Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
STTNG-problem - LÖST
STTNG-problem - LÖST
Cosmo
·
13 ·
2524
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
Cosmo
Newbie
Antal inlägg:
12
Stad: Visby
STTNG-problem - LÖST
skrivet:
augusti 26, 2009, 23:37:07
Hej,
Ny glad ägare till mitt första flipper, STTNG, dock med problem.
Spelet hakar upp sig när man sänker en boll i ett visst hål. Som jag har fått det förklarat för mig, så är den en simpel spole som sköter en lucka som far upp och ned vid träff eller när man aktiverar Borg-skeppet.
Säljaren gissade på att det var en lödning till spolen som blivit dålig, eller någon liknande enkel grej att fixa. Han hade aldrig hört om att själva spolen (60kr) brunnit ut på ett sådant flipper, och då spelet fungerar finemang i övrigt så kan man ringa in felet till spole, luckan spolen smäller upp/ned, och dessas samverkan. Det som händer när luckan börjar jävlas är att du blir "odödlig", spelet skickar upp en ny kula så fort du tappat den du lirar med (och odödligheten slutar så fort du träffar luckan så att den åker ned, och sedan skickar in en kula i Borg-skeppet som luckan täcker).
Är det någon som känner igen detta problem och kan guida mig rätt?
«
Senast ändrad: september 11, 2009, 17:45:53 av Cosmo
»
WKD
Hero Member
Antal inlägg:
633
Stad: Hägersten
STTNG-problem - LÖST
Svar #1 skrivet:
augusti 27, 2009, 00:24:18
Om du tömmer ut kulorna med "Empty all balls" och sedan startar spelet och släpper i kulorna så skall spelet ladda tre kulor under spelplanen. Dessa skjuts då upp och in under skeppet.. sker detta ordentligt?
WKD
Hero Member
Antal inlägg:
633
Stad: Hägersten
STTNG-problem - LÖST
Svar #2 skrivet:
augusti 27, 2009, 00:32:25
Det är förövrigt två spolar som styr "luckan" eller drop targeten. En spole som petar upp den och en mindre spole som släpper ner den. Normalt så skall targeten trilla ner när en kula träffar den. Om mekanismen som håller targeten uppe kärvar så vill den ibland inte åka ner.
På
min STTNG sida
kan du se hur mekanismen ser ut. ar lagat min nu men inte uppdaterat sidan tyvärr..
Cosmo
Newbie
Antal inlägg:
12
Stad: Visby
STTNG-problem - LÖST
Svar #3 skrivet:
augusti 27, 2009, 00:36:46
Ja, tömde när jag flyttade hit det. Laddade sedan som man ska och det var inga problem. Strular när jag låser för multiball under skeppet, kan sedan försvinna om jag får multiball, så det verkar vara glapp på något vis. Dock åker luckan ner och släpper in bollen som skjuts upp.
Fick hem det idag, så jag har inte hunnit kolla på det så mycket ännu.
Ska kika på dina tips, tack.
WKD
Hero Member
Antal inlägg:
633
Stad: Hägersten
STTNG-problem - LÖST
Svar #4 skrivet:
augusti 27, 2009, 00:42:02
Om drop targeten fungerar så ligger nog felet under spelplanen. Kolla om du har glappande switchar i "tunnelbanan"..
Cosmo
Newbie
Antal inlägg:
12
Stad: Visby
STTNG-problem - LÖST
Svar #5 skrivet:
september 01, 2009, 00:36:41
Har nu kollat under planen och blev livrädd över allt myller av kablar. Hittade dock två sensorer i "tunnelbanan" som jag rengjorde, tyvärr är felet kvar. Vad menar du med glappande switchar? Känns som om spelet inte hittar bollen, så den tror den ska skjuta ut en ny. Mer förslag?
WKD
Hero Member
Antal inlägg:
633
Stad: Hägersten
STTNG-problem - LÖST
Svar #6 skrivet:
september 01, 2009, 00:51:06
Hmm, det slog mig just att du borde kolla bolltråget och de optos som är där. Antingen är det fel på optos eller så har du gropar i tråget som gör att bollar fastnar och inte rullar ner ordentligt..
Använd "switch matrix" testet för att kolla optos i tråget. Plockar ur alla bollar och släpp ned en, du skall då se på matrix hur switcharna tänds en efter en när bollan rullar.
Cosmo
Newbie
Antal inlägg:
12
Stad: Visby
STTNG-problem - LÖST
Svar #7 skrivet:
september 01, 2009, 20:00:35
Hinner inte med att se om alla tänds eller inte, går ju fort när kulan rullar. Kan jag spara eller gå tillbaka på någotvis?
Får ett fel mess när jag startar, "Check switch 81". Det är "Time"-switchen, kan den påverka?
«
Senast ändrad: september 01, 2009, 21:34:32 av Cosmo
»
kniven
Hero Member
Antal inlägg:
1270
Stad: Träslövsläge
STTNG-problem - LÖST
Svar #8 skrivet:
september 02, 2009, 20:10:02
Skall man vara petig så släcks optos när kulan rullar förbi då optos funkar tvärtom...
Du kan använda en glasspinne eller en bit avlång styv pappremsa eller något liknande och peta upp genom bolltråget underifrån för att kolla optos om du inte hinner med.
Switch 81 har jag svårt att tänka mig att den har något med saken att göra.
Kolla även så att allt sitter fast ordentligt på droptargetsen. Kolla så switchen funkar ordentligt. Det är inte enklaste stället att komma åt tyvärr...
EDIT: Plocka bort alla kulor innan du kollar bolltråget...
«
Senast ändrad: september 02, 2009, 20:10:50 av kniven
»
Här kommer en svensk sjöman
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
STTNG-problem - LÖST
Svar #9 skrivet:
september 03, 2009, 00:57:45
STTNG har en drös med grejer som kan vara fel om den tappar bollräkningen. Du har bolltråget, du har switcharna vid respektive kanon, du har bolltråget till vänster (ovanför vänster kanon) du har de två diverterna under spelplan, du har ett par switchar under spelplan och drop targetet som styr vart kulan ska ta vägen under spelplanen. Jag kan även tänka mig att switchen i högerloop styr om targeten ska vara nere eller inte. Sen har du locken uppe i skeppet också...
Du måste helt enkelt kolla alla jäkla switchar och se var det bråkar.
Cosmo
Newbie
Antal inlägg:
12
Stad: Visby
STTNG-problem - LÖST
Svar #10 skrivet:
september 04, 2009, 01:06:59
Har lyckats, vad vi tror, spårat problemet till switch nr 66 i bolltråget. Hur kollar man om den fungerar? Lampan är släckt under switchtestet, med tomt bolltråg.
EDIT!
Kollade med hjälp av digitalkamera och switch nr 66 lyser väldigt väldigt svagt om ens alls.
Får byta ut den!
EDIT2!
Tjuvkopplade lite på baksidan av kretskortet och då lyser den, verkar således vara glappkontakt
«
Senast ändrad: september 04, 2009, 01:46:40 av Cosmo
»
WKD
Hero Member
Antal inlägg:
633
Stad: Hägersten
STTNG-problem - LÖST
Svar #11 skrivet:
september 04, 2009, 09:59:32
Härligt! Om du är duktig på att löda så rekommenderar jag att du byter samtliga ir-dioder, de som
Kjell&Co
säljer fungerar utmärkt och är billiga.
De gamla dioderna är ofta glapp i själva dioden och inte vid kretskortet, de får trots allt ta en hel del stryk av vibrationer.
«
Senast ändrad: september 04, 2009, 10:01:30 av WKD
»
Cosmo
Newbie
Antal inlägg:
12
Stad: Visby
STTNG-problem - LÖST
Svar #12 skrivet:
september 11, 2009, 17:43:15
Tack för alla tips och ideér. Spelet funkar nu klockrent och används flitigt :-)
Funderar redan på vilket spel som ska bli nummer två i samlingen.
Skriv ut
Sidor:
1
Tags:
svag
fastnar
diod
sensor
STTNG
droptarget
opto
spole
bolltråg
diverter
tappar
switch
switch
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Hårdvara
»
STTNG-problem - LÖST
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?