skrivet:
oktober 09, 2017, 13:58:02
Hej Sven,
Hur har det gått med felsökningen?
I ju med att de inte slår till vid kortslutning tyder det på spänningsbortfall. När du mätte säkringarna, mätte du på plats eller tog du loss dem?
När du mätte spolarna, var sladdarna fastlödda fortfarande, samt vilka värden fick du?
Mvh
Calle
Who do you think you are, Spiderman?
sven666
Sr. Member
Antal inlägg:
266
Stad: Göteborg
SV: Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Svar #6 skrivet:
oktober 09, 2017, 14:49:38
samma fel fortfarande, mätte säkringarna lösa så dom är OK.
sladdarna var fastlödda på spolarna när jag mätte, minns inte exakt vilka värden jag fick men det var samma som på dom spolarna som funkar..
börjar misstänka att det har med den här A/C relät att göra, vilka spolar kontrollerar den?
schulzan
Full Member
Antal inlägg:
195
Stad: Stockholm
SV: Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Svar #7 skrivet:
oktober 09, 2017, 15:16:13
Dum fråga;
Har du säkerställt att det inte är kabelbrott, mätt från kontakt på kort till spole?
Reläet, styr inte det att G/I blinkar? (Kan ha fel på denna, ska kolla närmare i manualen)
Mvh
Calle
«
Senast ändrad: oktober 09, 2017, 15:23:06 av schulzan
»
Who do you think you are, Spiderman?
Skriv ut
Sidor:
1
Tags:
diod
kortslutning
droptarget
spole
cpu
playfield
lock
power
transistor
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
Rollergames (sys 11) spolar som ej funkar..
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?