Frispel

sedan 2001

STTNG - knas med Borg multiboll

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hej hopp,

Har precis renoverat mitt STTNG. Bytt ir-dioder, fixat med glappande kontakter mm.
Har ryckt i alla kablar och switchtestat ALLA ir-dioder.

Allt funkar fint till synes, men när jag kommer till Borg multiball och skall skjuta första kulan så säger den helt plötsligt "the probe has discovered nothing" och så börjar multibollen även fast jag sätter skottet !?

Jag tvivlar starkt på att "class one probes" har någon större effekt på Borgs :-D Därför misstänker jag att Jean-Luc druckit romulan ale eller att något är fel på mitt spel !?


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
När jag startar spelet så åker båda kanonerna fram och tillbaka, och slå slår coilen ut flera ggr. Skall den göra det? Det var ett halvår sen jag lirade på STTNG senast, så har glömt bort. ir-dioderna i kanonerna funkar också fint. Lägger jag en kula i en kanon under spel säger den "fire a probe" och så går det att skjuta iväg kulan normalt...


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

AliasJones

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Är det något annat som inte fungerar? I mitt fall var det en lödning till en av switcharna till en av kanonerna som lossat. Testa så att alla switchar till kanonerna fungerar:
http://www.aaarpinball.com/STTNG/STTNG.htm
Se avsnittet med home/mark switchar.
Vanligt är annars att det är brott inuti någon av kablarna som går upp i kanonen.


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Bra länk, skall läsa igenom den...

Nja, kanonerna funkar fint.
Kör man testerna så funkar dom fint.

Jag är lite oroad över alla ir-dioder och fototransistorer. Dom kan ju funka fint i testläge, men sen när spelet körs så kan dom bete sig lite skumt.

Hade ett sjukt skumt fel i klockan på mitt TZ. Där sitter det också ir-dioder för att ha koll på visarna. Det visade sig att 2st sporadiskt "slöt" när motorn i klockan gick, även om inte visarna passerade... Böt dem, och sen funkade det klockrent. Detta trots att de funkade fint när man testade dem och visarna stog still.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2005
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Som sagt, en inte helt ovanlig grej med kanonerna är ST:TNG är brott på nån av kablarna i kabelstammen som går ner under spelplanen. Anslut en ledningsprovare i båda ändar av respektive kabel, jucka lite på kabeln (yikes, det där lät som nåt annat :)) och se om strömmen bryts. Om en kabel gått av kan kardelarna ändå ligga mot varandra och leda strömmen ett tag tills kabeln rör sig och så glider kabeländarna ifrån varandra.
Jag har haft tre ST:TNG och alla har haft det problemet.
« Senast ändrad: september 28, 2009, 17:48:02 av Purre »


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Ok, har inte kollat dessa än.
Även om kanonerna funkar fint i test kan det ju vara något knas.

Det skumma är ju dock att allt funkar klockrent i spel. Just att man får "a probe has been launched" när borg multiboll startar och laddar första kulan.
Som om spelet inte fattar att det är multiboll...


carla

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: åmål
kolla att pinnen som skjuter kulan åker tillbaka som den ska(i kanonen)min hade blivit magnetisk och fastnade i ute läge från och till. ta av glas och kolla vid uppstart


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Här finns ersättnings kablar med kontakter och allt. Förbättrade mot originalet.

http://www.pinballheaven.co.uk/shop/product_info.php?products_id=530
« Senast ändrad: oktober 19, 2009, 21:32:25 av SEALen »


Tags: diod kanonen STTNG